مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۴۳۸ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان گلستان خلع ید شد.

۴۳۸ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان گلستان خلع ید شد

به گزارش گلستان24، ابوطالب قزلسفلو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در 6 ماه نخست امسال 438 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان گلستان خلع ید شد که از این میزان 22 هکتار جنگل و بقیه مرتع بوده است.

۴۳۸ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان گلستان خلع ید شد

وی افزود: در 7 ماه نخست امسال 91 مورد آتش سوزی رخ داده که از این میزان 9 هکتار جنگل‌های طبیعی، 12 هکتار جنگل‌های دست کاشت و 351 هکتار مرتع بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: 2 پروژه اقتصاد مقاومتی در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری استان گلستان مطرح شده که پروژه بیابان‌زائی و کنترل کانون‌های ریزگرد از مهم‌ترین برنامه‌ها است.

قزلسفلو با اشاره به وجود حدود 38 هزار هکتار بیابان در استان گلستان، گفت: پروژه های بیابان زایی در استان گلستان در شمال استان اجرائی می‌شود که تاکنون 600 هزار نهال مرتعی در 4 نقطه استان در گنبدکاووس، آق‌قلا، مراوه‌تپه و تیل آباد آزادشهر تولید شده و آماده انتقال به مراتع است.

وی اظهار کرد: برای طرح‌های بیابان‌زائی در استان گلستان 3 میلیارد تومان و برای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری 10 میلیارد و 100 میلیون مصوب شده است.

اختصاص تنها 35 درصد اعتبارات پیشگیری از سیل در گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: بروز سیل‌های سال‌های 80 و 81 سبب تدوین طرح پیشگیری از سیل در استان گلستان به عنوان یکی از ضرورت‌های استان گلستان شد.

قزلسفلو گفت: براساس این طرح قرار بود در طول مدت 12 سال 183 میلیارد تومان اعتبار به استان گلستان اختصاص یابد اما اکنون با وجود پایان یافتن طرح تنها حدود 35 درصد آن اعتبارات محقق شده است.

وی با اشاره به سیلاب های اخیر گت: اجرای طرح های آبخیزداری در سیل‌های اخیر در شهرستان کردکوی نقش خود را نشان داد و سبب کاهش حجم آب و کنترل رسوبات سیلاب ها شد و خیارات آن را کاهش داد.

قزلسفلو افزود: در استان گلستان 900 هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری مطالعات اجرائی انجام شده که از این میزان 400 هزار هکتارطرح آبخیزداری انجام شده و اکنون نیز 60 میلیارد تومان پروژه آبخیزداری در استان آماده اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: در 3 سال اخیر 117 هزار و 106 هکتار طرح آبخیزداری در استان گلستان اجرا شده و اجرای 5 هزار و 751 هکتار جنگلداری، 15 هزار و 350 هکتار بیابان زدائی و 46 هزار و 251 هکتار حفاظت مشارکتی در استان انجام شده است.

90 هزار مترمربع طرح‌های جنگلداری در گلستان اجرا می‌شود

وی با اشاره به کاهش میزان برداشت از جنگل ها در سال‌های اخیر در طرح‌های جنگل‌داری اظهار کرد: در سال های 1350 تا 1370 میزان برداشت سالیانه از جنگل‌ها 430 هزار مترمربع بود اما در سال‌های 70 تا 80 به 167 ، در سال های 1380 تا 92به 137 هزار مترمربع و در سال 94 به 110 هزار مترمربع رسید و امسال پیش‌بینی می‌شود در 90 هزار مترمربع طرح‌های جنگلداری اجرا شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود: مطالعات آمایشی استان تهیه شده و انتظار داریم با مشارکت دستگاه‌های اجرائی دیگر و مشارکت مردم و بهره‌برداران برای کاهش خسارات و کنترل سیلاب‌ها اقدام کنیم.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار