دست خالی استانداری از آمارهای دقیق اشتغال گلستان

در جلسه کارگروه اشتغال استان بر عدم دقت و صحت اطلاعات آماری استانداری گلستان انتقادات بسیاری از سوی مدیران استانداری مطرح شد و یکی از دلایل عدم موفقیت استان در ایجاد اشتغال، خلا سند جامع اشتغال عنوان شد.

خلا سند جامع اشتغال در گلستان
 
به گزارش گلستان24،​ هشتمین جلسه کارگروه اشتغال استان گلستان عصر امروز در استانداری گلستان برگزار شد.

در این جلسه که با محوریت تعیین سند توسعه اشتغال استان گلستان برگزار شد، مسئولان حاضر در این جلسه به ویژه معاون امور هماهنگی و توسعه منابع انسانی استاندار گلستان بر این عقیده بود که یکی از دلایل عدم موفقیت استان در کاهش میزان بیکاری و افزایش اشتغال در استان عدم وجود آمار و اطلاعات درست از وضعیت استان در حوزه‌های مختلف استان است.

 محمود ربیعی معاون امور هماهنگی و توسعه منابع انسانی استاندار گلستان در این جلسه اظهار کرد: مسئله و مشکل ما در حل مشکل اشتغال در استان، نداشتن آمار دقیق و صحیح است.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه آمارهای موجود در استان آمار ما قابل اتکا نیست، نمی‌توانیم در برنامه‌ریزی‌ها خوب از این آمار استفاده کنیم.

معاون امور هماهنگی و توسعه منابع انسانی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه ما سند جامع اشتغال نداریم و از سوی دیگر مجبور هستیم یک آمار عددی را در زمینه‌های مختلف اعلام کنیم و این آمارها دقیق نیست، نتوانستیم اقدامات موثری را در زمینه اشتغال استان برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

 

*اشتغال نباشد نمی‌توان مدعی عدالت بود

 ربیعی تاکرد کرد: موضوع اشتغال موضوع مهمی است و حداقل عدالت در جامعه با ایجاد اشتغال خودش را نشان می‌دهد و اگر جامعه‌ای بیکاران زیادی دارد نمی‌تواند دم از عدالت و همسان‌سازی بزند.

و افزود: باید به سمت اشتغال کامل و جامع برویم و باید این به شکلی پیش برود که بدانیم در کدام مسیر حرکت کنیم و همه ما باید بدانیم شرایطی که در آن قرار گرفتیم و قرار است در آن حرکت کنیم چیست و وضعیت چگونه است.

معاون امور هماهنگی و توسعه منابع انسانی استاندار گلستان متذکر شد: آخرین آماری که داریم بیشترین اشتغال در بخش خدمات با بیش از 41 درصد است که در نگاه مدیران اجرایی کمتر به آن توجه می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان گلستان نیز در این جلسه از عدم توجه استان به ظرفیت‌های بخش دانشگاهی در توسعه اشتغال در استان انتقاد کرد و گفت: 2 هزار مدرس در استان در زیرمجموعه دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان در حال فعالیت هستند که ظرفیت بسیار بالایی را در توسعه وضعیت اشتغال و ایجاد کسب و کار جدید دارند.

 امیر احمدی‌دهقانی ادامه داد: 18 هزار عنوان شغل در دنیا تعریف شده که تها 4 هزار آن در استان وجود دارد و سوال این است که آیا نمی‌توانیم دیگر عنوان‌های شغلی را با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در استان ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: ما برای ایجاد عناوین شغلی جدید و فرصت‌های شغلی آمادگی کامل داریم و می‌توانیم بسیاری از عناوین شغلی دنیا را در استان گلستان بومی‌سازی کنیم.

 

*وجود 28 هزار بیکار در جامعه هدف کمیته امداد گلستان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان نیز در این جلسه با اعلام اینکه در طول سال‌های گذشته تمامی سرفصل‌‌ها و انتظارات مدیران استانی که در این جلسه بیان شد طی سال‌های گذشته در کمیته امداد گلستان اجرایی شده است، گفت: 28 هزار بیکار در جامعه هدف ما وجود دارد و شناسایی اولویت‌های فقر در سازمان ما در حال انجام است.

سیدجواد نظری اظهار کرد: بخش عمده اشتغال در اشتغال خرد و پنهان و کوچک است که دیده نمی‌‌شود و باید با نگاه بهتری به مسائل اشتغال وارد شویم.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این جلسه تصریح کرد: استان گلستان یک استان کشاورزی است و باید اشتغال نیز روی این محور بچرخد و تجربه نشان داده که نمی‌توانیم به سمت صنعت برویم و اگر قرار است صنعتی گسترش یابد باید بر پایه کشاورزی باشد.

محمدهادی معیری تاکید کرد: استان گلستان یکی از قطب‌های چوب کشور است و باید از این ظرفیت به صورت مناسب استفاده کرد و این محصول و دیگر محصولات کشاورزی استان را نباید خام‌فروشی کرد و با ایجاد صنایع تبدیلی به سادگی می‌توان سود بسیار بالایی را از محصولات کشاورزی به نفع استان تولید کرد.

 

*ممنوعیت طرح بهره‌برداری از جنگل کارشناسی نیست

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی مسئولان استانی و حتی کشوری انتقاد کرد و گفت: برای مثال مسئولی سخنی را همانند ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل بیان می‌کند که باعث می‌شود تصمیمات کشوری به سمتی برود که نه تنها این موضوع سودی برای جنگل ندارد بلکه کشور و همان جنگل را با آسیب مواجه می‌کند.

معیری با اشاره به اینکه در بخش جنگل اشتغال مستقیم غیرمستقیم مطرح است، اظهار کرد: برخی محصولات داخل از چوب گرجستان تولید می‌شود در حالی که ما در کشور و استان دارای منابع بسیار خوب چوب هستیم.

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در این جلسه گفت: یک وضعیت آماری در سال 1390 در استان تولید شد و امروز در این جلسه بر آن آمار ایراد گرفته شد و برای تولید آن آمار هزینه‌های بسیار زیادی انجام شد.

حسین کاویانی اظهار کرد: در آن سال برای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی یک بایدی تعریف شد و با آنکه ما اعلام می‌کردیم این باید شدنی نیست اما اصرار مدیران بر اجرای آن بود و امروز نیز برای رسیدن به یک آمار بایدی وجود دارد باید بگویم با باید نمی‌توان به یک وضعیت درست در استان دست یافت.

 

*عدم وجود سامانه آماری ثبتی درست در گلستان

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان نیز در این جلسه گفت: هدف ما تعیین وضعیت اشتغال است و می‌خواهیم پایش کنیم و یک اتاق فکر درست کنیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی لازم را برای ایجاد اشتغال داشته باشیم.

حسین پیشقدم اظهار  کرد: در زمان رکود ما هیچ کارگری را بیکار نکردیم و از مجموعه بیرون نیانداختیم در حالی که در دنیا برعکس این موضوع است زیرا در دنیا نهاد متولی برای این بیکار وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما چون می‌ترسیم کارگر را بیرون کنیم، دستوری می‌گوییم بازار باید فعال شود در حالی که کجای دنیا بازار با دستور فعال می‌شود.

پیشقدم گفت: مشکل ما این است که ما نمی‌دانیم در کجا قرار داریم و سوال اینجاست زمانی که به این میزان بالا مجوز کار صادر می‌شود، چرا اشتغال ایجاد نمی‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان گفت: این اشتغال با اعطای تسهیلات و طرح‌های مختلف از طریق سرپا ماندن واحد صنعتی ایجاد شده اما دیده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: چون سامانه آماری ثبتی درستی نداریم مجبور هستیم درب منازل افراد حاضر شده و آمار بگیریم که این باعث می‌شود ما با مشکلات آماری مواجه شویم و امیدواریم با اجرای این برنامه در آینده‌ای نزدیک بتوانیم اقدامات خوبی را در سطح استان رقم بزنیم.

گفتنی است در این جلسه مصوب شد تا اداره‌ کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گلستان پیگیری ایجاد سند پایدار اشتغال در استان را در دستور کار داشته باشد و با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان گلستان نسبت به تهیه نیازهای تحقیقاتی استان در زمینه اشتغال پایدار اقدام کند.

همچنین دستگاه‌های مختلف استان به مدت یک هفته فرصت دارند نظرات، انتقادها و پیشنهادات خود را به دبیرخانه کارگروه اشتغال استان ارائه دهند تا در نشست پایش مطرح و استفاده شود.

استانداری گلستان در تلاش است تا در پایان شهریور ماه سال آینده این سند جامع را آماده و به مرحله اجرا برساند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار