احداث به روز ترین مسجد روستا در گلستان

دهیار روستای قره قاچ گفت: به مناسبت روز دهیاریها عملیات 20 هزار متر مربع آسفالت معابر روستا را شروع کرده ایم که در نوع خود بی نظیر است و در مجموع 26 هزار متر مربع انجام داده ایم و نمود واقعی شعار اقتصاد مقاومتی, کار واشتغال در این روستا است.

 نهضت آسفالت از صفر به 26 هزار متر مربع + تصاویر

به گزارش گلستان24،برابر مصوبه جلسه 717 مورخ 91/06/14 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف آشنایی آحاد جامعه با عملکرد و خدمات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ارتقاء منزلت خانواده بزرگ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، هم افزایی، افزایش همدلی و تعامل مردم، خانواده، مدیریت شهری و روستایی، اطلاع‌رسانی در راستای آشنایی با رویکردها،‌ سیاست‌ها و برنامه‌های کشور در ارتباط با مدیریت شهری و روستایی روز 14 تیرماه به عنوان " روز شهرداری و دهیاری" در سالنامه رسمی کشور درج شده است.

شاید برای خیلی از مسئولین و مردم روز ۱۴ تیر، روز دهیار ناشناخته باشد اما در سال ۷۷ اولین ماده واحده ای با عنوان تشکیل و تاسیس دهیاریهای خودکفا تصویب وعملا پیش زمینه ای برای تشکیل دهیاریها در کشور ما مهیا شد و از سال ۷۷ تا سال ۸۱ زمان نوشته شدن آیین نامه ها و بخش نامه ها را داشتیم و اولین گروه دهیاران در سال ۸۱ وارد عرصه خدمت رسانی به روستاها شدند و تا امروز که حدود 15 سال است که از عمر تشکیل دهیاریها میگذرد و در این مدت شاهد خدمات هر جه بیشتر دهیاری ها به مردم روستاها هستیم.

به همین بهانه به سراغ یکی از دهیاران جوان بخش مرکزی شهرستان رامیان رفته و گفتگویی با وی ترتیب دادیم.

«مسعود شهرکی» بعد از برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی به عنوان منتخب مردم در عرصه شورا شروع به فعالیت کرد و بعد از مدتی به پبشنهاد اعضای شورا و اهالی روستای قره قاچ به دهیاری منتقل و به عنوان دهیار این روستا مشغول فعالیت شد و در حال حاضر حدود  40ماه  است که به عنوان دهیار در این روستا مشغول به فعالیت است.

وی هدفش از ورود به این عرصه را اینگونه بیان می کند: قطعا تمام افرادی که وارد این عرصه میشوند قصد خدمت و آبادانی روستا و حوزه محل خدمت خود را دارند چون تمام دهیاران فرزندان و جز اهالی همان روستا و در واقع یک فرد از همان خانواده هستند و واقعا جز امر خدمت رسانی و برطرف کردن مشکلات هدف دیگری ندارند و با توجه به سختی های کار دهیاری فقط با عشق و علاقه به آبادانی  روستاهایشان کار میکنند.

شهرکی از اقدامات انجام شده اش می گوید: از زمان تحویل دهیاری، با تهیه و جمع آوری اطلاعات اولیه، پایه و آماری از روستا و با کمک شورا یک برنامه چهار ساله اولیه و یک برنامه بلند مدت ده ساله را پیش بینی کردیم که کجا هستیم و به کجا باید برسیم و در تمام قسمت ها هم عمرانی، فرهنگی و اجتماعی طرح و برنامه اجرا کرده ایم .

نهضت آسفالت در این روستا, از صفر به 26 هزار متر مربع

این دهیار جوان ادامه میدهد: آسفالت معابر تا قبل شروع به کار، صفر متر مربع بود و اکنون به مناسبت روز دهیاریها عملیات 20 هزار متر مربع آسفالت معابر روستا را شروع کرده ایم که در نوع خود بی نظیر است و در مجموع 26 هزار متر مربع انجام داده ایم و نمود واقعی شعار اقتصاد مقاومتی, کار واشتغال در این روستا است.

در تحقق این امر و به ثمر رسیدن این طرح ها و برنامه ها، همت و کمک  مجاهدانه مسئولین از جمله فرماندار، نماینده مجلس, بخشدار و اعضای شورا و تک تک اهالی روستا بسیار حائز اهمیت بوده و از همه آنها که به عنوان یک زنجیره خدمت رسانی تکمیل کننده انجام خدمات بوده اند, تقدیر وتشکر ویژه دارم.

وی با شاره به دغدغه موجود در خصوص معضلات فرهنگی و اجتماعی جوانان، می گوید: روستایی  با ۶۰ درصد جوان و نوجوان از جمعیت 2300 نفری فاقد هر گونه فضای ورزشی است و این از مطالبات مهم جوانان این روستاست.

یکی از برنامه هایمان در بحث فرهنگی و اجتماعی، پیگیری و به نتیجه رساندن سالن ورزشی این روستاست و در این خصوص مسئولین قبلی هم به این روستا بی توجهی کرده اند که جای تامل دارد چون در روستاهایی با همین جمعیت و حتی کمتر چند سالن ورزشی داریم اما در این روستا دریغ از یک وجب فضای ورزشی.

شهرکی ادامه می دهد: دهیاری وشورای اسلامی با اقدام به خرید یک هکتار زمین، آمادگی خود را به مشارکت در واگذاری جهت سالن ورزشی به اداره تربیت بدنی وسپاه اعلام کرده است و در جلسه ای که اخیرا با نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس داشتیم قول پیگیری از وزارت خانه را جهت سالن ورزشی برای این روستا را دادند و قرار است خانه ورزش روستایی احداث شود.

احداث به روز ترین مسجد روستا در سطح استان

این دهیار می گوید: در بحث زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی با مشارکت اهالی و خیرین، مسجد قدیمی روستا را تخریب و مسجد جامع جدیدی با طرح، نقشه و کارکرد جدیدی در همان محل قبلی در سه  طبقه احداث کردیم .

طبقه اول آن را در ماه مبارک رمضان امسال به بهره برداری رساندیم و با تکمیل  کامل آن, شاهد ایجاد تحول اساسی در رونق اقتصادی و گردشگری در روستا میشود و کل منطقه از خدمات آن بهره مند میشوند و از طرفی زمینه مناسبی جهت خدمات به زوار و گردشگران بوجود می آید و از به روزترین مساجد در سطح استان است.

پیگیر افتتاح کتابخانه عمومی/ افتتاح خانه عالم و استقرار اولین روحانی

وی ادامه میدهد:  پیگیر افتتاح کتابخانه عمومی روستا هستیم و در صورت آماده شدن مکان جهت استقرار کتابخانه به سرعت این امر محقق میشود .

با پیگیر ی که به همراه شورای روستا و فرماندار در این بحث شده است در صورتی که جهاد کشاورزی شهرستان, مکان کتابخانه قدیمی روستا را در اختیار دهیاری جهت استقرار کتابخانه قرار دهد, افتتاح آن زمان زیادی نخواهد برد و جوانان و نوجوانان فرهیخته این روستا نیز صاحب کتابخانه میشوند.

با کمک خیرین روستا و اداره تبلیغات شهرستان و بسیج سازندگی خانه عالم روستا احداث و افتتاح  و اولین روحانی برای روستا سکونت دائم داده شد که جا دارد از اعضای هیات امنا مسجد جامع روستا و رئیس سازمان تبلیغات و همکارانشان در تکمیل خانه عالم و استقرار روحانی تقدیر و تشکر شود.

شهرکی در خصوص آموزشهای همگانی می گوید: ارتباط خوبی با مدارس داریم و هرهفته در ایام مدارس با حضور و با همکاری سازمانهایی چون پلیس راه، راهنمایی و رانندگی، بهداشت و بهز یستی و سازمانهای مرتبط در روستا بحث آموزشهایی را به طور جدی پیگیری و اجرا میکنیم چون قطعا آموزش الان باعث جلوگیری از مشکلات زیادی در آینده میشود.

عدم قانون جامع و مشخص برای دهیاری

وی با اشاره به مشکلات پیشرو دهیاری ها می گوید: ما به دو نوع مشکل کشوری، منطقه ای و بخشی و محدوده روستا روبرو هستیم و در مشکلات کشوری باید به عدم قانون جامع و مشخص برای دهیاری ها اشاره کرد چرا که از زمان تشکیل دهیاریها در سال ۸۱، بیشتر، آیین نامه و بخشنامه بوده و آن چنان ضمانت اجرایی ندارد و با توجه به اینکه ۴۸ وظیفه برای دهیاران پیش بینی شده اما هیچگونه ضمانت و پشتوانه محکمی برای اجرای آن وظایف وجود ندارد و از طرفی هنوز ادارات و سازمانهای مرتبط در حوزه خدمات رسانی به روستاها به جایگاه دهیاران و دهیاریها به عنوان متولیان و مدیران ارشد روستا آشنا نیستند و گاهی هم آنها را رقیب خود دانسته و در مقابل آنان کارشکنی میکنند که علت اصلی ضعف و نبود قانون مشخص در این زمینه است .

این دهیار روستای قره قاچ از آینده نامشخص دهیارها می گوید: در حال حاضر به دلیل عدم قانون جامع، معمولا دهیاران یک یا دو دوره بیشتر طول خدمتشان نیست و باید با تغییر شوراها، آنها نیز تغییر می کنند که یکی از مهمترین عوامل عدم پیشرفت روستاها و ضعف ساختاری این نهاد است و فردی که سالیانی تجربه اندوخته و نظام برایشان سرمایه گذاری کرده و آموزش داده و خودش نیز با گذاشتن وقت و برنامه ریزی جهت کارها در روستا، اما به راحتی تعویض میشود که یکی از اساسی ترین مشکلات دهیاری و دهیاران است که با همت و تلاش مسئولین و نمایندگان مجلس و پیگیری وهمدلی که در بین دهیاران کل کشور در این زمینه بوجود آمده در آینده نزدیک این مشکل  نیز امیدواریم برطرف شود.

وی ادامه میدهد: خوشبختانه با پیگیری دهیاران سراسر کشور و دولت تدبیر وامید لایحه جامع دهیاریها در دولت تصویب شد و اواخر خرداد 95 توسط مجلس اعلام وصول شد که اکنون مجلس و نمایندگان مجلس باید در این زمینه اوج دغدغه خود در بحث خدمت رسانی به روستاها را تصویب و با گذاشتن بندهایی مرتبط به آینده و امنیت شغلی دهیاران زمینه آبادانی هرچه بیشتر روستاها را فراهم کنند و با توجه به پایان عمر دوره چهارم شوراهای اسلامی و شروع دوره پنجم شوراها و بحث انتخاب دهیاران در روستاها امیدواریم که با تعاملی که بین دهیاران وشوراها در روستاهای منطقه وجود دارد شاهد ادامه زنجیره خدمت رسانی این مدیران ذر روستاها باشیم.

بهترین و بدترین خاطره 

شهرکی از بهترین و بدترین خاطراتش می گوید: روز شروع ساخت مسجد روستا و بهره مندی وخوشحالی اهالی از اقدامات وکارهای انجام شده در روستا  توسط دهیاری وشورای روستا از بهترین خاطرات و بدترین خاطره من از دست دادن  مرحوم رضا قلی بای, عضو شورای اسلامی روستا در این دوره و دیگر زمانی است که یکی از اهالی جهت کمک و مساعدت مراجعه میکند و به علت نداشتن منابع مالی , نمیتوانیم کمک و مساعدتی جهت برطرف شدن مشکلش کنیم.

مهمترین مطالبه مردم

وی درخصوص مهمترین مطالبه مردم می گوید: قطعا انجام کارهای عمرانی و تغییرات روستا برای مردم قابل وضوح است که یقینا مطالبه به حق و وظیفه ما است اما اهالی روستا باید به این نکته توجه داشته باشند خدمت گذاران در دهیاری و شورای اسلامی از تمام نظرات آنان استقبال میکنند اما بودجه و توان مالی محدود است و کارها زیاد و باید براساس اولویت بندی آنها انجام شود و گاها اگر درخواستی از اهالی دیرتر انجام شده یا انجام نمیشود به دلیل محدودیت‌هایی است که وجود دارد و اگر مشارکت اهالی هم در زمینه کارها به مجموعه اضافه شود هم کارها سریعتر و بیشتر انجام میشود.

وی با بیان این مطلب که بر اساس توانمندی‌های روستایمان هدف گذاری کردیم تا بتوانیم آن شاخصه را برند کنیم، ادامه میدهد: روستای ما یکی از روستاهایی است که تمامی اقوام در آن زندگی میکنند و به علت قرار گرفتن در کنار جاده ملی بستر مناسبی جهت برنامه های جشنواره ای است و با شعار روستای قره قاچ گلچین اقوام این راهبرد را پیگیری کردیم که خوشبختانه به این هدف رسیده ایم و گواه آن جشنواره های ملی و استانی ومحلی که شرکت میکنیم و از رسانه ها مردم مشاهده میکنند و در حال تثبیت این موضوع هستیم که میتواند دید وسمت و سوی خیلی افراد را به روستای ما جلب کند.

از برنامه های دیگری که برنامه ریزی کرده ایم و شروع به سمت اجرای آنرا داریم بحث زیبا سازی حاشیه جاده است با توجه به اینکه روستای ما در کنار جاده بین امللی میباشد و به نوعی روستایی است که معرف شهرستان رامیان به مسافران و گردشگران نیز میباشد و از طرفی باعث رونق اقتصادی, فرهنگی و اجتماعی  روستا نیز میشود و با انجام آسفالت حاشیه حجده, طراحی و نقاشی اماکن حاشیه جاده, جابه جایی و مرتب سازی تیرهای برق جهت شروع عملیات موزاییک فرش حاشیه به این سمت وبرنامه ها داریم حرکت میکنیم که جا دارد از همکاری اداره برق شهرستان و همچنین از تلاشها و پیگیری های مستمر گزمه عضو شورای دوره چهارم و معاون اداره برق شهرستان تشکر ویژه داشته باشیم و همچنین با پیگیر ابراهیمی نماینده شهرستان جهت اخذ مجوز بلوار و احداث روشنایی وسط جاده روستای قره قاچ , شاهد داشتن روستایی زیبا و در خور شان اهالی و شهرستان باشیم.

پیگیر و در حال آماده کردن طرح برگزاری همایش گرامیداشت "حسنعلی بای"

این دهیار جوان می گوید: همچنین با استفاده از ظرفیت نخبگان و تحصیل کردگان و افرادی از روستا که در بیرون از منطقه زندگی میکنند و در مناصب ومسئولیت هایی قرار دارند یک جشنواره وهمایش جهت گرامیداشت مرحوم حاج حسنعلی بای در حال برنامه ریزی هستیم که قطعا به جهت مرحوم حاج حسنعلی بای  ضور شخصیت های متعدد استانی وکشوری قطعا برکات فراوانی برای روستا در بر خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان می کند: مردم خودشان قضاوت کنندگان خوبی هستند و در تلاش هستم در مدتی که توفیق خدمت گذاری نصیبم شده توانسته باشم درحد توانم گره ای از مشکلات روستایمان باز کرده باشم  و مردم هم از اعتمادی که به من کرده اند خوشحال باشند و هر روز شاهد پیشرفت روستایمان باشیم .

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار.

gharr1

gharr2

gharr3

gharr4

gharr5

gharr6

gharr7

gharr8

gharr9

gharr10

gharr11

 

منبع:گل رامیان

ارسال نظر

آخرین اخبار