توسط مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده صورت گرفت: انتقاد از عدم توزیع اعتبارات بر مبنای تفکیک جنسیتی

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده از عدم توازن و تعادل توزیع اعتبارات بر مبنای تفکیک جنسیتی انتقاد کرد.

مشاوران بانوان مطالبه‎گری کنند

به گزارش گلستان24، فهیمه فرهمندپور امشب در نشست صمیمی با حسین پیش‎قدم مدیرکل برنامه و بودجه استان گلستان اظهار کرد: در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که نظام برنامه‎ریزی و بودجه نسبت به شاخص و متغیر جنسیت حساس نیست و بر اساس جنسیت برنامه‎ریزی و بودجه‎ریزی نمی‎کند.

وی با تاکید بر اینکه برای برنامه‎ریزی باید به جامعه هدف توجه شود، تصریح کرد: باید به نحوی از بودجه‎ها استفاده شود که جامعه هدف به نحوه متوازن، متعادل و عادلانه پوشش داده شود که متاسفانه این اتفاق در کشور ما نمی‎افتد.

*ما به دنبال مطالبه‎گری و تفکیک و تمایز زن و مرد نیستیم

 

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده یکی از برنامه‎ریزی‎های حوزه بانوان وزارت کشور را در راستای تحقق این امر در انتخاب مشاور امور بانوان در دستگاه‎های اجرایی دانست و گفت: اگر مدیران مرد به طور طبیعی نگاه خود را معطوف به جنسیت و برنامه‎ریزی نکنند مشاور بانوان باید در این راستا مطالبه‎گری کنند.

 

فرهمندپور بیان داشت: مشاوران بانوان در دستگاه‎های اجرایی متاسفانه آنچنان درگیر برنامه‎های اجرایی شده‎اند که از اطلاع‎رسانی و رصد در حوزه زنان غفلت کرده‎اند ما به دنبال مطالبه‎گری و تفکیک و تمایز زن و مرد نیستیم اما معتقدیم از آنجایی که نبض برنامه‎ریزی در دست سازمان‎های برنامه و بودجه در استان‎ها است طوری به توزیع بودجه در سازمان‎ها عمل کنند که خروجی این اتفاق، یک نگاه متوازن، متعارف و عادلانه باشد.

وی افزود: شاید در برخی از استان‎ها فاصله بین زن و مرد کم باشد و یا تا حدودی توازن دیده شود اما هنوز در خیلی از مناطق کشور این مهم دیده نشده است و در حوزه سلامت عامل اول و دوم مرگ و میر زنان سرطان‎های شایع زنان است که بیش از 60 درصد جامعه را در بر گرفته است.

*باید به سلامت بانوان توجه شود

 

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: وقتی یک مرد از خانواده فوت می‎کند یک معضل برای جامعه به وجود می‎آید و وقتی یک زن از دنیا می‎رود یک معضل بزرگتر حادث می‎شود سرطان‎های شایع زنان قابل پیش‎بینی‎ترین، قابل پیشگیری‎ترین و قابل درمان‎ترین انواع سرطان است.

 

فرهمندپور با تاکید بر اینکه باید به سلامت بانوان توجه شود اظهار کرد: در کشور ما تقریبا نسبت به سلامت بانوان غفلت می‎شود به عنوان مثال در حوزه اعتیاد طبق آمار سال‎های گذشته حدود 10 درصد از معتادان کشور را بانوان تشکیل می‎دهند که باید بودجه لازم در این راستا پیش‎بینی شود.

 

وی بر لزوم اهمیت خدمات پیشگیری، درمان و خدمات اجتماعی تاکید کرد و اذعان کرد: باید دید که آیا 10 درصد از بودجه‎های پیشگیری روی زنان متمرکز می‎شود یا خیر و آیا 10 درصد بودجه درمان برای بانوان هزینه می‎ شود آیا 10 درصد بودجه خدمات اجتماعی بعد از بهبودی برای زنان بهبودیافته از اعتیاد صرف می‎شود که متاسفانه این بودجه‎ریزی انجام نمی‎شود.

* اعتیاد و بزهکاری اجتماعی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به اینکه 10 درصد معتاد زن در جامعه داریم باید حدود 20 درصد در این زمینه هزینه شود برای اینکه وقتی یک مرد معتاد در حال ترک است بانوان بنیان خانواده را حفظ می‎کنند اما وقتی یک زن به اعتیاد و کمپ کشیده می‎شود آن خانواده به سمت فنا پیش رفته است.

 

فرهمندپور با اشاره به اینکه اعتیاد و بزهکاری اجتماعی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند، گفت: در جامعه‎ای که میزان اعتیاد افزایش پیدا کند انواع بزهکاری‎ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد از طرف دیگر بزه‎های مرتبط با اعتیاد مردان، انواع سرقت از جمله پخش ماشین و کیف‎قاپی است ولی در حوزه زنان انتقال بیماری ایدز از طریق مقاربت‎های جنسی بانوان معتاد صورت می‎گیرد.

خبرگزاری فارس: انتقاد از عدم توزیع اعتبارات بر مبنای تفکیک جنسیتی/ مشاوران بانوان مطالبه‎گری کنند

وی با تأکید بر اینکه خدمات اجتماعی در حوزه زنان باید مستمر و مداوم باشد، یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه می‎تواند دستگاه‎های اجرایی را موظف کند که در برنامه‎ریزی برای دریافت بودجه نسبت به جنسیت حساس و منعطف باشند.

* بانک جامع از آسیب‎های حوزه زنان تدوین شود

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به مزیت‎های نسبی در حوزه اقتصادی زنان بیان کرد: زنان در بخش صنایع دستی، مشاغل صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و مشاغل خانگی مزیت‎های نسبی در حوزه اقتصادی وجود دارد ما باید از این ظرفیت‎ها حداکثر استفاده را کرده و به فکر سرمایه‎گذاری خود باشیم تا به هدف برسیم.

فرهمندپور با تأکید بر اینکه باید رقابت را در این عرصه ایجاد کنیم، گفت: کار خانگی و تولید کوچک به اقتصاد خانواده کمک می‎کند باید این فرهنگ را در زندگی ایجاد و رقابت را به وجود آورد تا اثربخشی آن را شاهد باشیم.

 

وی، خواستار تعامل بیشتر نظام بودجه‎ریزی با حوزه بانوان و خانواده شد و گفت: اولویت‎های زنان توسط دفتر بانوان استانداری طی یک بانک جامع از آسیب‎ها تهیه و در اختیار آنها قرار بگیرد تا در برنامه‎ریزی آتی برنامه و بودجه دیده شود.

* هنوز تکلیف خود را با نظام برنامه‎ریزی مشخص نکردیم

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در سایه همفکری و ه‎افزایی می‎توان به نتایج مثبت دست یافت، گفت: مسایل حوزه زنان متغیر بوده و تحت تاثیر مسایل جهانی، ملی، منطقه‎ای و بومی استانی است.

فرهمندپور با اشاره به وضعیت علمی ایران در مقایسه با کشور عربستان، اظهار کرد: عربستان به سرعت در حال رشد است و کشور ما از لحاظ رشد علمی در حال عقب ماندن است ما در سطح ملی چند مسئله داریم که اینها به شدت در حوزه زنان موثر است مسائل اقتصادی کلان که طبعا مسائل زنان هم تابعی از آن است اثرگذار خواهد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز تکلیف خود را با نظام برنامه‎ریزی مشخص نکردیم، ابراز کرد: باید مشخص شود که آیا در نظام برنامه‎ریزی تفکیک جنسیتی وجود دارد اگر نیست باید تلاش شود که برنامه‎ریزی معطوف به جنسیت باشد اگر ما در مبانی نظام برنامه‎ریزی و بودجه تفکیک جنسیت نداریم حداقل در نظام برنامه‎ریزی و هزینه‎کرد ملاحظه دوجنسیتی بودن جامعه هدف را داشته باشیم.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: باید در حوزه آموزش و پرورش، سلامت دسترسی به فضاها و امکانات ورزشی نگاه متوازن و متعادل وجود داشته باشد تا در پایان در کل کشور شاهد دسترسی 15 درصدی زنان و 80 درصدی مردان نباشیم و این نگاه عدالتگریانه رعایت شده باشد.

 

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار