مراسم ویژه لیالی قدر در غرب گلستان؛غریق نوای «الْغَوْثَ الْغَوْثَ» در قلب ماه رمضان

مردم غرب استان گلستان با فرا رسیدن لیالی قدر با لحظه‎های ناب بندگی همراه شده و برای طلب بهترین‎ها از درگاه الهی همنوا می‎شوند.

همنوایی مردم غرب گلستان با لحظه‎های ناب بندگی در لیالی قدر
به گزارش گلستان 24،ماه مبارک رمضان ماه پر و خیر و برکتی است که می‎توان آن را امتیاز ویژه خداوند برای بندگان در پیمودن پله‎های بندگی و معرفت دانست.
 

اما در میان ماه پرفضیلت رمضان، لیالی قدر ویژه‎تر است شب‎های ارزشمندی که خداوند آن را بهانه‎ای برای بخشش بی‎بهانه بندگان قرار داده است؛ شب‎هایی که عظمت و بزرگی آن تا جایی می‎رسد که خیال از تصور آن عاجز، عقل از درک مفاهیم آن ناتوان، زبان‎ها در بیان بزرگی‎اش قاصر و قلم‎ها در وصف آن شکسته‎اند.

در شب‎های قدر که خداوند مهربان با لحنی سرشار از عشق با بندگانش سخن می‌گوید و به آنها نوید آمرزش و مغفرت آن هم آمرزش تمام گناهان را می‎دهد مردم از این فرصت ویژه که به‎نوعی نردبانی برای رسیدن به قله سعادت است بهره‎مند می‎شوند و با شب‎زنده‎داری و احیاء سعی می‎کنند از این فرصت ویژه، بیشترین بهره‎ها را ببرند.

مردم غرب گلستان نیز همزمان با سراسر کشور در شب‎های قدر به دیار معبود شتافته و از فرصت ویژه لیالی قدر برای پاکی درون و آمرزش خطاها و گناهان استفاده می‎کنند و برای طلب بهترین‎ها از درگاه الهی همنوا می‎شوند.

*مزار شهدای گمنام کردکوی میزبان شب‎زنده‎داران

در همین راستا علاوه‎بر اینکه مراسم ویژه شب‎های قدر در مساجد و مراکز فرهنگی مختلف در سطح شهر و روستاهای غرب استان گلستان برگزار می‎شود مراسم ویژه و متمرکز نیز در شهرستان‎های غرب گلستان برگزار خواهد شد.

 

مصلای شهرستان کردکوی در لیالی قدر میزبان شب‎زنده‎داران است، این مراسم که در شب‎های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان برگزار می‎شود با برنامه‎های مختلف و متنوعی اعم از قرائت دعای جوشن کبیر، دعای مجیر، اقامه نماز، قرآن به سر گرفتن، سخنرانی و مداحی و سوگواری همراه است.

مراسم این سه شب به ترتیب با سخنرانی حجت‎الاسلام سیدرضا طاهری، حجت‎الاسلام سیف‎الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان و حجت‎الاسلام حسن گنجی، معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه نینوا گلستان و با سوگواری مداحان در مصلای کردکوی برگزار می‎شود.

همچنین مزار شهدای گمنام کردکوی در بین لیالی قدر در شب‎های 20، 22 و همچنین 27 ماه مبارک رمضان میزبان شب‎زنده‎داران است که ایراد سخنرانی و سوگواری امیرالمومنین (ع) از جمله برنامه‎های این مراسم است.

*برگزاری برنامه‎های ماه رمضان در 133 مسجد اهل سنت بندرترکمن

در سوی دیگر از غرب استان گلستان و در شهرستان ترکمن که ماه مبارک رمضان بیش از هر زمان دیگر وحدت و همدلی مردمان شیعه و سنی را متجلی می‎کند 133 مسجد اهل سنت و 13 مسجد شیعیان میزبان برنامه‎های ماه مبارک رمضان است.

 

در این شهرستان نیز همانند سایر شهرستان‎های استان برنامه‎های ویژه لیالی قدر در تمامی مساجد و تکایا برگزار می‎شود که مراسم متمرکز و ویژه احیای لیالی قدر شیعیان در بندرترکمن در مسجد جامع این شهرستان برگزار می‎شود.

این مراسم در شب‎های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت‎الاسلام محمدصالح منصوری، امام جمعه بندرترکمن و همراه با برنامه‎های مختلف دیگر اعم از مداحی و سوگواری، قرائت دعای جوشن کبیر، دعای مجیر، قرآن به سر گرفتن و ... از ساعت 21 و 30 دقیقه آغاز خواهد شد.

مراسم ویژه شب‎ قدر در بین اقوام ترکمن که شب 27 ماه مبارک رمضان را شب قدر می‎دانند در مساجد اهل تسنن این شهرستان برگزار می‎شود که اقامه نماز تراویح، ختم قرآن و ... از برنامه‎های مردم اهل سنت ترکمن در ماه مبارک رمضان از جمله شب قدر است.

مردم شهرستان بندرگز نیز همچون سایر شهرستان‎های غرب گلستان در شب‎های قدر با لحظه‎های ناب بندگی وداع می‎کنند و با حضور در مراسمات ویژه لیالی قدر از این فرصت ارزشمند بهره می‎برند و با شب‎زنده‎داری و طلب آمرزش از ناپاکی‎ها و بار گناه رهایی می‎یابند.

 

مراسم ویژه لیالی قدر در تمامی مساجد، حسینیه‎ها و تکایای شهرستان بندرگز برگزار می‎شود که مراسم متمرکز و ویژه احیای لیالی قدر در 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان از ساعت 22 شب در مسجد جامع شهرستان بندرگز آغاز می‎شود.

مراسم لیالی قدر در بندرگز که با برنامه‎های مختلفی اعم از تلاوت قرآن کریم، شب‎زنده‎داری و قرآن به سر گرفتن، قرائت دعای مجیر ، دعای افتتاح و ... همراه است حجت‎الاسلام محمدپور از مدرسین حوزه علمیه مشهد مقدس سخنران این مراسم در سه شب لیالی قدر خواهد بود.

براساس این گزارش، اگرچه فرا رسیدن لیالی قدر یادآور غفران الهی، طلب بهترین‎ها از درگاه الهی و تجلی اوج اخلاص و بندگی است اما آمدن شب‎های قدر، کم‎کم این مهم را در ذهن بندگان تداعی می‎کند که ایستگاه رمضان به ماه‎های پایانی خود نزدیک می‎شود و بندگان تلاش کنند در این روزهای پایانی، کوله‎بار آنها از غافله بهار بندگی تهی نماند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار