مسئول برنامه ثبت سرطان کشور:گلستان تنها استانی که آمار دقیق بیماران سرطانی را دارد

مسئول برنامه ثبت سرطان کشور ابراز امیدواری کرد در آینده‎ای نزدیک استان گلستان پایلوت اجرای پروژه‎های بین‎المللی تغییرات ژنتیکی سرطان‎های مختلف شود.

گلستان پایلوت اجرای پروژه‎های بین‎المللی تغییرات ژنتیکی سرطان می‎شود
به گزارش گلستان24، غلامرضا روشندل امشب در نشست تخصصی که با حضور رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان همچنین معاون وزیر بهداشت و درمان در بیمارستان شهید صیادشیرازی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: شیوع سرطان بسیار زیاد شده است که باید کنترل شود مهمترین موضوع داشتن اطلاعات دقیق است باید تحقیقات سرطان را در استان گلستان گسترش دهیم، بخشی از تحقیقات به ما کمک می‎کند تا آمار دیقیق از سرطان را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کار تحقیقاتی بر روی سرطان 10 سال در حال انجام است، تصریح کرد: استان گلستان تنها استانی است که در ایران آمار دقیقی از تعداد بیماران سرطانی دارد، گلستان عضو رأی‎دهنده در آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان است در کتاب جهانی اطلاعات شیوع سرطان استان گلستان نیز وجود دارد.

 

* سالانه 2 هزار و 200 بیمار سرطانی در استان گلستان تشخیص داده می‎شود

نائب رئیس کمیته کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر اینکه علت‎یابی سرطان را بعد از پیدا کردن آمار بیماران سرطانی مهم خواند و افزود: با تحقیقات روی نمونه‎های ژنتیکی، تحقیقات سلولی مولکولی باید علت سرطان را شناخت و راه کنترل آن را دریافت، باید نمونه‎های سرطان را داشته باشیم و روی آن تحقیق کنیم که در استان گلستان تحت عنوان بیوبانک این فعالیت یکسال در حال انجام است.

روشندل هدف از بازدید رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان به این استان را در نحوه ارائه و چگونگی خدمات این مرکز برشمرد و گفت: بعد از تائید فعالیت استاندارد بودجه‎هایی داده می‎شود تا علل سرطان را دقیق‎تر بررسی کنیم، در آینده‎ای نزدیک استان گلستان پایلوت اجرای پروژه‎های بین‎المللی تغییرات ژنتیکی سرطان‎های مختلف می‎شود.   

به گفته وی؛ سالانه 2 هزار و 200 بیمار سرطانی در استان گلستان تشخیص داده می‎شود که شایع‎ترین آن به ترتیب سرطان پستان، معده، مری، روده و ریه است حدود 4 هزار و 500 الی 5 هزار بیمار سرطانی در استان گلستان وجود دارد که زنده هستند و ادامه حیات می‎دهند.

 

* امکانات درمانی برای سرطان کافی نیست/ 70 درصد سرطان با سبک تغذیه درست پیشگیری می‎شود

مسئول برنامه ثبت سرطان کشور با اشاره به اینکه امکانات درمانی برای سرطان کافی نیست، گفت: در زمینه شیمی‎درمانی و رادیوتراپی رایزنی‎هایی در حال انجام است.

روشندل با تاکید بر اینکه مردم باید سبک تغذیه خود را تغییر دهند و میوه و سبزیجات در سبد غذایی آنها افزایش یابد، افزود: 60 الی 70 درصد سرطان با سبک تغذیه درست پیشگیری می‎شود فعالیت فیزیکی، عدم چاقی، پرهیز از مواد مخدر مواردی هستند که ابتلا به شیوع سرطان را کاهش می‎دهند.

وی نقش رسانه‎ها را در فرهنگسازی سبک تغذیه سلم در جامعه مهم خواند و گفت: مردم تحقیقات پرشکی را با دیدگاه غیرضروری و اضافی نبینند بلکه تحقیقات علوم پزشکی بسیار لازم و ضروری است.

انتهای پیام

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار