در بازدید خبرنگاران از پروژه‌های گردشگری گلستان مطرح شد:

رونق گردشگری و افزایش ماندگاری مسافران در گلستان نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هاست که تنها با تخصیص اعتبارات ملی و استانی میسر می‌شود.

زیرساخت‌های گردشگری گلستان چشم‌انتظار اعتبارات ملی و استانی

به گزارش گلستان24،زهرا بهرامی: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تبدیل گلستان از محل عبور مسافران و گردشگران به مقصد گردشگری صورت گرفت. هرچند آمار منتشره از تعداد مسافران ورودی به گلستان و اقامت آن‌ها در استان یک موضوع موردبحث بین کارشناسان و مدیران بود اما تلاش برای تأمین زیرساخت‌ها و معرفی ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری گلستان در کنار توجه به تنوع صنایع‌دستی این استان از موضوعات موردتوجه در سال‌های اخیر بود.

روزهای پایانی مردادماه و نزدیکی زمان به هفته دولت بهانه‌ای بود تا اصحاب رسانه گلستان به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از برخی از پروژه‌های زیرساختی گلستان در حوزه گردشگری گلستان بازدید کنند.

خانه باقری در بافت تاریخی گرگان که از مردادماه سال گذشته به بازارچه دائمی صنایع‌دستی گلستان تبدیل‌شده، نخستین مکانی بود که مورد بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت.

معاون صنایع‌دستی گلستان به قدمت ۱۵۰ ساله این بنای دوره قاجار اشاره کرد و گفت: نبود بازارچه دائمی فروش و نداشتن بازار مناسب برای عرضه تولیدات صنایع‌دستی یکی از دغدغه‌های هنرمندان گلستانی بود.

 

 

سارا اخوت افزود: سال گذشته نخستین بازارچه دائمی فروش محصولات صنایع‌دستی گلستان با ۱۶ غرفه به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: ایجاد بازارچه‌های دائمی جدید برای عرضه و فروش صنایع‌دستی در شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد.

ناشناخته ماندن ظرفیت‌های گردشگری گلستان

بازدید از یکی از هتل‌های چهار ستاره استان که در آذرماه ۹۳ در سفر رئیس‌جمهور به گلستان به بهره‌برداری رسیده بود، برنامه بعدی این تور یک‌روزه بود.

مدیر این هتل چهار ستاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد گلستان و تنوع اقلیمی استان اشاره و اظهار کرد: گلستان دارای پتانسیل‌های بسیاری در حوزه گردشگری طبیعی و تاریخی است که تاکنون به‌درستی معرفی نشده و همچنان ناشناخته است.

 

 

وی اضافه کرد: تحریم‌ها و افزایش چندین برابر بعضی از محصولات نه‌تنها ضربه سنگینی به کشور وارد کرد بلکه می‌توانست کمر بسیاری از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری را نیز بشکند.

وی خاطرنشان کرد: برجام تأثیر خود را در صنعت گردشگری نیز نشان داده و اتفاقات خوب پسابرجام و امنیت ایران در منطقه باعث شده امسال تعداد گردشگران خارجی رشد چشمگیری داشته باشد.

ایجاد موزه باهدف نجات بخشی خانه‌های روستایی

مقصد بعد پارک جنگلی قرق در فاصله ۲۶ کیلومتری از مرکز استان بود، نقطه‌ای که مردادماه سال گذشته با حضور مسئولان استانی و کشوری عملیات اجرایی ایجاد دومین موزه روستایی کشور و بزرگ‌ترین موزه روستایی خاورمیانه آغاز شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی گلستان گفت: ایده موزه میراث روستایی گلستان باهدف نجات بخشی خانه‌های روستایی شکل گرفت و بنا داریم در یک دوره ده‌ساله خانه‌های در معرض خطر تخریب، نمونه‌های شاخص معماری روستایی و بناهایی که معرف تاریخ یک قوم در گلستان هستند، به این موزه منتقل شوند.

 محمدمهدی برهانی افزود: هم‌اکنون مراحل دوباره چینی بنای روستای قلندر آیش از توابع دهستان سدن‌رستاق غربی در بخش مرکزی کردکوی به موزه میراث روستایی استان گلستان در حال انجام است.

وی یادآور شد: مساحت این پارک ۷۰۰ هکتار است که در فاز نخست ۲۰۰ هکتار از آن از سوی منابع طبیعی گلستان به میراث فرهنگی واگذار می‌شود.

ساخت موزه به شکل دستگاه نخ‌ریسی در کبود وال

مکان بعدی بازدید پارک جنگلی کبود وال در شهرستان علی‌آبادکتول بود. فضای خالی ۱۰۰ متری در وسط درختان سر به فلک کشیده عصر سوم زمین‌شناسی و جنگل‌های هیرکانی که پایه‌های فلزی در آن نه به‌اندازه ارتفاع درختان بلکه کمی کوتاه‌تر قد کشیده بودند.

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی گلستان در خصوص این پروژه گفت: ساخت فروشگاه و موزه ۱۰۰ متری در این پارک آغازشده است.

 

 

جابر کریمی افزود: این موزه شبیه به دستگاه نخ‌ریسی چوبی است که پلان آن معرف صنایع‌دستی شهرستان است.

وی ادامه داد: این موزه باهدف جذب گردشگر، افزایش ضریب ماندگاری مسافر و ایجاد شغل، با مصالح و نمای کاملاً بومی و همگام با طبیعت احداث می‌شود و برق موردنیاز آن‌هم از محل انرژی‌های سبز که در حفظ محیط‌زیست مؤثر است، تأمین می‌شود.

پارک شبنم نوده خاندوز در ورودی استان از سمت شرق مکان بعدی بازدید بود.

رئیس کارگروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی گلستان درباره آن اظهار کرد: مساحت این پارک ۳۷ هکتار است که تاکنون برای هفت هکتار از آن برنامه‌ریزی کرده و دو سایت پذیرایی از گردشگران در آن طراحی و اجراشده است.

مجید رحمانی خلیلی خاطرنشان کرد: این پروژه در ۶ فاز انجام می‌شود که تاکنون سه فاز از آن بااعتبار یک میلیارد تومان انجام‌شده است.

وی تصریح کرد: برآورد اعتبار موردنیاز این پروژه در سال ۹۰ حدود سه میلیارد تومان بوده است.

بهره‌برداری از ۱۳ پروژه گردشگری و صنایع‌دستی در هفته دولت

استقرار دریکی از هتل‌های تازه تأسیس که در هفته دولت رسماً افتتاح می‌شود، آخرین مکان بازدید شده بود که در آنجا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از افتتاح و بهره‌برداری از ۱۳ طرح گردشگری و صنایع‌دستی در هفته دولت بااعتباری بالغ‌بر ۱۶۲ میلیارد ریال در استان خبر داد.

ابراهیم کریمی افزود: از این اعتبارات حدود ۱۵۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و نیز تسهیلات بانکی تأمین‌شده و بقیه از محل اعتبارات استانی و ملی است.

وی افتتاح هتل در آزادشهر، راه‌اندازی مرکز تخصصی ابریشم مینودشت، مرکز تخصصی نمدمالی بندر ترکمن، موزه خصوصی گرگان و چند دفتر خدمات مسافرتی و اقامتگاه طبیعت‌گردی گا لیگش را ازجمله طرح‌های افتتاحی استان گلستان در ایام هفته دولت دانست و اضافه کرد: این پروژه‌ها باهدف تأمین زیرساخت در جذب بیش‌ازپیش گردشگر ایجادشده‌اند.

کریمی به آمار اقامت مسافران و گردشگران در استان گلستان اشاره کرد و گفت: آمار اقامت مسافران و گردشگران در سال ۹۴ حدود ۳۰۴ هزار نفر بود که با رشد ۷۰ درصدی در سال جاری به ۵۲۴ هزار نفر افزایش‌یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان همچنین از رشد ۳۰ درصدی مدت اقامت مسافران در گلستان خبر داد و افزود: هم‌اکنون میانگین مدت اقامت گردشگران در گلستان به یک روز رسیده است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: امسال چند پروژه شاخص در حوزه میراث فرهنگی با جدیت پیگیری می‌شود که ایجاد موزه روستایی، موزه بزرگ گنبد، محوطه‌سازی برج قابوس و راه‌اندازی پنج مرکز تخصصی صنایع‌دستی و بازارچه در شهرستان‌ها و مجموعه گردشگری خالد نبی در شهرستان کلاله ازجمله آن‌ها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال ۹۴ از مجموع ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی پیش‌بینی‌شده برای میراث فرهنگی گلستان، به دلیل مشکلات اقتصادی کشور تنها ۲۰ درصد اختصاص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: امسال همچنین با همکاری فرمانداران ۱۴ شهرستان استان گلستان و از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ حداقل یک طرح گردشگری در هر شهرستان اجرا می‌شود.

کریمی به اعتبارات پروژه‌های زیرساختی استان در حوزه گردشگری اشاره و تصریح کرد: اعتبارات این حوزه از چهار میلیارد و ۸۰۰ تومان با بیش از ۱۰۰ درصد افزایش به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی یادآور شد: استان گلستان به موضوع گردشگری حساس است و تلاش داریم بتوانیم برای پروژه‌های زیرساختی و محوری گردشگری مانند دیوار دفاعی گرگان، موزه روستایی، موزه باستان‌شناسی و آشوراده اعتبارات ملی جذب کنیم.

منبع:مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار