اجلاسیه ۴۰۰۰ شهید گلستان برنامه شاخص سال ۹۵؛

گلستان در سال ۹۵ با فرازوفرودهای بسیاری مواجه بود اما می توان دستگاه پرحاشیه سال را مدیریت شهری گرگان و شاخص ترین برنامه را هم اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان معرفی کرد.

مدیریت شهری گرگان در حاشیه سازی رکورد زد

به گزارش گلستان24،سال گذشته سال پرفرازونشیبی برای حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، محیط‌زیست و ... بود. حوزه ورزش و فرهنگ و هنر روزهای پرکاری را پشت سر گذاشتند و مدیریت شهری گرگان (شورا و شهرداری مرکز استان) پرحاشیه ترین دستگاه‌های اجرایی گلستان بودند.

حاشیه در مدیریت شهری فقط مختص شهر گرگان نبود و شهرهایی مثل گنبدکاووس، کردکوی و ... با چالش‌هایی مواجه بودند. اما از مردادماه ۹۵ با ابلاغ ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی و ابهام در ایثارگر بودن یا نبودن حسین صادقلو شهردار گرگان حواشی مدیریت شهری مرکز استان قوت گرفت.

این حواشی و غیبت پنج عضو در هفت جلسه، شورای گرگان را تا مرز انحلال پیش برد. اما وضعیت قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیت شهردار تا روزهای پایانی سال با اماواگر مواجه بود. این وضعیت کار را به شکایت رئیس شورا علیه شهردار کشاند و صادقلو در روزهای آخر سال از دادگاه تحکم تعلیق گرفت ولی حکم یک روزه شکست.

البته پرونده وعده ایجاد تله‌کابین و شهربازی مدرن که در اردیبهشت‌ماه از سوی نائب رئیس وقت شورای شهر مطرح شد و اصرار شهرداری بر اجرای آن پیش از گرفتن مجوزهای لازم و همچنین تولی گری یا پا پس کشیدن مدیریت شهری گرگان برای اجرای طرح باغ مزار استاد لطفی هم تا آخرین روزهای پایانی سال گذشته باغ ماند و تکلیف آن مشخص نشد.

فروریختن خانه صمدی در بافت تاریخی گرگان

در سال ۹۵ حوزه میراث فرهنگی هم خاطره تلخ فروریختن خانه صمدی در بافت تاریخی گرگان، سوختن محوطه برج گنبد قابوس و کاهش پنج‌درصدی ضریب اشغال هتل‌ها را تجربه کرد اما خبرهای خوش اجرای طرح ساماندهی و علاج بخشی بافت تاریخی گرگان، آغاز مرمت تکیه پا سرو و پایان هشت سال بلاتکلیفی این اثر تاریخی، راه‌اندازی قطار گردشگری گرگان- اینچه برون، ایجاد پایانه تخصصی صنایع‌دستی و بین‌المللی شدن جشنواره فرهنگ اقوام اجازه نداد تلخی خبرهای حوزه میراث در کام گلستانی‌ها بماند.

رفتن مار سرخ ساسانیان (دیوار دفاعی گرگان) به یونسکو برای ثبت جهانی و قرار گرفتن سرزمین عجایب ایران (خالد نبی) در لیست مناطق نمونه گردشگری کشور و گرفتن نشان برتر جهانی جاجیم روستای زیارت هم از آن دست اخباری بود که اجازه نداد نقاط ضعف حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گلستان در تأمین زیرساخت‌ها و ... خیلی نمایان شود.

کاهش ۱۲ درصدی درآمد سرانه گلستان

هرچند در سال گذشته مسئولان ارشد استان و حوزه صنعت، معدن و تجارت استان تلاش کردند با افزایش دو برابری سهم گلستان از تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی رونق تولید کشور و طرح‌های اقتصاد مقاومتی جایگاه گلستان را افزایش دهند و در این حوزه هم موفق بودند اما اخراج ۲۴ معدنچی به بهانه اعتراض به ۳۰۰ روز کار بدون مزد در معادن شرق در فروردین‌ماه و حادثه در معدن زغال‌سنگ قشلاق و کشته شدن یک معدنچی روزهای خوشی را برای حوزه معدن استان رقم نزد.

کاهش ۳۰ درصدی صادرات گلستانی، کاهش ۱۲ درصدی درآمد سرانه گلستانی‌ها و بلاتکلیفی منطقه آزاد اینچه برون تا پایان سال خبرهای خوشی را در حوزه تجارت استان به همراه نداشت هرچند کلیات منطقه آزاد در کمیسیون اقتصادی مجلس و یک‌فوریت آن در صحن علنی در سال گذشته به تصویب رسید.

شاید بتوان گفت کلنگ زنی بندر خشک اینچه برون با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و ابلاغ اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی آن، صادرات نخستین محموله سنگ‌آهن از مرز ریلی گلستان و رتبه پنجم گلستان در پرداخت تسهیلات برای رونق تولید مهم‌ترین اتفاقات حوزه اقتصادی استان در سال گذشته بود.

درعین‌حال هم نمی‌توان از خبر تلخ افت شدید قیمت سیب‌زمینی گلستان، باز شدن پای دلالان به بازار خرید جو استان و تأخیر پنج‌تا ۶ ماهه در پرداخت مطالبات جوکاران گلستانی هم در این حوزه چشم‌پوشی کرد.

افزایش نگرانی در حوزه محیط‌زیست گلستان

درحالی‌که روزهای نخست سال ۹۵ باخبر خوش اجرای طرح «مسیر سبز، ساحل پاک» آغاز شد اما پس‌روی خزر از ساحل دریا، خشکی خلیج گرگان، انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان، افزایش ساخت‌وسازها و هتل‌سازی در محور ناهار خوران، اصرار مدیریت شهری گرگان بر اجرای تله‌کابین در ناهار خوران و درخطر انقراض قرار گرفتن فک خزری یگانه پستاندار دریای کاسپی همه دست‌به‌دست هم داد تا نگرانی برای محیط‌زیست گلستان افزایش یابد.

چالش‌های محیط زیستی گلستان همچنین باعث شد خبر آغاز عملیات اجرایی کارخانه پسماند ویژه صنعتی گلستان در مسیر جاده گرگان- اینچه برون و برگزاری جشنواره فیلم سبز و اکران ۶۰ ساعت فیلم با موضوع محیط‌زیست کمتر در خاطره‌ها باقی بماند.

اگر تصویب کلیات طرح طبیعت‌گردی آشوراده و تخریب ۱۰۰ درصدی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زیارت و تشکیل جلسه کمیته ملی خلیج گرگان به میزبانی گلستان را مهم‌ترین خبر حوزه محیط‌زیست گلستان در سال گذشته بدانیم خالی از لطف نباشد.

اما درعین‌حال می‌توان موافقت مشروط سازمان جنگل‌ها با احداث تله‌کابین در محور ناهار خوران و مصوبه الحاق کانون بحران زیارت (سرخ چشمه تا آبشار) به بافت روستا را می‌توان در لیست تلخ‌ترین موضوعات محیط زیستی استان قرارداد.

حضور سه گلستانی در المپیک ریو

سال گذشته ورزش گلستان هم فرازوفرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت.

پس از تعطیلات نوروز ۹۵ ورزش گلستان با اعتراض مالکان، مربیان و چابک‌سواران به مشکلات برگزاری کورس اسب‌دوانی بهاره در گنبدکاووس آغاز شد.

اهالی سوارکاری به نحوه آزمایش دوپینگ، مبلغ جوایز و اوضاع نابسامان مجموعه سوارکاری گنبدکاووس اعتراض داشتند و فرماندار گنبدکاووس با ارسال نامه‌ای به فدراسیون سوارکاری دستور به تعطیلی هفته نخست این رقابت‌ها داد.اهالی سوارکاری به نحوه آزمایش دوپینگ، مبلغ جوایز و اوضاع نابسامان مجموعه سوارکاری گنبدکاووس اعتراض داشتند و فرماندار گنبدکاووس با ارسال نامه‌ای به فدراسیون سوارکاری دستور به تعطیلی هفته نخست این رقابت‌ها داد

درنهایت با برگزاری جلسه میان فرمانداران شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا و بندر ترکمن و نمایندگان فدراسیون سوارکاری، کورس اسب‌دوانی بهاره گنبدکاووس با یک هفته تأخیر آغاز شد.

مشکلات تیم ملوان بندرگز برای حضور در لیگ برتر فوتبال ساحلی از دیگر موضوعات مهم ورزش گلستان در سال ۹۵ بود که حضور این تیم در لیگ برتر را در هاله‌ای از ابهام قرارداد. بدهی‌های ملوان به فدراسیون فوتبال و مشکلات مالی برای سفرهای خارج از استان تأثیر زیادی در کسب نتایج ضعیف این تیم داشت. پس از پایان رقابت‌ها و بقای ملوان بندرگز در لیگ برتر فوتبال ساحلی، مهدی تبیانیان امتیاز این تیم را به مهدی خسرونژاد واگذار کرد تا این تیم در بندرگز ماندنی شود و مهران شهسوار هم به‌عنوان سرمربی جدید ملوانان معرفی شد.

برگزاری نخستین المپیاد ورزشی گلستان مهم‌ترین اتفاق ورزش استان در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ بود. این رقابت‌ها در رده سنی نوجوانان با حضور ۱۷ شهرستان در دو بخش پسران و دختران و در ۱۱ رشته برگزار شد که در پایان شهرستان‌های گرگان، بندر ترکمن و گنبدکاووس به ترتیب عنوان‌های اول تا سوم را کسب کردند.

حضور سه ورزشکار گلستانی در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو اتفاقی بود که برای نخستین بار رخ داد. فرهاد قائمی در تیم ملی والیبال، عادل مجللی در کانو و پژمان قلعه‌نویی در پرتاب چکش، ورزشکاران گلستانی حاضر در المپیک بودند.

آرش خرمالی و زهرا دانای طوس ورزشکاران گلستانی تیم‌های ملی والیبال نشسته آقایان و بانوان ایران در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودوزانیرو بودند که افتخار بزرگی برای ورزش گلستان بود.

دیگر اتفاق مهم ورزش گلستان در سال ۹۵ واگذاری مدیریت رقابت‌های اسب‌دوانی به استان پس از ۲۰ سال بود. بدین ترتیب رقابت‌های کورس اسب‌دوانی پاییزه گنبد با مدیریت مجموعه استانی برگزار شد.

در آبان ماه سال ۹۵، حسن اکرمی داور گلستانی فوتبال با موفقیت در تست‌های موردنظر به جمع داوران بین‌المللی فوتبال و الیت آسیا پیوست.

نخستین دوره رقابت‌های ورزشی جام روستا قهرمان در سال ۹۵ با حضور ۳۰۰ روستا برگزار شد که در پایان تیم پیچک محله با غلبه بر تیم نودیجه عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را کسب کرد.

درخشش سردار آزمون

دومین دوره رقابت‌های لیگ فوتبال ادارات استان گلستان در بهمن‌ماه سال ۹۵ با حضور ۲۲ تیم در سه گروه آغاز شد که البته این مسابقات اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ به پایان می‌رسد.

تیم هاوش گنبد کار خود را برای حضور در لیگ برتر والیبال با هدایت بای محمد دوجی آغاز کرد که وی پس از گذشت پنج هفته به دلیل شرایط جسمانی استعفا داد تا رحمان محمدی راد جایگزینش شود. نماینده گنبد در پایان لیگ برتر والیبال در مکان آخر جدول قرار گرفت تا یکی از سقوط‌کنندگان به لیگ دسته اول باشد.

تیم شهرداری گرگان هم برای دومین سال پیاپی با سرمربیگری محمدمهدی ایزدپناه در لیگ برتر بسکتبال شرکت کرد که در پایان مرحله مقدماتی در مکان نهم جدول ۱۰ تیمی قرار گرفت و باید دید در مرحله دوم چه خواهد کرد.

اما درخشش سردار آزمون فوتبالیست گلستانی به همراه تیم روستوف در لیگ قهرمانان اروپا اتفاقی خوب برای ورزش گلستان بود. وی موفق به گلزنی به تیم‌های مطرحی همچون اتلتیکو مادرید و بایرن‌مونیخ شد و به همراه تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی نمایش درخشانی ارائه کرد. عزت‌الله پروقاز دیگر فوتبالیست گلستانی بود که در سال ۹۵ همواره در اردوهای تیم ملی حضور داشت.

مرگ الینا و دو کودک معلول

در سال گذشته حوزه بهداشت و درمان جز افتتاح مرکز درمان و تشخیص ناباروری و افتتاح چند طرح بهداشتی و درمانی کارنامه موفقی نداشت.

به کما رفتن و سپس مرگ الینا فروتن کودک ۶ ساله گلستانی که برای عمل جراحی لوزه در بیمارستان بستری شد و به دلیل قصور پزشک معالج و کادر درمانی در حین و بعد عمل هیچ‌گاه به آغوش خانواده بازنگشت و همچنین مرگ دو کودک معلول بهزیستی که با علائم شبه مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده بودند روزهای خوبی را برای حوزه درمان گلستان رقم نزد.

چهار شهید مدافع حرم

در سال گذشته همچنین گلستان چهار شهید مدافع حرم تقدیم کرد و در ایام فاطمیه میزبان هفت شهید گمنام شد.

البته در سال ۹۵ بازار سفرهای مسئولان به گلستان داغ بود و محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه‌وبودجه) و علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) هرکدام دو بار به گلستان سفر کردند.

همچنین گلستان در سال گذشته میزبان وزیر کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بسیج مستضعفان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، رئیس بانک مرکزی و ... بود.

در سال گذشته به‌ویژه زمستان ۹۵ حوزه فرهنگ و هنر استان روزهای پرترافیک کاری را پشت سر گذاشت و آیین اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر با محوریت اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان در ۱۹ دی‌ماه برگزار شد .

برگزاری چهار هزار برنامه فرهنگی

اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی استان گلستان در سال گذشته یاد می‌کنند با برگزاری یادواره سرداران و چهار هزار شهید گلستان در تالار خلیج‌فارس باغ‌موزه دفاع مقدس تهران آغاز و با برگزاری حدود چهار هزار برنامه فرهنگی پس از یک ماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به کار خود پایان داد.

گرامیداشت شهدای کارمند، شهدای اهل سنت، شهدای روحانی، شهدای دانش‌آموز و دانشجو، برگزاری جشنواره ملی «عشق و ایثار»، تجمع بزرگ رزمندگان گلستانی، کرسی تلاوت نور، نصب پرچم جمهوری اسلامی بر سر درب منازل شهدا، تجمع بزرگ اسوه‎های صبر ازجمله برنامه‌هایی بود که در این مدت در گلستان برگزار شد.

در راستای این اجلاسیه به دیدار دو خانواده شهید رفت و با تقدیم تندیس اجلاسیه از آن‌ها برای شرکت در این مراسم دعوت کرد.

اما در ماه‌های سرد زمستان تنور برنامه‌های فرهنگی و هنری برای هنرمندان گرم‌تر شد و پس از یک تأخیر ۱۰ ساله نوای موسیقی در پنجمین جشنواره موسیقی جوان گلستان پیچید و شانزدهمین جشنواره تئاتر امیدهای جوان گلستان و بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی، جشنواره پویانمایی رضوی، جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان، جشنواره فیلم فجر، جشنواره مد و لباس ایرانی، ۱۱ جشنواره مرتبط با قرآن و عترت و ... هم برگزار شد.

همچنین برپایی تکیه هنرمندان حوزه هنری استان گلستان برای ششمین سال پیاپی با مشارکت دفتر بهسازی و احیا بافت تاریخی گرگان در محل خانه تاریخی کبیر، تصویب ثبت قیام پنج آذر گرگان در تاریخ ایران و درج آن در تقویم رسمی کشور و راه‌اندازی دبیرخانه حقوق شهروندی از دیگر اتفاقات حوزه فرهنگی و اجتماعی استان بود.

افتتاح نخستین خانه هلال روستایی کشور در روستای خواجه نفس شهرستان گمیشان، برف و یخبندان زودهنگام و وارد آمدن خسارت به باغ‌ها و مزارع کشاورزی در روزهای نخست آذرماه و همچنین وقوع سیلاب و خسارت دیدن ۴۲۰ خانوار گلستانی در شهریورماه، گم‌شدن دو کوهنورد گلستانی در ارتفاعات باغ شاه به سمت دیو دره توسکستان و چهار شبانه‌روز تلاش برای پیدا کردن آن‌ها و همدلی معلم و همکلاسی‌ها با «محمد صفا سن سبلی» در روستای «چِن سِوِلی» از توابع شهرستان آق‌قلا که به دلیل شیمی‌درمانی موهایش را ازدست‌داده بود، از خبرهای پربازدید گلستان در سال گذشته بود.

منبع:مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار