اخطاریه پشت اخطاریه، و هشدار برای سرمایی که برای بسیاری از گلستانی‌ها یادآور خاطره تلخ سرمای سال 1386 است، سرمایی که موجب شد تا با قطع گاز چند روزی به معنای واقعی سرما را تجربه کنند.

سرمای زودرس با طعم تلخ قطعی گاز گلستان در 1386

به گزارش گلستان24،اتفاق تلخی که بیانگر احوال نه چندان خوشگلستانی‌­ها در آن روزها است، از صف‌­های دراز برای پرکردن گاز مایع گرفته تا نانوایی­‌هایی که در یک وضعیت سخت، از پختن و دادن نان به مردم عاجز شده بودند.

اکثریت مردم شهر و روستای گلستان که تا قبل از لوله‌کشی گاز در منازل خود و وصل شدن به گاز شهری، از سوخت‌هایی همچون نفت، گازوئیل، گاز مایع، هیزم، زغال و وسایل برقی برخوردار بودند، با وصل شدن به شبکه گاز شهری، تمامی وسایل خود را به سمساری‌­ها داده بودند و در آن شرایط البته گیر آوردن آن وسایل سخت و محال بود.

آن روزها که کشور همسایه گاز خود را قطع کرد، نبود وسایل گرمایی و افت فشار گاز موجب شد تا خیلی از مردم بدون توجه به عواقب پرمخاطره، ترفندهای جدیدی را برای افزایش فشار گاز خانگی یاد بگیرند.

دستکاری رگلاتورهای گاز با ترفندهای مختلف برای فشار بیشتر گاز شاید تنها حربه برخی از ساکنان آپارتمان­های شهر گرگان بود که با آن می‌­شد گاز بیشتری را به خانه رساند.

یک شهرند گلستانی اهل گرگان با اشاره به حادثه قطعی گاز در سال 1386 گفت: خاطرم هست که این اتفاق تلخ بدون هیچ‌گونه سابقه و هشداری روی داد و موجب شد تا مردم دستپاچه شوند و ندانند چه کاری باید انجام دهند.

محسن گرزین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: پس از قطعی گاز تازه یادمان آمد که هیچ وسیله‌ای جایگزین گاز وجود ندارد و تازه باید دنبال وسیله‌ای برای گرمای منزل و پخت وپز باشیم.

وی ادامه داد: فردای آن روز برای نان گرفتن به نانوایی رفتم اما بسته بود تازه فهمیدم که به دلیل قطع گاز نانوایی‌ها تعطیل است و قوت‌لایموت نایاب شده است.

گرزین با اشاره به شرایط خاص آن زمان «سال 1386» ادامه داد: برای یافتن نان به مغازه رفتم اما آنجا هم نان را برای آشناهایشان کنار گذاشته بودند و سرانجام به وسیله آشنایی، چند قرص نان لواش را از مغازه‌ای خریدم. 

 

*غافلگیری مردم گلستان پس از قطع گاز و صف‌های طولانی برای دریافت گاز مایع

شهروند دیگری هم با اشاره به صف‌های طولانی برای گرفتن گاز مایع بیان کرد: من صبح یکی از همان روزها برای گرفتن گاز مایع به اطراف میدان بسیج رفتم و شاهد صف بیش از یک کیلومتر بودم که از بامداد آن روز برای پرکردن گاز مایع تشکیل شده بود.

محمد پوراکبر در گفت­‌و‌گو با خبرنگار فارس در گرگان اضافه کرد: از بدشانسی آن روز گاز مایع به من نرسید و مجبور شدم فردایش از ساعت دو بامداد در سرمای آن روزها به آنجا بروم جا بگیرم و در ماشینم باشم تا نوبتم شود.

وی ادامه داد: اگر چه دلیل آن حادثه قطع یک باره گاز شهری بود اما در شرایط کنونی تکرار این شرایط اصلا قابل قبول نیست  و طبیعی است که حتما تاکنون مسئولان برای مواجه نشدن با آن وضعیت بد برنامه‌­ریزی کرده‌­اند.

پوراکبر یادآور شد: سرمای آزاردهنده آن روزها و نبود وسیله دوم به عنوان جانشین وسایل گرمایشی موجب شده بود تا در بازار وسایل گرمایشی برقی نایاب شود و اگر هم به لطف آشنایی پیدا می­شد با قیمت­‌های گزاف باید آن را خریداری کرد.

وی تصریح کرد: البته بخشی از تقصیر هم متوجه مردم است که باید یاد بگیرند دوراندیشی داشته باشند و برای چنین روزهای احتمالی برنامه­ریزی کنند تا گرفتار نشوند.

پوراکبر با اشاره به انباشت انرژی گاز در ایران اسلامی اذعان کرد: واقعا برای مردمی که سوخت اصلی‌شان گاز است و وسایل گرمایی جایگزین هم ندارند، تحمل سرما و نداشتن گاز سخت است و مردم انتظار ندارند چنین اتقاقی روی دهد.

وی افزود: شهروندان در چنین اوقاتی می‌­گویند وقتی در دمای زیر صفر نتوانیم از گاز شهری استفاده کنیم، گاز برای فصول گرم سال به چه دردی می‌‌خورد.

 همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به تمهیدات استان برای مواجه نشدن با حادثه قطعی گاز گفت: با توجه به برنامه­‌‌‌های آمادگی استان، بعید می­‌­دانم حادثه‌­ای همچون سال 1386 تکرار شود.

صادق­علی مقدم در گفت­‌و‌گو با خبرنگارفارس در گرگان تصریح کرد: موضوع سوخت و به ویژه گاز همیشه از دغدغه‌های اصلی این مجموعه بوده و تاکید ما به دستگاه­‌های متولی نیز رفع مشکلات و آمادگی برای شرایط خاص احتمالی است.

وی ادامه داد: تاکنون نشست‌‌­های اختصاصی با این دستگاه‌ها برگزار شده و در کارگروه تخصصی پخش فرآورده‌­های نفتی استان نیز بر رفع دغدغه استان در این بخش تاکید شده است.

مقدم با تاکید بر نبود مشکلی برای قطعی گاز در استان افزود: طی این­ سال‌ها برنامه اصلی استان دوگانه سوز کردن واحدهای صنعتی تولیدی و خدماتی بوده تا در زمان بحران آماده باشند از سوخت دوم خود استفاده کنند.

وی یادآور شد: همچنین طی سال­‌های اخیر جدا از توسعه شبکه گاز، مانورهای افت فشار گاز نیز در سطح استان برگزار شده تا در این فرآیند استان به نسبت گذشته از آمادگی بیشتری برخوردار شود.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به ارسال ابلاغیه وزارت کشور برای دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: در این ابلاغیه بر موضوعات مختلفی به ویژه مدیریت سوخت تاکید شده است.

مقدم تصریح کرد: شرایط جوی قالب پیش‌بینی نیست و با توجه به این موضوع باید همه احتمالات را در نظر گرفت و با ترسیم بدترین شرایط تمهیدات خاص را تدبیر کرد.

 وی با تشکر از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز استان برای برنامه‌­ریزی فصول سرما، ابراز امیدواری کرد، استان در ماه‌­های سرد پیش‌رو دچار مشکل نشود.

*جای نگرانی نیست/تحت هر شرایطی گاز مشترکان خانگی گلستان قطع نمی‌شود

همچنین مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان گفت: خوشبختانه شرایط فعلی گاز استان به نسبت سال 1386 قابل قیاس نیست و بعید است به شرایط سختی همچون سال‌­های گذشته دچار شویم.

جمال لیوانی در گفت­‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: توسعه ایستگاه‌­های گاز و آمادگی استان برای مقابله با شرایط احتمالی موجب شده تا استان از این بابت نگرانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: هیچ نگرانی بابت قطع گاز ترکمنستان نداریم، اما پیگیری می­‌کنیم که کجای خط اشکال دارد، دوگانه‌سوز کردن کردن کارخانه­‌ها، واحدهای تولیدی و خدماتی در حال انجام است تا استان دیگر دچار مشکل نشود.

 جمال‌لیوانی با اشاره به قرار داشتن گلستان در ته خط دریافت خطوط گاز و برگزاری مانورهای آمادگی شرکت گاز استان طی سال­‌های اخیر خاطرنشان کرد: مطمئن باشید در حوادث احتمالی ناشی از افزایش مصرف، تحت هیچ شرایطی گاز مشترکان خانگی قطع نمی‌شود.

وی یادآور شد: هرچند ما همیشه به مشترکان تاکید می‌کنیم، علاوه بر رعایت ایمنی در مصرف گاز، در مصرف این نعمت خدادادی و با ارزش دقت لازم را داشته باشند و با کاهش حداقل یک درجه از دمای محیط زندگی مصرف انرژی خود را حداقل تا شش درصد کاهش دهند که در وسعت بالا این مقدار صرف‌جویی تا میزان تولید یک پالایشگاه صرفه‎جویی را تحقق می‎بخشد.

جمال‌لیوانی با اشاره به برگزاری مانور­های مختلف شرکت گاز استان در طول سال اذعان کرد: خوشبختانه با تدابیری که اتخاذ شده، مانورهای افت فشار گاز هر از چند گاه در استان برگزار می‌شود که آخرین آن در شهرستان بندرگز برگزار شد.

مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان تصریح کرد: خوشبختانه این برنامه آمادگی با سناریوی منطبق بر واقعیت گزارش شد و حتی برخی از کارخانه‌های تولیدی از ما قدردانی کردند که با این مانور توانستند سیستم دوگانه سوز خود را مورد امتحان قراردهند.

جمال‌لیوانی تاکید کرد: مردم اکنون تنها سوخت گاز را دارند و مانند زمان قدیم نیست که نفت، هیزم، زغال داشته باشند پس همه تلاش ماست که شرایطی همچون سال 1386 ایجاد نشود و ذهن مردم بابت چنین مسئله­‌ای هم نباید نگران باشد.

ضمن تقدیر از اتفاق‌های خوب استان در عرصه انرژی، باید پذیرفت قطع احتمالی گاز تنها به مصرف‌کنندگان در استان آسیب نمی‌رساند؛ بلکه با می‌­تواند صنایع، اشتغال و تولید را تحت تاثیر خود قرار دهد و با قطع گاز صادراتی به اعتبار کشور در تجارت خارجی نیز صدمه جدی وارد شود.

بهتر است از حادثه گذشته در قطعی گاز عبرت بگیریم چرا که تکرار دوباره چنین حادثه‌­ای محصول رعایت نکردن عقل و تدبیر در گذشته و برنامه­‌ریزی نکردن برای آینده است.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار