رئیس کمیسیون گردشگری و توسعه شهری و عضو شورای شهر رامیان از واگذاری اثر تاریخی حمام ایخانی رامیان به اداره میراث فرهنگی و گردشگری جهت مرمت سازی و احیا خبر داد.

واگذاری حمام ایلخانی رامیان به میراث فرهنگی و گردشگری برای احیا و مرمت سازی

به گزارش گلستان 24، بنای تاریخی حمام ایلخانی رامیان به حمام اروج ( عروج ) شهرت دارد.

حمام اروج از جمله آثار تاریخی رامیان است که در اوایل حکومت مظفرالدین شاه قاجار احداث شد. این حمام که جزو بناهای تاریخی درون شهری محسوب می شود در حال تخریب است که توجه بیشتر مسئولین میراث فرهنگی را می طلبد.

بعد از پیگیری های متعدد گل رامیان در قالب چند گزارش تخریب تنها بنای تاریخی رامیان +عکس و همچنین پیگیری های فرماندار و شورای شهر رامیان بالاخره تکلیف این اثر تاریخی مشخص شد.

"فاطمه جاهدی" عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون گردشگری و توسعه شهری در گفتگو با گل رامیان گفت: بر اساس جلسه سیزدهم اسفند سال 93 که در فرمانداری برگزار شد، مقرر شد تفاهم نامه ای بین شورا با میراث فرهنگی جهت تحویل حمام ایلخانی رامیان (معروف به اروج) به میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی انعقاد شود.

وی اظهار کرد: طبق بند 4 مصوبه شورا تفاهم نامه منعقد، و حمام ایلخانی رامیان به اداره میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شد.

جاهدی با اشاره به جلسه استانی چهارم خرداد سال جاری با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و اعضای شورا و شهردار رامیان، افزود: در این جلسه موارد زیر مطرح شد.

1- استقرار اداره میراث فرهنگی و گردشگری در رامیان و فراهم شدن مقدمات آن توسط میراث فرهنگی استان 

2- در صورت مشخص شدن زمین توسط شهرداری برای احداث بازارچه صنایع دستی و معرفی به میراث فرهنگی، اعتبار لازم برای احداث این بازارچه از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان پیش بینی می شود.   

3- در راستای احیای اثر تاریخی حمام ایلخانی رامیان و جهت تبدیل آن به موزه، سفره خانه سنتی و یا حمام اقدام می شود.

4- ثبت مراسم سنتی و معنوی عاشورای رامیان در فهرست میراث معنوی کشور

5- برگزاری جشنواره شهرستانی بصورت ماهانه

6- آماده سازی مجموعه شیرآباد خان ببین، ایجادزیرساخت های گردشگری گل رامیان (احداث روشنایی محور)، ایجاد کمپ دارکلاته واجرای کمپ دلند و همچنین ساماندهی مجموعه باغ تاشته و روشنایی محور گردشگری پاقلعه از جمله اقدامات ایجاد زیرساخت های گردشگری در این شهرستان است که با اعتبارتخصیص یافته بالغ بر 3میلیارد ریال در سال 93 به اجرا درآمده اند.

همچنین ثبت مراسم فرهنگی سنتی حنابندان عروسی رامیان در فهرست میراث فرهنگی کشور در این جلسه مطرح شد.

گفتنی است حمام تاریخی رامیان، قلعه ماران، مجموعه آبشارهای رامیان،تپه های تاریخی، گل رامیان و باغ تاشته از جمله قابلیت های طبیعی وگردشگری این شهرستان است.

همچنین مراسم سنتی حنابندان وروز عاشورا نیز از جمله مراسم سنتی درخور توجه می باشند.

مدرسه فرزانگان و کاخ رامیان نیز از دیگر قابلیت های این شهرستان است که می توان نسبت به احیای انها اقدام کرد و با ایجاد کاربری جدید از جمله بازارچه صنایع دستی وموزه ازآنها بهره برد./گل رامیان

ارسال نظر

آخرین اخبار