نگرانی‌های تاکسیرانان و آژانس‌های رسمی برطرف می‌شود

امنیت سفر، شاید مهم‌ترین مزیت تاکسی‌یاب‌های آنلاین نسبت به روش‌های سنتی حمل و نقل باشد، در خودروی مسافربران خیابانی که هیچ‌گونه نظارتی بر آنها نیست، هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

امنیت سفر، مهم‌ترین مزیت تاکسی‌یاب‌های آنلاین

به گزارش گلستان 24 ، در دهه‌های اخیر با افزایش روز افزون وسایل نقلیه، ﻣﺴﺎئل و ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ از ﻗﺒﯿﻞ آﻟﻮدگی‌های زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﺧﺴـﺎرتﻫﺎی مالی و جانی، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درون شهری و ﺑﺮون‌شهری، اﻓـﺰاﯾﺶ زﻣﺎن‌های ﺗﻠﻒ ﺷﺪه و روﻧﺪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺳﺎﻋﺎت اوج در ﺷـﻬﺮﻫﺎ ﺑـﻪ ﯾـﮏ ﻣﺸـﮑﻞ ﺟﺪی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. به منظور غلبه بر این مشکلات و با توجه به اینکه حل ﻣﺴﺎئل و ﻣﺸﮑﻼت مذکور با روش‌های سنتی غیرممکن است.

سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS) به معنی استفاده و به‌کارگیری فناوری‌‌های نوین از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی اطلاق می‌شود که به منظور ارتقای سطح ایمنی، کارآیی و کاهش هزینه‌ها در حمل‌ و نقل به کار گرفته می‌شوند.

در همین راستا به منظور تسهیل استفاده مردم از حمل و نقل عمومی، یکی از فناوری‌های مورد استفاده در کشورهای جهان، تاکسی‌یاب‌های آنلاین می‌باشد.

بیش از پنج سال است، این فناوری با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین مسافران و رانندگان و بهینه سازی حمل و نقل در مقیاس وسیع عملیاتی و اجرایی شده است. همچنین در کشور ایران نیز دو سال است شرکت‌هایی به مشابه سیستم خارجی شروع به فعالیت کرده‌اند، این چنین شیوه عملیاتی علاوه بر مزایای فناوری همراه با مشکلات و نارضایتی‌هایی از سمت جامعه سنتی این صنف (تاکسیرانان و آژانس‌های رسمی) و مسافران بوده است.

شرکت‌های مذکور با تشکیل ناوگانی مجزا از سیستم حمل و نقل رسمی شهری اقدام به ارائه سرویس کرده‌اند. این استراتژی عملیاتی موجب کاهش درآمد و از رونق افتادن کسب و کار تاکسی‌ها و آژانس‌های رسمی و بروز مشکلات امنیتی برای مسافران شده است.

به منظور رفع چنین مشکلاتی و دغدغه‌های آژانس‌داران و همچنین ارائه سرویسی با کیفیت و در سطح استاندارد جهانی، محققان در پارک علم و فناوری استان گلستان برای اولین بار در ایران سامانه‌ی حمل و نقل هوشمندی با نام «کب» را طراحی و تولید کرده‌اند. سامانه حمل و نقل هوشمند «کب» در شرکت نوآوران توسعه ارتباطات هوشمند به عنوان واحد فناور در پارک علم و فناوری استان گلستان طراحی و تولید شده است.

سامانه حمل و نقل هوشمند کب با توجه به مسائل فرهنگی جامعه و صنف سنتی فعال در این زمینه، استراتژی و نحوه عملیاتی‌سازی را تغییر داده و با استفاده از ناوگان رسمی موجود (آژانس‌های رسمی) اقدام به ارائه سرویس می‌کند، این ویژگی سامانه «کب» را از دیگر شرکت‌های ارائه دهنده این سرویس متمایز می‌کند و تمام نگرانی‌های جامعه سنتی این صنف  (تاکسیرانان و آژانس‌های رسمی) را برطرف می‌کند.

مزایا و ویژگی‌های این سامانه عبارتند:

✓ هدف سیستم «کب» تنها افزایش سفرهای روزانه آژانس‌ها، افزایش امنیت، کاهش آلودگی و ترافیک شهری  و راحتی بیشتر شهروندان است و باعث خروج آژانس تلفنی فعلی از بازار نمی‌گردد.

✓ نرم‌افزار به هیچ وجه با راننده در ارتباط مستقیم نیست و تمام مراودات از طریق آژانس صورت می‌پذیرد، این مورد باعث افزایش امنیت بیشتر در سامانه «کب» می‌شود.

✓ تعیین قیمت‌های هماهنگ و مشخص توسط مدیران آژانس‌ها که عامل شفاف سازی مالی بین آژانس، راننده و مسافر می‌شود.

✓ دسترسی سریع و آسان، کیفیت بالای سفر، به صرفه و اقتصادی، شفاف‌سازی و بر آورد هزینه سفر، امکان پرداخت آنلاین و اعتباری و نمایش زنده مسیر حرکت و ترافیک شهری در نقشه.

✓ پایین آمدن آلودگی محیط زیست، رسیدن سریع مسافر به مقصد (کاهش زمان سفر)، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودرو.

با استفاده از «کب» همیشه و همجا به ماشین‌هایی منتخب از آژانس‌های نزدیک خود دسترسی خواهید داشت، دیگر در هر ساعتی از شبانه روز و هر نقطه‌ای از شهر با هر شرایط آب و هوایی نگرانی تهیه ماشین برای مسافران وجود نخواهد داشت، ناوگانی بزرگ از آژانس‌های شهر آماده سرویس‌دهی به شهروندان هستند.

رانندگان سرویس‌دهنده در «کب»، رانندگان آژانس‌های رسمی شهر هستند که مجوزهای لازم را برای ارائه سرویس حمل و نقل از مراجع ذیصلاح دریافت کرده‌اند و دیگر نگرانی بخورد با رانندگانی که از جهت‌های مختلف برای ارائه سرویس کنترل نشده‌اند، وجود ندارد.

نشستن در یک تاکسی کثیف و لرزان قدیمی که در جهنم تابستان نمی‌دانید خاموش بودن کولرش بیشتر آزارتان می‌دهد یا دود سیگار راننده، تجربه‌ای است که می‌تواند روزتان را به طور کامل خراب کند. البته وقتی سوار خودرویی شده‌اید که هیچ نظارتی بر آن نیست، مواجه شدن با چنین مسائلی طبیعی به نظر می‌رسد، اما اوضاع در ماشین‌های تاکسی‌یاب آنلاین «کب» این گونه نیست.

اولا رانندگان به خاطر نظارتی که از سوی شرکت بر آنهاست، مجبور هستند که همیشه فضای درون خودرو را تمیز و منظم نگه دارند. روشن کردن کولر در روزهای گرم تابستان برای رانندگان این سرویس ها الزامی است و نه مسافر و نه راننده حق استعمال دخانیات در محیط خودرو را ندارند.

اگر هم به مورد خلافی بر بخورید، می‌توانید همان لحظه با بخش پشتیبانی 24 ساعته شرکت تماس گرفته و موضوع را برای رسیدگی با آنها در میان بگذارید.

چک کردن نقشه گوگل توسط راننده همراه با نمایش ترافیک آنلاین مسیرها، برای یافتن سر راست‌ترین و کم‌ترافیک‌ترین مسیر هم مورد دیگری است که کیفیت سفر با سرویس‌های «کب» را ارتقاء داده و تجربه لذت‌بخشی از آن را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

سامانه «کب» به جای حذف ناوگان موجود رسمی حمل و نقل شهری و ارائه سرویس با ناوگان مجزای خود، بلکه درآمد آژانس‌های رسمی را نیز افزایش خواهد داد.

در این سامانه امکان ارائه تعداد سرویس‌های بیشتر برای رانندگان در طول زمان کار خود با کاهش ترددهای تک سرنشینه امکان‌پذیر می‌شود. از این رو رانندگان با کسب درآمد بیشتر سرویس بهتری خواهند داد و در پی آن رضایت مسافران حاصل خواهد شد. همچنین «کب» با ارائه طرح‌های تشویقی و تخفیفی برای مسافران سفرهایی به صرفه و اقتصادی را فراهم خواهد ساخت.

تمام مبالغ محاسبه شده در سامانه «کب» براساس قیمت‌های مصوب و رسمی می‌باشد و رضایت مسافران و رانندگان در نظر گرفته شده است، در «کب» امکان پرداخت هزینه به صورت آنلاین فراهم شده است و مسافران می‌توانند علاوه بر پرداخت نقدی، وجه را به صورت آنلاین نیز پرداخت کنند.

امنیت سفر، شاید مهم‌ترین مزیت تاکسی‌یاب‌های آنلاین نسبت به روش‌های سنتی حمل و نقل باشد، در خودروی مسافربران خیابانی که هیچ‌گونه نظارتی بر آنها نیست، هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

از جنبه‌های گوناگون، سفر با تاکسی‌یاب‌های آنلاین به مراتب امنیت بالاتری نسبت به روش‌های قدیمی‌تر دارد. اولا نظارت روی رانندگان این سرویس‌ها بسیار بالاست. امکان شکایت از رانندگان در صورت مشاهده تخلف وجود دارد. ضمنا مدیران ناظر سرویس‌های آنلاین می‌توانند مسیر حرکت تمام رانندگان را روی نقشه به صورت زنده مشاهده کنند.

این امکان برای مسافران نیز وجود دارد، وجود چنین قابلیتی برای مادرانی که می‌خواهند فرزندشان را به نقطه‌ای از شهر فرستاده و از رسیدن او به مقصد مطمئن شوند، مطمئنا بسیار ارزشمند خواهد بود.

  سامانه حمل و نقل هوشمند «کب» مورد تایید و حمایت پارک علم و فناوری استان گلستان، استانداری گلستان و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان است.

سامانه «کب» به‌طور کامل در پارک علم و فناوری استان گلستان توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر ایران طراحی و تولید شده است و تمام سرورها و اطلاعات در داخل ایران قرار دارد، مانند تمام استارتاپ‌ها، «کب» با یک تیم کوچک شروع و هم اکنون جمعی از افراد متخصص و فنی به تیم پیوسته‌اند و این تعداد با توسعه «کب» در شهرهای مختلف افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار