مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بابیان اینکه مردم نسبت به اجرای طرح‌های بهره‌برداری جنگل حساس شده‌اند، گفت: نگران اجرای طرح تنفس و شیوع آفت و بیماری‌ها در جنگل‌های استان هستیم.

نگران اجرای طرح تنفس جنگل در گلستان هستیم
به گزارش گلستان24، در سال گذشته اجرای طرح تنفس در جنگل‌های شمال از سال چهارم برنامه ششم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسد. این طرح هرچند مخالفان و موافقان بسیاری داشت اما بسیاری معتقد بودند اجرای طرح‌های بهره‌برداری از جنگل و اره موتورها آسیب‌های جدی به جنگل‌های شمال وارد کرده است.

برای اطلاع از کم و کیف اجرای این طرح (تنفس جنگل‌ها) با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به گفتگوی نشستیم. ابوطالب قزلسفلو نه‌تنها موافق اجرای این طرح در جنگل‌های گلستان نبود بلکه معتقد بود طرح تنفس باعث شیوع بیماری‌ها و آفات در جنگل‌ها شده و هم خطر آتش‌سوزی را افزایش دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اظهار کرد: حفاظت از منابع طبیعی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود چراکه انفال متعلق به عموم مردم است.

ابوطالب قزلسفلو افزود: مباحث مربوط به منابع طبیعی باید در یک فضای کارشناسی شده به‌نقد گذاشته شود و تصمیم معقول و منطقی برای آن بگیریم، در غیر این صورت یا بر روی امورات و خواسته مردم قفل‌زده‌ایم و یا شاهد حداکثر تخریب خواهیم بود.

وی تأکید کرد: پس منطقی است که در یک فضای کارشناسی شده راجع به عرصه‌های طبیعی تصمیم‌گیری کنیم تا حداقل تخریب را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر می‌توانیم از ظرفیت مردم برای حفاظت از منابع طبیعی (جلوگیری از تجاوز، قطع درخت و آتش زدن و ...) بهره ببریم.

ابوطالب قزلسفلو

در طرح‌های جنگلداری متوقف نشویم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان متذکر شد: انتظار داریم مردم در این حوزه فقط به یک موضوع نپردازند و در آن متوقف نشوند؛ به‌عنوان‌مثال اگر به موضوع جنگل می‌پردازیم در طرح‌های جنگلداری متوقف نشویم.

۲۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان که طرح‌های جنگلداری در آن اجراشده، جزو بهترین و سالم‌ترین جنگل‌های گلستان هستندوی ادامه داد: هم‌اکنون با چالش جدی فرسایش خاک در استان مواجهیم و این موضوع یکی از دغدغه‌های ماست چراکه محور اول توسعه گلستان است و در تولید، اشتغال و امنیت غذایی و ... سهم بسزایی دارد.

قزلسفلو بابیان اینکه هم‌اکنون بیشتر حساسیت مردم روی طرح‌های بهره‌برداری از جنگل است، گفت: باید بپذیریم استان گلستان مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خاص خود را دارد و طبیعت ما هم برآیند مباحث اقتصادی، فرهنگی و ... است.

مدیریت ۴۵۰ هزار هکتار تنها با ۵۰۰ نیروی

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۴۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی گلستان را با ۵۰۰ نیروی اداری، حقوقی و قُرقبان مدیریت می‌کنیم و اگر کمک مردم نباشد و آموزش ندهیم و دغدغه حفاظت در جوامع محلی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم این سطح گسترده را حفاظت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به اجرای طرح‌های ۵۰ ساله جنگلداری در استان اشاره و تصریح کرد: ۲۰ سال پیش سالانه ۴۳۰ هزار مترمکعب برداشت چوب از جنگل‌های گلستان انجام می‌شد که این رقم به یک‌چهارم کاهش‌یافته و به ۱۱۰ هزار مترمکعب در سال گذشته رسید.

وی خاطرنشان کرد: در طرح «وطنا» در غرب استان یک‌میلیون مترمکعب بهره‌برداری داشته‌ایم یک‌چیزی معادل ۱۰۰ هزار کامیون و احتمالاً شما فکر می‌کنید با چنین برداشتی باید با یک جنگل مخروبه روبرو شوید.

قزلسفلو بابیان اینکه ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان که طرح‌های جنگلداری در آن اجراشده، جزو بهترین و سالم‌ترین جنگل‌های استان هستند، اظهار کرد: بیشترین آسیب به جنگل‌های استان در شرق گلستان واردشده است مثلاً در ارتفاعات مینودشت ما شاهد تجاوز به عرصه‌های جنگلی نیستیم اما جنگل کاملاً خالی است.

به گفته وی ۲۰۰ هزار هکتار طرح‌های جنگلداری استان از نوکنده تا رامیان به‌طور پیوسته است و بعدازآن لکه‌ای است و بافاصله به «لوه» می‌رسیم.

مردم نگران از اجرای طرح‌های جنگلداری در گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان یادآور شد: در آزادشهر، مینودشت و گالیکش و همچنین خط رأس‌های استان ما شاهد بدترین جنگل‌ها هستیم در شرایطی که ما در این بخش‌ها طرح جنگلداری نداریم اما مردم نگران اجرای طرح‌های جنگلداری هستند.

قزلسفلو از پارک جنگلی النگدره گرگان و امام رضا (ع) کردکوی به‌عنوان ضعیف‌ترین و از جنگل وطنا به‌عنوان کیفی‌ترین جنگل در استان نام برد و گفت: جنگل‌های خوب گلستان در محدوده ۲۰۰ هزار هکتاری طرح‌های جنگلداری قرار دارند اما سایر عرصه‌های جنگلی استان دارای خاک کوبیده، درختان آفت‌زده و پیر و ... هستند.

وی به مشخصات جنگل‌های کیفی استان هم اشاره کرد و افزود: بهترین ترکیب گونه‌ای در سنین مختلف و بهترین تراکم درختان در این جنگل‌ها دیده می‌شود تا جایی که بهترین راش‌های استان در جنگل وطنا که بیشترین بهره‌برداری را داشته‌ایم، وجود دارد.

اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال یک اجرای تدریجی است و تا سال چهارم برنامه ششم باید تمام طرح‌های جنگلداری متوقف شوندقزلسفلو ادامه داد: دغدغه جدی ما از اجرای طرح تنفس جنگل در گلستان، از شیوع بیماری و آفات در جنگل‌هاست و بعدازآن هم از خارج نشدن درختان ریشه‌کن شده و خشک و افزایش احتمال آتش‌سوزی‌ها، نگران هستیم.

وی اضافه کرد: اگر درختان آسیب‌دیده، آفت‌زده و ریشه‌کن شده در قالب طرح‌های جنگلداری خارج نشود، نمی‌توانیم مبارزه شیمیایی انجام دهیم، هم به دلیل حفاظت از سایر گونه‌های گیاهی و جانوری و هم اینکه جنگل‌های ما تولیدکننده آب شرب استان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بیان کرد: بر اساس مصوبه دولت در ۱۶/۱۰/۹۲ بر مدیریت بهره‌برداری از درختان آسیب‌دیده و ریشه‌کن شده و درختان پرورشی تأکید شده است.

۵ طرح جنگلداری استان متوقف شد

وی بابیان اینکه درختان پرورشی عملاً در طرح‌های جنگلداری استان انجام نمی‌شود، تصریح کرد: پیش از ابلاغ مصوبه اخیر مجلس، با دستور ویژه وزیر بر تمدید نشدن طرح‌های ۱۰ ساله و سپس سه‌ساله، اجرای طرح تنفس جنگل‌ها در گلستان به اجرا درآمده بود.

قزلسفلو با تأکید بر اینکه اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال یک اجرای تدریجی است و تا سال چهارم برنامه ششم باید تمام طرح‌های جنگلداری متوقف شوند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته پنج طرح جنگلداری استان تعطیل شد و ۲۵ طرح نشانه‌گذاری شده استان که در اسفندماه قطع درختان آن انجام‌شده همچنان ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان هرساله قطع درختان در اسفندماه انجام می‌شود و در فاصله حدود ۶ ماه در محل‌های مخصوص دپو شده و پس از تعیین حجم و جداسازی هیزمی، صنعتی و ... پس از صدور پروانه حمل، از مهرماه تا اسفند هرسال از جنگل خارج می‌شوند.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار