خطر بیخ گوش نوجوانان

افزایش تعامل و به کارگیری سازمان ها و نهادهای تاثیرگذار در فرهنگ سازی استفاده فضای مجازی از مباحث مطرح شده در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان بود.

رصد شبانه روزی شبکه های تلگرامی در گلستان

به گزارش گلستان24،جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان با حضور سرپرست پلیس فتا گلستان شامگاه دوشنبه با ارایه گزارشی در خصوص استفاده کاربران از فضای مجازی و تخلفات در این حوزه در گرگان برگزار شد.

وحید صاحب کاران در ابتدای صحبت های خود از مزایا و معایب فضای مجازی صحبت کرد و گفت: کاربران اینترنت در ایران بیش از ۴۶ میلیون نفر هستند. این در حالی است که کاربران جوان در ایران به بیش از ۲۹ میلیون نفر می رسند.

سرپرست پلیس فتا گلستان به رصد شبانه روزی کانال ها و فضاهای مجازی اشاره و تصریح کرد: کاربران باید در خصوص امنیت گوشی های خود آگاهی داشته باشند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد مردم از اینترنت استفاده می کنند، افزود: تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش های انسانی جامعه و حفظ حریم خصوصی و آزادی های مشروع از جمله اهداف تشکیل پلیس فتا است.

صاحب کاران از برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، تهدید، اخاذی و مزاحمت، جاسوسی در فضای مجازی، تبلیغات ضددینی، القای شبهات دینی، شکل گیری روابط نامناسب بین افراد، ترویج انحرافات مذهبی به عنوان نمونه جرایمی که در فضای مجازی در ایران اتفاق می افتد نام برد.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۵ نسبت به آمار مشابه در سال گذشته بیش از ۹۴ درصد افزایش جرایم داشته ایم ادامه داد: در این مدت بیش از ۸۲ درصد پرونده ها، منجر به اعزام متهمین به مراجع قضایی شده است.

سرپرست پلیس فتا گلستان افزود: ۸۵ درصد جرایم اتفاق افتاده در بین مردان و ۱۴ درصد جرایم در بین جامعه زنان بوده است، همچنین ۸۸ درصد جرایم اتفاق افتاده در بین بیکاران و ۱۱ درصد جرایم در بین افراد شاغل بوده است.

صاحب کاران از ۲۶هزار و ۵۰۰نفر ساعت آموزش، توزیع ۱۶هزار و ۳۰۰ سی دی آموزشی، ۵۳ هزار بروشور و برگزاری ۱۸ روز نمایشگاه به عنوان اقدامات پیشگیری در این حوزه در ۹ ماه ابتدای سال ۹۵ خبر داد.

وی همچنین به طرح «مشارکت در پیشگیری اجتماعی از جرایم و آسیب های فضای مجازی سال ۹۵» اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ایجاد فرهنگ مناسب استفاده از اینترنت و فضای مجازی، تبدیل فضای اینترنت به حوزه امن برای کسب و کار و هدایت دستگاه های موثر در طرح اجرا می شود و ۲۳ دستگاه اجرایی در این طرح مشارکت دارند.

سرپرست پلیس فتا گلستان تصریح کرد: افزایش تعامل و به کارگیری ظرفیت سازمان ها و نهادهای تاثیر گذار در جهت آگاهی بخشی به نسل جوان، استفاده از ظرفیت تلویزیون شهری در جهت آگاهی بخشی به جوانان، اطلاع رسانی قوانین حمایتی و پیشگیرانه در جهت کاهش جرایم، برگزاری کارگاه ها و همایش ها و درج هشدار و موضوعات آموزش فضای مجازی در پورتال نهادها می تواند به افزایش آگاهی و کاهش آسیب های مجازی در جامعه کمک کند.

در ادامه برگزاری کمسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان، اعضاء به ارائه نقطه نظرات خود در این خصوص پرداخته و سوالاتی از سرپرست پلیس فتا گلستان کردند.

طرح سلامت آموزش و پرورش تنها نیم درصد آسیب ها را کاهش داده است

رئیس کمیسیون اداری، مالی و حقوقی شورای شهر گرگان در ادامه جاسه اظهار کرد: بیش از ۱۲ سال است که طرح سلامت در آموزش و پرورش شروع شده است اما تنها نیم درصد آسیب ها را کاهش داده است.

زهرا نورا در ادامه تصریح کرد: با هزینه های زیاد مثل بروشور و بنر و برگزاری سخنرانی و جلسه نمی توانیم نوجوانان و جوانان را از این آسیب ها دور کنیم چرا که نوجوانان ما حوصله گوش کردن به سخنرانی را ندارند.

وی با تاکید بر راهکاری نو و جدید که مورد استقبال نوجوانان و جوانان باشد، ادامه داد: شاهرگ اصلی جامعه ما دانش آموزان هستند و باید برای آن ها با خودشان در قالب طرحی نو کار کرد.

حاشیه های برگزاری کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان

یکی از نکات قابل توجه حضور بعضی از اعضاء شورای اسلامی شهر گرگان بود که در جلسه های صحن علنی شورای اسلامی شهر گرگان حضور نداشته و در کمسیون حاضر شده اند.

رفت و آمد بی نظم اعضاء کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان که خودشان متولی فرهنگ مرکز استان هستند دور از انتظار است که متاسفانه گویا به امری عادی تبدیل شده است.

ترک جلسه توسط بعضی از اعضاء و دیر آمدن بعضی دیگر از اعضاء نه تنها از اعتبار کمسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان کم می کند بلکه برای اصحاب رسانه و مردم این امر را مسجل می کند که اعضاء خود به کار فرهنگی بیشتری نیاز دارند.

منبع:مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار