معاون محیط‌زیست طبیعی گلستان:

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان از حمله پلنگ به گوسفندان عشایر کرد ساکن در مناطق مرزی استان خبر داد.

پلنگ به گوسفندان عشایر کُرد گلستان حمله کرد
به گزارش گلستان24، اظهار کرد: ساعت چهار بامداد دوشنبه هفته جاری پلنگ به گوسفندان عشایر کرد ساکن در حاشیه روستای «داد لی غزنین» مراوه‌تپه حمله می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه در حمله این پلنگ به چوپانان آسیب وارد نشده و تنها یکی از دو گوسفندی مورد حمله قرارگرفته توسط پلنگ به‌عنوان طعمه برده شده است.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان ادامه داد: حمله این پلنگ به پاسگاه مرزی گزارش‌شده است و پلنگ ایرانی بیمه است و مشخصی در این حوزه وجود ندارد.

وی یادآور شد: در دی‌ماه نیز پلنگ به گوسفندان و چوپان گله در روستای «گوگ دره» مراوه‌تپه حمله کرده بود و خوشبختانه چوپان آسیب جدی ندیده بود و سرپایی درمان و مراحل دریافت خسارت از بیمه‌نامه پلنگ ایرانی انجام شد.

حسینی بابیان اینکه همه‌ساله در فصل سرد سال شاهد حمله پلنگ به دام‌های اهلی در نوار مرزی هستیم، بیان کرد: رسانه‌ای شدن حمله پلنگ در دو سال اخیر به دلیل تبلیغ و فرهنگ‌سازی انجام‌شده در خصوص بیمه بودن پلنگ ایرانی است.

وی با یادآوری اینکه در فصل جفت‌گیری پلنگ قرار داریم، رفتارشناسی آن‌ها تغییر کرده و برای ایجاد قلمرو و جفت جسورتر می‌شوند، تصریح کرد: در فصل زادآوری رژیم غذایی پلنگ‌ها دستخوش تغییر شده و به سمت استفاده از سگ‌سانان مانند شغال، روباه و سگ گله و ... تمایل پیدا می‌کنند و باکم شدن طعمه و مهاجرت دام‌های اهلی و اسکان در زیستگاه‌ها احتمال حمله آن‌ها افزایش می‌یابد.

حسینی با یادآوری اینکه از سال گذشته پلنگ ایرانی بیمه‌شده و اگر آسیب و خسارتی وارد کند، هزینه آن پرداخت می‌شود، بیان کرد: عمدتاً پلنگ‌ها در فصل سرد سال از ارتفاعات به پایین‌دست جنگل که درواقع زیستگاه تنوع زیستی است، می‌آیند.

پلنگ ایرانی

وی با تأکید بر اینکه پایین‌دست جنگل‌ها عمدتاً در تصرف انسان‌هاست و یا با تغییر کاربری غیرمنطقی، زیستگاه باستانی پلنگ‌ها در استان دستخوش تغییر شده است، گفت: گاهی بیان می‌شود تعارض پلنگ به جوامع انسانی که درواقع تعارض انسان‌ها به تنوع زیستی است.

منبع |: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار