رزمایش "الی بیت المقدس"

رزمایش" الی بیت‌المقدس" سپاه ناحیه غدیر تبریز با حضور 9 گردان بیت‌المقدس و یک گردان کوثر به مدت دو روز در پادگان شهید قاضی تبریز برگزار شد.

از هلی‌برن نیروها تا برخورد با اغتشاشگران و شناسایی عوامل تخریب...

به گزارش گلستان24، برای کسب یک تجربه جدید در حوزه کار رسانه تصمیم گرفتم با تیم خبری و با هماهنگی روابط عمومی سپاه غدیر تبریز راهی پادگان شهید قاضی شوم تا از نزدیک شاهد اجرای یک رزمایش با سناریوی از پیش طراحی شده و ماموریت های ابلاغی به گردان های بیت المقدس و کوثر باشم.

فاصله تبریز تا پادگان شهید قاضی خیلی طولانی نبود با اندک حوصله‌ای که به خرج دادم و با صحبتی که با دوستان داشتیم خیلی زود با اصحاب رسانه خود را مقابل دژبانی پادگان شهید قاضی دیدیم و از آنجا به محل اجرای صبحگاه مشترک رسیدیم.

9 گردان بیت المقدس و یک گردان کوثر در صف‌هایی منظم به خط شده بودند و تمرینات مربوط به صبحگاه مشترک را انجام می‌دادند.

مراسم صبحگاه مشترک راس ساعت 9 صبح با حضور فرمانده سپاه ناحیه غدیر، فرمانده سپاه البرز، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از فرماندهان و مقامات استانی و لشگری آغاز شد.

تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و طنین سرود جمهوری اسلامی و پس از آن سخنرانی داوود عباسی فرمانده سپاه ناحیه غدیر و محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و تقدیر از خانواده‌های معظم و معزز هشت سال دفاع مقدس، و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای مدافع حرم از جمله برنامه‌های آغازین بود.

بعد از اجرای مراسم صبحگاه مشترک اعلام شد که باید به منطقه عملیاتی و محل اجرای رزمایش  برویم. محل اجرای رزمایش حدود یک ربع با محل اجرای صبحگاه مشترک فاصله داشت. گردان‌های بیت‌المقدس  و گردان کوثر در حالی که  سرودها و شعرهای حماسی را همخوانی می‌کردند در دو ستون منظم به صف شدند ابتدا گردان کوثر حرکت کرد و زمانی که آنها به منطقه مورد نظر رسیدند گردان‌های بیت المقدس حرکت خود را آغاز کردند.

آنها خود را به محل اجرای رزمایش رسانده و آرایش نظامی گرفته و در محل‌ها و مکان‌های از پیش تعیین شده برای اجرای  سناریو و استراتژی از پیش تعیین شده رزمایش مستقر شدند.

بعد از استقرار کامل گردان‌ها، فرمانده سپاه غدیر توضیح داد که این رزمایش با فرض این که در ابتدا دشمن فرضی در دشت تبریز با بمباران یک منطقه نیروهای خود را در آنجا مستقر کرده و در چند نقطه هلی‌برن انجام داده است و نیروهای دشمن در حال پیشروی به سمت شهر هستند آغاز می‌شود و سپس نیروهای بسیجی با انجام عملیات تاخیری اجازه می‌دهند تا آنها پیشروی کرده و بعد از ان به مسیر حرکت دشمن فرضی نفوذ کرده و آنها را در محاصره خود قرار می‌دهند.

 

به نظر رزمایش جالبی بود برای کسب یک تجربه کاری و من منتظر بودم ببینم اجرای یک رزمایش چگونه انجام می‌گیرد. در این افکار خود غرق بودم که ناگهان فرمانده سپاه غدیر با رمز(یا محمدا رسول الله) دستور آغاز رزمایش را صادر کرد.

چیزی نگذشته بود که بمباران دشمن فرضی آغاز شد و آنها از سمت چپ منطقه‌ای که ما در آنجا مستقر شده و شاهد این رزمایش بودیم بمباران را آغاز کردند و از آن ناحیه که قصد ورود به شهر را داشتند کم کم  وارد شده و نیروهایشان را در آنجا مستقر کردند.

انگار از همه جا آتش می‌بارید و صدای مهیب گلوله‌ها به گوش می‌رسید و نیروهای دشمن فرضی در حال پیشروی بودند، بعد از پیشروی آنها نیروهای بسیجی با عملیات تاخیری و تیراندازی‌هایی که می‌کردند دشمن فرضی را به سوی خود می‌کشیدند تا دشمن را در حلقه محاصره خود بیندازند.

آتش انفجارها هر لحظه بیشتر می‌شد انگار واقعا یک صحنه کوچکی از جنگ واقعی پیش چشم بود  و البته با صدای انفجارها، من به یاد صحنه‌های جنگ و نبرد هشت سال دفاع مقدس می‌افتادم که در فیلم‌های سینمایی جنگی دیده بودم و این که رزمندگان ما هشت سال تمام با آتش و انفجارها و خمپاره‌ها روز را به شب و شب را به روز رسانده بودند.

دود همه جا را فراگرفته بود و کم کم نیروهای دشمن فرضی و نیروهای بسیجی با هم درگیرشده بودند و نیروهای دشمن فرضی کم کم در پیشروی به سوی شهر در محاصره کامل قرار گرفته و مجبور بودند شکست را بپذیرند.

در قسمت دیگری از محل رزمایش فضای یک شهر طراحی شده بود با خیابان‌هایی که مهد کودک، مدارس و بیمارستان و .... در آن تعبیه شده بود و مردمانی که در حال انجام کارهای روزانه بودند و هر کس به طریقی به کارهای روزمره خود مشغول بود اما انگار در این شهر خبرهایی بود چرا که زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید به طرف صداها می‌رویم و می‌شنویم افرادی به عنوان آشوبگر و اختلال گر در داخل شهر در صدد ایجاد ناامنی، اغتشاش و اختلاف افکنی در شهر، تخریب اماکن عمومی، سر دادن شعارهای قومیت گرایی در شهر هستند و اینجاست که فرمانده سپاه غدیر احساس مسئولیت کرده و با فراخوانی گردان‌های بیت المقدس وارد فاز جدیدی از عملیات و رزمایش در دفاع از کوی و برزن می‌شود.

دفاع از کوی و برزن با سرکوب اغتشاشگران و شناسایی عوامل تخریب بخش دیگری از  سناریوی نوشته شده برای این رزمایش بود که با حضور به موقع نیروهای بسیجی، اغتشاشگران نتوانستند به اهداف خود برسند.

در این شهر که اغتشاشگران و اخلالگران سرکوب شده‌اند نوبت به گردان کوثر می‌رسد چرا که ناگهان شهر بمباران می‌شود و اینجاست که فرمانده سپاه غدیر به گردان کوثر اعلام فراخوان می کند برای این که در صحنه عملیات حاضر شوند برای عملیات و ماموریت امدادرسانی و نجات جان مصدومان و مجروحان و آسیب دیدگان.

گرد و غبار همه جا را فرا گرفته است، در گوشه‌ای از شهر خانه‌ها ویران شده‌اند، زنان ناله و شیون سر می‌دهند و در غم از دست دادن فرزندان و عزیزان خود نوحه‌سرایی می‌کنند. کودکان زیر آوار مانده اند و هر لحظه تعداد مجروحان و مصدومان زیادتر می‌شود. با فراخوانی گردان کوثر عملیات امداد و نجات آغاز می‌شود.

گردان کوثر در ابتدا با کشیدن نوار خطر دور منطقه ای که بمباران شده است محدوده امدادرسانی را تعیین کرده و امدادرسانی را آغاز می‌کنند آنها با بیل و تجهیزاتی که در دست دارند شروع به خاکبرداری از روی مجروحان کرده و آنها را از زیر آوار بیرون می‌آورند.

صدای آمبولانس‌ها در شهر می‌پیچد و آنها نیز در اسرع وقت خود را به منطقه بمباران شده می‌رسانند.

گردان کوثر مجروحان و مصدومان را با برانکارد به آمبولانس برده و آنها را روانه بیمارستان و مراکز درمانی می‌کنند و مجروحان و مصدومانی که نیاز به پانسمان مختصر داشتند نیز همان جا مداوا می‌شوند.

دیدن این صحنه‌ها و جنب و جوشی که در منطقه حاکم بود نشان از آمادگی دفاعی و رزمی بسیجیان در دفاع از شهر و اقتدار آنها بود.

جنگ پدیده شومی است که با خود آوارگی، در به‌دری، تخریب شهر و روستاها، از دست دادن عزیزان و ... را در پی دارد و ما در هشت سال دفاع مقدس تمام این تجربه‌های تلخ را با گوشت، پوست و استخوانمان لمس کردیم.

گردان کوثر نیز با آموزش‌هایی که از قبل دیده بودند ماموریت محول شده را به خوبی انجام داده و به اتمام رساندند و با حضور همیشگی خود نشان دادند همچنان آماده بوده و همچون هشت سال دفاع مقدس در هر کجا که به حضور آنها نیاز باشد آماده‌تر از همیشه در صحنه امداد و نجات حاضر هستند.

بعد از اتمام ماموریت،گردان کوثر آغاز به همخوانی یک شعر حماسی کردند و فرمانده سپاه ناحیه غدیر نیز از گردان‌های بیت‌المقدس و کوثر تشکر و قدردانی کرد و  در ادامه این رزمایش با پاکسازی منطقه عملیاتی به اتمام رسید.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار