مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت : ساماندهی سواحل دریای استان و اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده از جمله اقدامات میراث فرهنگی گلستان در حوزه توسعه گردشگری به شمار می رود.

پروژه جذب گردشگر در گلستان

به گزارش گلستان 24، ابراهیم کریمی شامگاه یکشنبه در نشست هم اندیشی جوانان صاحب نظر و مسئولان استان از اجرای ۶پروژه بزرگ در راستای جذب گردشگر در استان خبر داد و افزود: اجرای این پروژه ها بخش گردشگری گلستان را متحول می کند.

وی با بیان این نکته که کار مطالعات جزیره آشوراده در دستور کار قرار دارد، افزود: برای ساماندهی سواحل دریای بندرترکمن و بندرگز سرمایه گذارانی انتخاب شدند و کار مطالعات، تعیین زمین و پیگیری اقدامات اولیه آن را این دستگاه انجام می دهد.

این مسئول استانی ثبت جهانی دیوار گرگان را یکی از ظرفیت های جذب گردشگر اعلام کرد و گفت: پرونده این اثر در حال بررسی است، اگر این اتفاق بیافتد دیوار گرگان به عنوان دومین اثر جهانی از گلستان به ثبت خواهد رسید.

وی از راه اندازی موزه بزرگ روستایی کشور در گلستان خبر داد و اذعان کرد: کلنگ دومین موزه بزرگ روستایی کشور، خرداد ماه سال جاری با حضور مدیران ارشد کشوری  در استان به زمین خواهد خورد؛ ایجاد این موزه روستایی، گلستان گام بزرگی در بخش گردشگری استان به شمار می رود.

موزه بزرگ باستان شناسی شرق کشور در گنبد راه اندازی می شود

کریمی راه اندازی موزه بزرگ باستان شناسی در گنبد را از دیگر برنامه های اداره میراث فرهنگی گلستان دانست و تصریح کرد: این موزه یکی از بزرگترین موزه های باستان شناسی شرق کشور خواهد بود.

وی پارک جنگلی گلستان را ظرفیتی خوبی برای جذب مسافر دانست و گفت: یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان اعتبار برای این پارک ملی در نظر گرفتیم تا با ایجاد یک امکانات مناسب فضای مناسبی در بخش گردشگری ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از راه اندازی سایت بازدید حیات وحش در پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: با این اقدام گردشگران زیادی جذب استان خواهند شد.

وی با تاکید بر این نکته که حفظ جنگل یکی از اهداف اصلی میراث فرهنگی به شمار می رود، افزود: به هیچ عنوان تردد و پارک خودرو در پارک ملی گلستان انجام نخواهد شد چراکه نمی خواهیم کوچکترین خدشه ای به این منطقه وارد شود.

وی با بیان این نکته که نگاه جدیدی در اداره میراث فرهنگی گلستان ایجاد شده، افزود: نیاز است تا مردم باری دیگر به ما اعتماد کرده و ایده های خلاقانه خود را با این اداره به اشتراک بگذارند.

برگزاری همایش تورهای مسافرتی کشور در گلستان

کریمی از برگزاری همایش تورهای مسافرتی کشور خرداد ماه سال جاری در استان خبر داد و اظهار کرد: گلستان در این همایش میزبان۱۲۰ تور در استان خواهد بود.

به گفته وی، در این ایام مدیران تور از تمام نقاط استان بازدید می کنند تا پس از آن به عنوان سفیری به استانهای خود بازگشته و گردشگران زیادی را راهی این منطقه کنند.

این مسئول گلستان خواستار تشکیل کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حضور جوانان علاقمند در این کارگروه و استفاده از ایده و برنامه های آنها شد و گفت: با تشکیل این نوع کارگروه ها می توان ایده های ناب و خلاقانه را گرفت و برای توسعه استان به کار بست.

وی تعداد آثار ثبت شده در استان را ۸۴۸ اثر دانست و تصریح کرد: گلستان ظرفیت ثبت تا دوهزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی را دارد.

کریمی از راه اندازی انجمن حامیان بافت تاریخی استان در روز میراث فرهنگی خبر داد و گفت: ریاست این انجمن را در هر شهرستان فرمانداران برعهده دارند و استاندار مسئولیت انجمن حامیان بافت تاریخی را در استان عهده دار خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان این نکته که از ظرفیت های گلستان به خوبی استفاده نشده، افزود: ارائه آمار دروغین در چند سال گذشته مایه تاسف است.

اقامت مسافران نوروزی در سال جاری ۳۰۴ هزار نفر بود

وی آمار اقامت مسافران نوروزی سال جاری را ۳۰۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: حدود ۷۰ هزار نفر از مسافران در مدارس اقامت داشتند و ۶۷ هزار نفر هم در پارک های جنگلی استقرار یافتند.

کریمی با اعلام این مطلب که تنها ۵۰درصد از مسافران استان در مراکز اقامتی و هتل ها مستقر شدند، افزود: افزایش میزان اقامت مسافران در استان همت تمام دستگاه های اجرایی را می طلبد.

به گفته وی، به دلیل مشکل کمبود آب، اقتصاد گلستان در بخش کشاورزی هم مانند گذشته موفق نخواهد بود از این رو تقویت صنعت گردشگری برای رونق اقتصاد گلستانی ضروری به شمار می رود.

وی ادامه داد: رویکرد تمامی دستگاه های اجرایی باید به سمتی برود که توسعه گردشگری را جز اولیت های کاری خود قرار دهند تا گلستان هم از سایر استان های کشور در بخش گردشگری عقب نماند.

این مسئول گلستانی عدم شناخت هم استانی ها از جاذبه های طبیعی و تاریخی این منطقه را یکی از دلایل ضعف گردشگری دانست و گفت: اغلب مردم شرق استان از جاذبه های غرب استان اطلاع زیادی ندارند و عکس این مورد هم صادق است.

وی ادامه داد: آشنایی و آگاه سازی مردم از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان یکی از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی گلستان است که با جدیت آن را دنبال خواهد کرد.

ظرفیت های بالقوه گردشگری گلستان، به فعل تبدیل نشده است

در ادامه این نشست مشاور جوان استاندار گلستان با بیان این نکته که پس از گذشت ۱۷ سال از تشکیل گلستان ظرفیت های بالقوه گردشگری به بالفعل تبدیل نشده، افزود: متاسفانه گاهی ما دلخوش به آمار مسافران عبوری از استان هستیم.

علی نصیبی افزود: ما به افزایش اقامت گردشگر در استان درحالی تاکید داریم که به واقع جاذبه تفریحی یا سیاحتی برای مسافر پیش بینی نشده تا گردشگر گلستان را به عنوان استان مقصد انتخاب کند.

وی با اعلام این مطلب که به جز اداره میراث فرهنگی سایر دستگاه های اجرایی در توسعه صنعت گردشگری استان نقش دارند، افزود: با توجه به این شرایط گردشگری با یک مقوله چند وجهی و پیچیده مواجه است که نیاز به تغییر رویکرد سایر دستگاه ها دارد.

نصیبی ادامه داد: برای اینکه استان در این حوزه موفق باشد نیاز به یک برنامه اصولی، با لحاظ داشته ها، تهدیدها و افق های کاری در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دارد.

وی بافت تاریخی گرگان، بناهای تاریخی گمیشان، برج آجری قابوس، شهر تاریخی جرجان، پل تاریخی آق قلا، برج رادکان و بافت خاص برخی روستاهای استان را ظرفیتی برای جذب گردشگر دانست و گفت: در کنار آثار و بناهای تاریخی، جاذبه های طبیعی و میراث معنوی از پتانسیل های گردشگری هستند که تاکنون از آن برای معرفی به مسافر استفاده نشده است.

مشاور جوان استاندار افزایش پروازهای فرودگاه استان، استفاده از پتانسل های گردشگری جزیره آشوراده و ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان را از دیگر اقدامات برای افزایش اقامت مسافر در استان دانست./مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار