باتوجه به مراجعه برخی همشهریان به این پایگاه خبری و ضمن اعلام نارضایتی درخصوص عملکرد ضعیف ناوگان تاکسیرانی شهر کردکوی خواستار پیگیری این مشکل شهری شدند.

چرا ناوگان تاکسیرانی در مسیرهای از شهر کردکوی انجام وظیفه نمی کند؟

به گزارش گلستان 24، باتوجه به مراجعه برخی همشهریان به این پایگاه خبری و ضمن اعلام نارضایتی درخصوص عملکرد ضعیف ناوگان تاکسیرانی شهر کردکوی خواستار پیگیری این مشکل شهری شدند.

تاکسی چه وسیله است؟
تاکسی وسیله حمل و نقل عمومی است که برای حمل یک یا تعداد اندکی مسافر به کار می‌رود، این خودرو دارای مجوز برای حمل و نقل افراد بوده و با رنگ متمایز یا یک نشان بر بالای آن مشخص می‌شود.
این وسیله کرایه‌ای به حساب می‌آید که بیشتر برای مسافرت‌های کوتاه و درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ایران تاکسی‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛

تاکسی‌های عمومی: در بیشتر شهرهای ایران، تاکسی‌ها با رنگ زرد یا نارنجی مشخص شده‌اند، این تاکسی‌ها گاه دارای مسیر خاصی هستند و تنها مجاز به فعالیت در آن خط هستند.


تاکسی بی‌سیم:‌ پس از تماس با شماره خاصی که در اکثر شهرها 133 است و اعلام موقعیت خود پس از چند دقیقه تاکسی در محل اعلامی از سوی شما حاضر و به صورت کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد.


تاکسی ویژه: تاکسی‌هایی هستند که به‌صورت خاص برای مسیرهای خاصی تهیه شده‌اند، بیشتر این تاکسی‌ها در مسیر فرودگاه‌ها یا ترمینال‌های مسافربری کار می‌کنند.


تاکسی زنان: خودروهای پراید 141 و رانندگان آنان زن هستند.


تاکسی ون: خودروهای ون که ظرفیتی بیش از تاکسی‌های سواری دارند و حدود11نفر را در خطوط تاکسیرانی شهرها جابجا می‌کنند.


این تاکسی‌‌ها دارای نشانه و چراغ تاکسی در بالای خودرو هستند؛ البته رنگ تاکسی‌های عمومی در شهرهای مختلف ایران متفاوت است.

چرا ناوگان تاکسیرانی در مسیرهای از شهر کردکوی انجام وظیفه نمی کنند؟

مسیرهایی همچون شهرک فرهنگیان، دانشگاه آزاد، دبیرستان شهید بهشتی، شرکت گاز و ولاغوز جزو مسیرهای اصلی شهر کردکوی نیستند؟

در برخی روزها آنقدر تاکسی گرفتن در مسیرهایی همچون شهرک فرهنگیان، دانشگاه آزاد، دبیرستان شهید بهشتی و شرکت گاز سخت می‌شود که با فراموش کردن وظیفه ذاتی‌ تاکسی، باید به آنها گفت “تاکسی لطفاً دربست؟!”

گره‌های ترافیکی رفت و آمد در شهر ما برخی روزها واقعاً کلافه کننده شده و هر روز بدتر از دیروز می‌شود.
در این راستا دو دلیل را به هیچ‌وجه نمی‌توان نادیده گرفت؛ یکی کوتاهی‌های مسئولان مربوطه و دیگری کوتاهی رانندگان تاکسی در شهر است، ضمن اینکه کوتاهی در آموزش رانندگان نیز جای خود را دارد.
هر چند شهرداری در امر روان کردن ترافیک اقدامات مناسب و زیادی را انجام داده و یا در دست اقدام دارد اما به دلیل پایین بودن سطح زیرساخت‌ها مانند نامناسب بودن کیفیت خدمات رفت و آمد شهری، کمبود آموزش‌های بایسته، محدودیت‌های ساخت‌وساز در شهر، عدم همکاری مردم و… هر روز شاهد گره‌های ترافیکی در شهر هستیم که روز به روز بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود.جالب آنکه : رانندگان شهر ما هنوز نه چهاراهی به خود دیده نه چراغ قرمزی…
از دیگر دلایل اصلی این گره‌های ترافیکی در شهر کردکوی این است که هیچ کدام از تاکسی‌ها در هیچ کجای شهر در ایستگاه نیستند.

میدان‌ انقلاب و میدان شهرداری که محل ایستگاه تاکسی نیست که مردم برای رسیدن به مقصد در آنجا ازدحام کنند. در این بین کسانی که در این میدان ها برای کاری آمده‌اند را اضافه کنید این چیزی است که هر روزه شاهد آن هستیم

مشکل دیگری که به‌ویژه رانندگان تاکسی مسبب اصلی آن در شهر هستند بستن گردش به راست‌ها در تقاطع‌ها و چهارراه‌ها است، به این حالت‌ها سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، توقف‌های ناگهانی و غیرمجاز، عدم‌توجه به رعایت حق تقدم، سرو صداهای گه‌گاه ناهنجار، عدم رعایت حقوق پیاده‌ها و… را نیز اضافه کنید تا متوجه وخامت اوضاع شوید.
وظیفه تاکسی‌ها سوار کردن کلیه مسافران برای هر مسیری که آنان می‌خواهند است که این اتفاقا در هیچ کدام از گذرگاه اصلی شهر نمی‌افتد و مثلاً مسافران خطوط کوتاه توسط این رانندگان جابجا نمی شوند و حتی رانندگان گرامی با برخورد بسیار بد با مسافران… آنان را تشویق به شکایت می کنند…حتی از عنوانی مانند: هرکجا دلت می خواهد برو شکایت کن.. و من دوست ندارم به این مسیر بروم….

مشکل دیگر این روزها که صدای مسافران را درآورده است کرایه اضافه ای است که بعضی از رانندگان تاکسی دریافت می کنند… مثلا سازمان تاکسیرانی کرایه برخی خطوط شهری را مبلغ 400 تومان تعیین کرده است اما شاهد آن هستیم بعضی از رانندگان اصلا مابقی پول مسافران را به هردلیل نمی دهند… یا پول خرد ندارند یا اصلا بروی مبارکشان نمی آورند… اما اگر شما کمتر از ملبغ پول داشته باشی برخورد راننده جالب خواهد بود!
سازمان تاکسیرانی و راهنمایی و رانندگی وظیفه بسیار ارزشمندی در ترافیک شهری دارند و این وظیفه تنها با عمل بی‌چون و چرا و بدون گذشت از قانون توسط افراد این نیرو امکان‌پذیر است نه با زیاد کردن دفاتر دولت الکترونیک، اعمال قانون افراد متخلف هر کسی که باشد و در هر جایی که باشد از عامل‌های بسیار بازدارنده در انجام خلاف‌ها است.
از این دست نمونه‌‌ها در جای جای شهر وجود دارد که به نظر می‌رسد با اجرای یک طرح جامع ترافیکی با همکاری شهرداری، راهنمایی و رانندگی، شرکت واحد و سازمان تاکسیرانی می‌توان آن را انجام داد و بسیاری از این گره‌ها و مشکلات را حل کرد.
با وجود شمار روزافزون خودروهای در حال تردد (تاکسی) در شهر نیاز به یک نگرش جامع به همه جوانب ترافیکی در شهر ماست در غیر این صورت شهر ما روز به روز بیشتر تبدیل به پارکینگ‌های بزرگی می‌شوند که حتی برای توقف نیز جایی در آن نخواهد بود.
آیا این جمله های قانون ترافیکی هستند؟ ((تاکسی‌ موظف به جابه‌جایی مسافر است))((حتی یک نفر باشد))(( مسافر مسیر تاکسی را مشخص می کند))

شهروندی اظهار داشت: در روزهای تعطیل با عدم حضور تاکسی در شهر مواجه هستیم.چرا؟!

شهروندی که ساکن خیابان شهید بهشتی بود گفت: برخی تاکسی‌ها فقط دربستی کار می‌کنند. درصورتی که من کنار خیابان منظر تاکسی هستم از کنارم راحت عبور می کند.


شهروندی در خصوص گره‌های ترافیکی موجود در شهر و نارضایتی از وضعیت اخلاق رانندگان تاکسی‌های شهری گفت: بعضی از رانندگان بسیار مودب و باشخصیت با مسافر برخورد می کنند و عده معدودی هستند که مسافر احساس می کند بدهکارشان هست. چرا؟


شهروندی از شهرک فرهنگیان یادآور شد: بسیاری از مردم توان پرداخت کرایه دربستی را ندارند و برای پرداخت کرایه متعارف و معمول تاکسی باید دقایق زیادی را کنار خیابان برای رفتن به مرکز شهر منتظر تاکسی صرف کنند. چرا؟


وی اشاره کرد: اگر محدوده کار تاکسی‌ها تقسیم‌بندی شود و مسیرها برای تاکسی‌ داران تعریف، دیگر هیچ مسیری خالی از تاکسی باقی نمی‌ماند.


مثلاً مسیر شهرداری تا میدان انقلاب مملو از تاکسی بوده اما برای مسیر دانشگاه آزاد، دبیرستان شهید بهشتی و شرکت گاز حتی یک تاکسی هم پیدا نمی‌شود. هرچند بعضی از رانندگان دربست میروند!


شهروندی گفت: چرا تاکسی ها به‌ویژه در ساعات شلوغ روز دربستی سوار می کنند درحالی‌ که بسیاری از مردم، پیر و جوان، کوچک و بزرگ سر خیابان منتظر ماشین هستند.

از محله ولاغوز: از ساعت 8 شب به بد اصلا تاکسی داخل شهر کار نمی کند چرا؟ آیا ساعت کار مشخصی برای تاکسی داران اعلام شده است؟ من وقتی از سرکارم که گرگان می باشد برمیگردم باید آژانس بگیرم زیرا تاکسی وجود ندارد.

یک دانشجوی پیام نور کردکوی اظهار داشت: مشکل دیگر این روزها که صدای مسافران را درآورده است کرایه اضافه ای است که بعضی از رانندگان تاکسی دریافت می کنند… مثلا سازمان تاکسیرانی کرایه برخی خطوط شهری را مبلغ 400 تومان تعیین کرده است اما شاهد آن هستیم بعضی از رانندگان اصلا مابقی پول مسافران را به هردلیل نمی دهند… یا پول خرد ندارند یا اصلا بروی مبارکشان نمی آورند… اما اگر شما کمتر از ملبغ پول داشته باشی برخورد راننده جالب خواهد بود!

با اینکه عملکرد تاکسیرانی کردکوی نسبت به سال‌های گذشته بسیار پررنگ‌تر نمایان شده اما باز هم نظارت بیشتر بر تاکسی‌های می‌تواند گره گشای مشکل مردم شود.
اگر تاکسی‌ها ایستگاه منظمی داشته باشند که دارن و هر کس با مشخص کردن مسیر خود و در باجه مخصوص سوار تاکسی شود نه تاکسی‌داری می‌توانست از کار خود سرپیچی و تخلف کند و نه اینکه شهروندی برای رسیدن به مقصد دقایق زیادی را در کنار خیابان سپری می‌کرد.
از ساعت 8 شب به بد اصلا تاکسی داخل شهر کار نمی کند چرا؟آیا ساعت کار مشخصی برای تاکسی داران اعلام شده است؟


چنانچه دیده شده دربعضی مواقع و ساعات روز برخی تاکسی‌ها اصلاً مسافر ندارند اما اگر کسی بخواهد به ولاغوز برود راننده گرامی اعلام می کند من نمی روم چون شما یک نفر هستید برایم صرف نمی کند..
از شهروندان می‌خواهیم در راستای رفع موانع و مشکلات تاکسی‌داران و ایجاد خدمات مطلوب و بهینه‌تر توسط این قشر زحمتکش، همکاری و تعامل بیشتری را با سازمان تاکسیرانی داشته باشند.
امیدواریم مسئولین مربوطه با اقدامات خود در آینده‌ای نزدیک شاهد رفع مشکل ترافیکی و ساماندهی مناسب‌تر به وضعیت تاکسی‌ها و بی‌مسئولیتی برخی تاکسی‌داران در قبال شهروندان باشیم.

از مسئولین محترم سازمان تاکسیرانی می خواهیم از زحمات رانندگان تاکسی شهری که برخورد مودبانه با شهروندان دارند مورد تشویق مادی و معنوی قرار گیرند.

در پایان از تمامی رانندگان زحمتکش و خوش اخلاق تاکسی که وظایف قانوی و فراتر از آن را انجام می دهند تشکر می کنیم و از خداوند سلامت و موفقیت هرچه بیشتر آنان را خواستاریم.

انتهای پیام/رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار