مدیرکل امور موزه‌ها:هفته‌ای یک موزه در کشور ایجاد می‌شود

مدیرکل امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی از تلاش برای گسترش کمی و کیفی موزه‌ها در کشور خبر داد و گفت: امسال هفته‌ای یک موزه در کشور ایجاد می‌شود.

افزایش گرایش به موزه‌داری
به گزارش گلستان 24، سال ۱۳۹۴ بود که مسئولان میراث فرهنگی شعار «هرماه یک موزه» را مطرح کردند، شعاری که تحقق آن بیشتر به آرزو شباهت داشت.

حالا سه سال از طرح این شعار می‌گذرد و با مدیرکل امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص تحقق این شعار و وضعیت عمومی موزه‌های کشور به گفت وگو نشستیم.

گفت وگویی که حول این سؤال آغاز شد و به وضعیت استقبال مردم از موزه‌ها و رویکردها در این حوزه و وضعیت موزه‌های استان گلستان کشیده شد.

 مدیرکل امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: در سه سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای گسترش کمی و کیفی موزه‌ها در کشور انجام شد.

محمدرضا کارگر افزود: ما در ابتدای شروع کار شعار هرماه یک موزه را مطرح کردیم و سال گذشته قول افتتاح هر ۱۰ روز یک موزه را دادیم.

وی بابیان اینکه امسال هر هفته یک موزه در کشور ایجاد می‌کنیم، اظهار کرد: در سال گذشته ۴۵ موزه افتتاح شد و درواقع ما در فاصله کمتر از ۱۰ روز یک موزه افتتاح کرده‌ایم.

محمد رضا کارگر مدیر کل امور موزه های کشور

مدیرکل امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: دستاوردهای ما نشان می‌دهد توجه به موزه و موزه‌داری در دولت تدبیر و امید اهمیت پیداکرده و خیلی‌ها هم باورشان نمی‌شد این شعار تحقق پیدا کند.

بازدید ۲۰ میلیون نفر از موزه‌های کشور

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فقط تعداد موزه‌های کشور افزایش‌یافته یا آمار بازدیدکنندگان از موزه‌ها هم سیر صعودی داشته، تصریح کرد: در سال ۹۴ حدود ۱۷ میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کرده بودند که این آمار در سال گذشته به حدود ۲۰ میلیون نفر رسید.

مدیریت دولتی موزه ها اتفاق خوبی نیست و ما دارای شرایطی نیستیم که دولت به‌تنهایی بتواند این مسئولیت را داشته باشدکارگر بابیان اینکه یک‌میلیون و ۳۰۰ نفر از بازدیدکنندگان سال گذشته خارجی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: آمار رسمی و دقیق از محل فروش بلیت نشان می‌دهد حدود یک‌چهارم از جمعیت کشور در سال گذشته از موزه‌ها و امکان تاریخی و فرهنگی کشور بازدید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: استقبال از بعضی از موزه‌ها شرایط خوبی داشته و در موزه سعدآباد تا ۱۲ هزار نفر بازدیدکننده در روز هم ثبت‌شده است و این آمار نشان می‌دهد حرکت ما به سمت موزه‌داری جدی است و امیدواریم این روند تداوم یابد.

وی بیان کرد: با حمایت افراد حقیقی و بخش خصوصی حدود ۴۵ موزه خصوصی ایجادشده و ما معتقدیم میراث فرهنگی باید توسط مردم حفظ و معرفی شود.

دولت شرایطش را ندارد

کارگر با تأکید بر اینکه مردم در حفاظت و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی باید ورود کنند، گفت: ما دارای شرایطی نیستیم که دولت به‌تنهایی بتواند این مسئولیت را داشته باشد.

وی بابیان اینکه مدیریت دولتی موزه‌ها اتفاق خوبی نیست، افزود: ما معتقدیم در این حوزه همه‌چیز باید توسط مردم شکل‌گرفته و مدیریت شود و با همین نگاه به مجموعه‌دارهای خصوصی زیادی پروانه داده‌ایم و همه این‌ها در مرحله تبدیل‌شدن به موزه هستند.

گلستان نیازمند یک موزه بزرگ منطقه‌ای است که بتواند تمام وجوه تمدنی این سرزمین را معرفی کندمدیرکل امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور به وضعیت موزه‌های استان گلستان هم اشاره کرد و ادامه داد: استان گلستان یکی از مناطق تاریخی کشور است و به خاطر اقلیم آن تمدن و فرهنگ از گذشته تا امروز در این خطه استمرار دارد.

وی با یادآوری اینکه موقعیت جغرافیایی و اقلیم گلستان باعث شکل‌گیری تمدن بزرگ در این منطقه شده است، اضافه کرد: موزه‌ها معرف و تداوم‌بخش تمدن در هر منطقه هستند و برای حفاظت از آثاری که از این تمدن برجای‌مانده موزه‌ها شکل‌گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: موزه گرگان برای حفاظت، پژوهش و مطالعه بر روی آثار به‌جامانده از تمدن بزرگ این منطقه افتتاح شد و پس از گذشت سال‌ها احساس شد این موزه نیاز به مرمت و بازنگری دارد.

گلستان نیازمند موزه منطقه‌ای است

کارگر با یادآوری اینکه در سه سال گذشته با تخصیص اعتبار بازنگری در این موزه انجام شد، خاطرنشان کرد: اعتقادداریم گلستان نیازمند یک موزه بزرگ منطقه‌ای است که بتواند تمام وجوه تمدنی این سرزمین را معرفی کند.

به گفته وی اگر مدیران کلان‌شهری زمین و یا بنای مناسبی را به این امر اختصاص دهند این موزه در گلستان ایجاد می‌شود.

وی بابیان اینکه در گلستان بناهای تاریخی و درخوری برای ایجاد موزه منطقه‌ای وجود دارد، گفت: اگر این تلاش از سوی استان گلستان صورت بگیرد میراث فرهنگی این آمادگی را دارد تا این موزه در گلستان شکل بگیرد.

آغاز مطالعات موزه گنبدکاووس

کارگر از انجام مطالعات موزه باستان‌شناسی گنبدکاووس خبر داد و افزود: مطالعات این موزه آغازشده است و اگر آن‌هم به نتیجه برسد موزه مناسبی در استان ایجاد می‌شود و این موزه می‌تواند در کنار برج قابوس به‌عنوان اثر جهانی، گنبدکاووس را به هدف گردشگری تبدیل کرده و شرایط آن را تقویت کند.

وی متذکر شد: اگر شهرداری و شورای شهر گرگان و استانداری فضاهای جانبی موزه باستان‌شناسی گرگان را آزادکرده و موزه منطقه‌ای گلستان کلنگ زنی شود اتفاق مهمی در این حوزه در استان ایجاد می‌شود.

 وی یادآور شد: هم‌اکنون اماکن نظامی در بافت شهر گرگان وجود دارد که مسئولان استان می‌توانند مانند بسیاری از استان‌ها به توافق برسند و با دادن زمین معوض این اماکن را به مراکز فرهنگی تبدیل کنند.

کارگر در پایان با یادآوری اینکه هم‌اکنون ۶۵۰ موزه فعال در کشور وجود دارد، بیان کرد: ۱۵ موزه منطقه‌ای در کشور فعال بوده و ۱۲ موزه در حال ساخت است و آمادگی و اعتبار لازم برای ایجاد موزه منطقه‌ای گلستان در میراث فرهنگی کشور وجود دارد.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار