زنگ نمایشی کتابخوانی در مدارس گلستان!

" یار مهربان" درمدارس استان گلستان حال و روز خوشی ندارند و ملعبه دست برخی مسئولین شده است.

 یک مسئول آموزش و پرورش: اداره کتابخانه‎ها حتی یک جلد کتاب هم به مدارس کمک نکرد

به گزارش گلستان24،همواره  مطالعه برای دست یافتن به اطلاعات بخصوص در عصرحاضر که عصر انفجار اطلاعات نامیده می شود، لازم و ضروری است اما این باید از منابع معتبر حاصل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در آخرین سخنرانی خود در بین مدیران آموزش و پرورش، آموزشگاه ها و معلمان از تبدیل شدن مدارس به مکانی برای پژوهش خبر می دهد اما این پرورش و خلاقیت تنها از کتب درسی و کسب نمرات به دست نمی آید بلکه نیازمند تحقیق در کتب گوناگون و خارج کتاب های درسی است که نیازمند وجودکتابخانه با کتب مفید و امروزی  و جذاب کردن فضای آن در مدارس است.

تقویت خواندن، ترویج سواد و بالا رفتن فرهنگ و کسب اطلاعات به روز ضرورت وجود کتابخانه ها را بیش از پیش نمایان می سازد که در صورت حذف یا عملکرد ضعیف آن ، آموخته های دانش آموزان گسترش نمی یابد و منحصر به یادگیری های کتب درسی می شود .

این درحالی است که همواره برای دروس مختلف زنگی تعریف شده اما متاسفانه می بینیم هیچ زنگی برای مطالعه در مدارس تعریف نشده است و اهمیت به کتابخوانی در مدارس تنها « هفته کتاب و کتابخوانی» خلاصه می شود  و در طول سال این برنامه ها به صفر میل می کند؛ حتی درس انشاءهم نتوانسته آن خلاقیت را در کتابخوانی نسل جدید ایجاد کند.

با مراجعه به کتابخانه های مدارس استان گلستان، در ابتدا  انگار به یک انباری  پر از کتاب های قدیمی و کهنه قدم می گذارید، تازه اگر بعضا تارعنکبوت ها را کنار بزنید اما این مشکلات تنها با تغییر نگاه های مسئولان به آموزش و پرورش می تواند تغییر کند .

شاید بسیار بدبینانه باشد اما به گفته آمارها کتابخوانی در نسل جوان مرده است وخانواده، آموزش و پرورش، و دستگاه های مربوطه و فرهنگی نتوانسته اند این ضرورت را در بین نسل جدید ایجاد کنند که کتاب حقیقتا یار مهربان است.

 اما این یار مهربان در مدارس استان گلستان نیز حال و روز خوشی ندارند و ملعبه دست برخی مسئولین شده است.

ketabgolesan

وجود 562 کتابخانه در مدارس گرگان

"احمدکردوالش آباد" معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش گرگان تعداد کتابخانه های مدارس این شهرستان را 562 باب، (341  ابتدایی و 221 متوسطه) عنوان کرد و افزود: 108 هزار و 405 جلد کتاب در آن نگهداری می شوند.

وی افزود: طبق قانون آموزش و پرورش، کتابخانه ها در مدارس ابتدایی به صورت کلاسی اداره می شود و در هرکلاس یک قفسه کتاب و در مقطع متوسطه یک کتابخانه مرکزی که می تواند در سالن و یا در صورت داشتن فضایی مناسب یک اتاق با متصدی، معاون پرورشی ویا دانش آموز باشد، وجود دارد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی گرگان با بیان اینکه درچند سال اخیر با حذف پست کتابدار، کتابخانه ها و حتی کتابخوانی در مدارس آسیب دید، اذعان کرد: در آن زمان در طرحی «کتابدارجوان» خود دانش آموزان این مسئولیت را به عهده می گرفتند. البته هرچند این روش مشارکت دانش آموزان را افزایش می داد اما با سوءمدیریت  و نداشتن قدرت اجرایی قوی بسیاری از کتاب های امانی برگردانده نشدند و همچنین دانش آموزان عملا ماندگار نبوده و یک تا  دو سال این مسئولیت را به عهده داشت.

وی ادامه داد: با توجه به کلاس های فشرده و متعدد آموزشی  و دغدغه درسی دانش آموزان و فرصت صرف تغذیه در زنگ های تفریح  عملا دانش آموز فرصتی برای کتابداری و رسیدگی به امور تخصصی آن ندارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هرسال در هفته«کتاب و کتاب خوانی» کتاب ها با 20 درصد تخفیف ارسالی  وزارتخانه به صورت نمایشگاه در مدارس به فروش می رسد اما می طلبد  برای استقبال بیشتر  انتشارات مربوطه میزان تخفیف خود را تا 50 درصد کاهش دهد.

1912715

خیرین حوزه کتاب به کمک مدارس بیایند

"کرد" به خیرین حوزه کتاب  در گرگان اشاره کرد و گفت: با توجه سرانه ناچیز مدارس در سال های اخیر، برای تجهیز و بروزرسانی کتابخانه های مدارس با مشکل روبرو هستیم لذا از ظرفیت خیرین و خود دانش آموزان و معلمین استفاده کردیم که بصورت محدود می باشد.

وی افزود: در سال های گذشته «دکتر تقوی» کتابخانه ای را در مدرسه سجادیه احداث کرد به طوری که ما کتاب خانه کانون آفرینش را به آنجا منتقل کردیم  و به علت نبود پست کتابدار نتوانستیم  یک کتابدار دایم در آنجا داشته باشیم و از فرهنگیان به صورت شیفتی در آنجا استفاده می کنیم.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: در جلسه ای که سال گذشته در انجمن کتابخانه ها برگزارشد، اعلام کردیم که کتابخانه خیر ساز داریم  و اداره کتابخانه عمومی گرگان در تجهیز و رنگ آمیزی و طراحی مناسب دیوار بیرونی آن  به ما کنندکه با پاسخ مسئول که« یک اعتباری داریم و می توانیم انجام دهیم» امیدوارشدیم اما متاسفانه تا کنون نه تنها برای رنگ آمیزی کاری نشد بلکه حتی یک جلد هم به کتابخانه های ما کمک نکردند.

زنگ کتاب به صورت نمادی و برای عکس و گزارش نواخته می شود

کرد والش آباد با بیان اینکه تمام برنامه های اجرایی هفته کتاب در مدارس برگزار می شود، افزود: زنگ کتاب مانند سایر زنگ ها دریک مدرسه به صورت نمادی و برای عکس و گزارش نواخته می شود اما عملا هیچ خروجی و کمکی از نهاد کتابخانه ها انجام نمی شود.

وی ادامه داد: سال گذشته حتی اجازه دادیم مسابقات کتاب و کتابخوانی و روزنامه دیواری در مدارس انجام شود، با بخشنامه، پوستر و ..تبلیغات گسترده در مدارس انجام دادیم اما این نهاد فرهنگی حتی آثار دانش آموزان را که توسط مدیران جمع آوری شده بود را تحویل نگرفت.

این مقام آموزشی گفت:  یکی از مهمترین علت پایین بودن سرانه مطالعه استفاده بی حد و حصر نوجوانان از فضاهای مجازی، گوشی موبایل است، متاسفانه جستجو در گوگل  و تحقیقات آماده از سوی کافی نت ها از مدرسه تا دانشگاه موجب عدم مراجعه به کتاب شده است.

پایین بودن سطح کتابخوانی در جامعه، معضلی ست که برای حل آن باید چاره اندیشی کرد تا افراد بخصوص دانش آموزان، علاوه بر مطالعه کتب درسی به پژوهش و مطالعه سایر کتب بپردازند، حال آنکه  زیرساخت های لازم آن نیز باید در مدارس فراهم شود که نیازمند کمک های درون سازمانی و برون سازمانی می باشد.

منبع:کلاس بیست

ارسال نظر

آخرین اخبار