مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از مرمت اضطراری خانه تاریخی روشنی شهرستان گمیشان خبر داد.

مرمت اضطراری خانه تاریخی روشنی گمیشان

به گزارش گلستان 24 ؛ ابراهیم کریمی با اعلام این خبر افزود ؛ فاز اول عملیات مرمت اضطراری خانه تاریخی روشنی زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان با اعتباری بالغ بر 500میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام ‌است.

او افزود:اجرای مرمت اضطراری و استحکام بخشی خانه تاریخی روشنی مطابق با برداشت های انجام شده و به صورت جزبه جز و دقیق در حال انجام است و طی این مرمت ، اجرای شمع کوبی، برچیدن جرزهای آسیب دیده و مرمت و بازسازی جرزهای شمالی بنا انجام خواهد شد.

کریمی در ادامه گفت: این بنا بسیاری از ویژگی های معماری اقلیمی منطقه معتدل و مرطوب و همینطور اصول معماری ایرانی یعنی مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش را به خوبی داراست و بطور کلی مصالح مورد استفاده در این خانه از مصالح بوم آورد مثل چوب و آجر با ملاتهای کاهگل، گچ و گچ و خاک ، ماسه و آهک تهیه شده است.

خانه تاریخی روشنی متعلق به دوره پهلوی و در سال 1391 با شماره 31009 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سازه بنای تاریخی روشنی با آجر و ملات ماسه و آهک و چوب احداث شده و این بنا بر روی زیرزمینی واقع است که در واقع نیم طبقه محسوب می گردد و نیمی از ارتفاع آن بر روی زمین است و انبار و محل نگهداری دام بوده است.
در طبقه همکف فضاهای بکاربرده شده شامل سه اتاق، راهرو و راه پله می باشد و در طبقه اول چهار اتاق، راهرو و دو تراس که یکی در جهت شمال و دیگری در جهت جنوب اجرا شده است .
دربها و پنجره ها و تراسهای چوبی طبقه فوقانی که هم در چشم انداز و هم به عنوان یک فضای ارتباطی بین اتاقها نقش مهمی دارد.

 

انتهای پیام / ا

منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار