مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان مطرح کرد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: استان گلستان در سال جاری متعهد شده تا 20 هزار شغل جدید را ایجاد کند.

ایجاد 20 هزار شغل در گلستان

به گزارش گلستان24؛سعید مازندرانی بعد از ظهر امروز در بازدید از دفتر خبرگزاری فارس استان گلستان اظهار کرد: خبر و خبرنگاری رکن اصلی شفافیت و دموکراسی است.

وی ادامه داد: ما در جامعه‌ای قرار داریم و شرایطی بر کشور حاکم است که تغییرات بسیار وسیع، شدید و طوفانی انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: زمانی بحث بر این بود که فراد استخدام رسمی شوند و بیمه شوند و جایگاه خاصی داشته باشند اما امروز برای مثال یک فرد با چند سازمان و یا دستگاه در حال فعالیت است اما باید دید این فرد آیا امنیت شغلی لازم را دارد یا خیر و آیا شغل پایداری برای وی وجود دارد یا خیر.

مازندرانی بیان کرد: امروز با وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جایگاه خبر و خبرنگاری نه تنها تضعیف نشده بلکه تقویت شده است.

وی تاکید کرد: در این مسیر خبرنگاران نیز باید به این جایگاه و دیدگاه برسند که روند اشتغال و وضعیت شغلی در کشور متحول شده و اگر این افتاق بیافتد بسیاری از مسائلی که به عنوان مشکل در کشور مطرح می‌شود به عنوان فرصت دیده خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: مطالبه اصلی خبرنگاران امروز موضوع بیمه است که قول پیگیری دادیم و چندین جلسه پیگیری را انجام دادیم و حتی موضوع با معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان مطرح شد و جدیدترین خبر این است که 12 هزار سهمیه برای خبرنگاران و هنرمندان در نظر گرفته شده تا بیمه شوند.

مازندارنی تاکید کرد: موضوع امروز جامعه موضوع اشتغال و کار است و یک شرایطی در موضوع اشتغال از گذشته به ما ارث رسیده و عوامل مختلف در طول زمان باعث شده ما از نظر اشتغال در شرایط فعلی قرار بگیریم.

وی تاکید کرد: امروز مشکل فرهنگی و قبول نداشتن کار سنتی برای جوان امروز یکی از عوامل افزایش بیکاری شده است و جوانان امروز کاری را طلب می‌کنند که در کمترین زمان ممکن به آرزوها و خواسته‌های ذهنی خود برسند و این موضوعات باعث شده که فضای پیچیده‌ای را در حوزه اشتغال داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: اداره کار تسهیل‌گر در حوزه بازار کار و هموارسازی شرایط اشتغال و کاریابی برای جوانان هستیم.

مازندارنی بیان کرد: این اداره‌کل هماهنگ‌کننده و کمک کننده به موضوع اشتغال است و در موضوع کارورزی قصد داریم تا دانشگاه را به خدمات و صنعت وصل کنیم و سامانه‌ای در نظر گرفته شده که فارغ‌التحصیلان در این سامانه ثبت‌نام کنند تا کارفرمایان نیز از این ظرفیت برای جذب نیروی کارآمد استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ما باید بازار کار و اشتغال را تحریک کنیم تا شرایط اشتغال به سمتی پیش برود که جوانان به سمت فضای کار بروند و فضای کار و به نوعی کارفرمایان از نیروهای جوان موجود استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تصریح کرد: در گلستان بر اساس آیتم‌های مختلف 20 هزار شغل جدید را برای سال جاری در نظر گرفتیم و متعهد شدیم که اجرا شود و این موضوع در آخر اردیبهشت ماه امسال به ما ابلاغ شد.

مازندرانی بیان کرد: این موضوع نیازمند تعامل و همکاری و فعالیت جهادی همه دستگاه‌ها است و مشکلی که ما داریم این است که برخی از دستگاه‌ها اطلاعات خود را در سامانه رصد ثبت نکردند و هنوز جامعه به ایجاد اشتغال با این روند اعتماد نکرده است.

وی بیان کرد: اشتغال یک موضوع مویرگی است و به نظر من راه‌اندازی صنایعی مثل پتروشیمی تاثیر چندانی در اشتغال ندارد و به نظر من باید اشتغال را با توانمندی‌های اقتصادی و موضوعات فرهنگی و اجتماعی استان خودمان بسنجیم.

مازندرانی با انتقاد از ایجاد کارخانه سیمان در گالیکش و آلودگی‌های زیست‌محیطی که این مجموعه برای استان ایجاد کرده است گفت: این مشاغل در آینده آثاری را در استان بجای می‌گذارد که شاید آثار جبران پذیر نباشد.

وی گفت: اگر بتوانیم به سمت شغل‌هایی پیش برویم که از ظرفیت‌های فضای مجازی، گردشگری، علوم ارتباطات و ظرفیت‌های مشابه استفاده کنیم به طور قطع شغل‌هایی با درآمد بالا و ماندگار ایجاد خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیان کرد: استان گلستان بیشترین فارغ‌التحصیل رشته‌های «آی تی» را دارد اما کمتر از یک درصد در رشته مورد نظر خود در حال اشتغال هستند و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما نتوانستند خودشان را با نیازهای بازار کار هماهنگ کنند.

مازندرانی گفت: از سوی دیگر سطح انتظار ما از محیط‌های آموزشی دانشگاهی، مدارس، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی متاسفانه با نیازهای بازار کار هماهنگ نیست و این آموزش‌ها سطحی، گذرا و غیر مرتبط است.

وی گفت: هنوز سند آمایش دانشگاهی نداریم و نمی‌دانیم چقدر نیاز اشتغال و در چه رشته‌هایی وجود دارد و چه رشته‌ها و آموزش‌ها آکادمی در استان در حال اجرا است.

مازندرانی بیان کرد: بیش از 7 هزار فارغ‌التحصیل عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند که اکثر آنها در رشته‌های غیر مرتبط در حال فعالیت هستند.

وی گفت: این‌ها مشکلاتی است که شما نمی‌توانید فقط دولت را متهم کنید و همه ما باید در حوزه اشتغال سهیم باشیم و به همدیگر کمک کنیم تا شرایط فعلی را به سمت پیشرفت سوق بدهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: بیش از 4 هزار تعاونی در گلستان فعالیت دارند و در موضوع تعاونی‌ها یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که هنوز در انجام کار گروهی و تیمی مشکل داریم.

مازندارنی بیان کرد: در تعاونی‌ها مشکل مدیریت وجود دارد و این باعث می‌شود که تعاونی‌ها شکست بخورند و منافع فردی بر منافع جمعی در تعاونی‌ها ارجعیت پیدا کرده اما ظرفیت‌هایی در استان وجود دارد که می‌توان با پتانسیل تعاونی‌ها به اهداف بسیار خوبی در حوزه اشتغال و اقتصاد برسیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار