سیلاب‎های مخرب استان‎های شمالی در انتظار تدبیر مسوولان متولی

بارش‎های سیل‎آسا در شرق گلستان؛ تخریب راه‎های ارتباطی و خسارت به محصولات کشاورزی را به دنبال داشت، این اتفاق ناخوشایند سبب شده تا محمدباقر نوبخت معاون رئیس‎جمهور برای بازدید از مناطق سیل‎زده قصد سفر به این استان کند.

بازدید معاون رئیس جمهور از مناطق سیل زده گلستان

به گزارش گلستان 24؛در پی وقوع بارش‎های سیلابی و خسارت سنگین این حادثه غیرمترقبه به مردم شرق گلستان؛ محمدباقر نوبخت معاون رئیس‎جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است دوشنبه 23 مرداد قصد سفر یک‎روزه به استان گلستان را داشته باشد تا وضعیت مردم خسارت‎دیده را از نزدیک مشاهده و پس از بازدید مناطق سیل‎زده برای این وضعیت بغرنج، تصمیم‎گیری کند.

هر ساله بارش‎های سیلابی در فصل تابستان خسارت‎های زیادی به مردم استان گلستان وارد می‎کند؛ تراژدی تلخی که این‎بار دو قربانی و دو مفقودی در استان بر جای گذاشت و با بسیج امکانات و نیروهای امدادرسان گرچه وضعیت از حالت بحرانی به شکل عادی برگشته اما کماکان تلاش‎ها برای کاهش آلام مردم ادامه دارد.

از طرفی؛ سند جامع سیل در استان گلستان تدوین شد تا انتظارات مردم را برای کاهش اتفاقات جانی و مالی برآورده کند اما این سند دردی از دردهای مردم را دوا نکرد، اسنادی که در استان تهیه می‎شوند اگر قرار است با صرف هزینه‎های گزاف تنها در قالب شعارهای ویترینی و تزئینی به خوراک خبری تبدیل شوند و برون‎داد آن نفعی به حال مردم نداشته باشد هیچ‎گاه شایسته نبوده و نخواهد بود.

شاید اگر سهل‎انگاری مسوولان متولی نسبت به اتفاقی که هر ساله تکرار می‎شود و در برهه‎ای خاص انتقاداتی نیز به همراه دارد با تدبیر درست مدیریت شود اکنون شاهد تلخکامی‎های اخیر نبودیم، سوال اساسی اینجاست که چرا اعتبارات سیل استان نباید قبل از وقوع حادثه برای پیشگیری از این اتفاقات هزینه شود؟ انگار همه عادت کرده‎ایم تا آژیر خطر به صدا درنیامده برای اقدامات زیرساختی گام‎های اساسی برنداریم.

وقوع سیلاب و خسارت‎های ناشی از آن به واحدهای مسکونی، راه‎های ارتباطی، تاسیسات زیربنایی، اراضی کشاورزی، منابع طبیعی، دام و خسارت‎های جانی تاکید بر این مهم دارد که مسوولان باید به طور ویژه و اساسی برای این اتفاقات ناخوشایند تدبیر کنند.

طی دو مرحله بارش‎های سیلابی شاهد خسارت بیش از 200 میلیارد ریالی به راه‎های ارتباطی استان بودیم این آمار بدون احتساب خسارت وارده به محصولات کشاورزی، دامی و تاسیسات زیربنایی در گلستان برآورد شده است.

سیلاب اخیر در شرق گلستان به شهرستان‌های علی‌آبادکتول، آزادشهر، کلاله، مینودشت و گرگان خسارت وارد کرد و بر اساس آخرین برآوردها به 845 حادثه‎دیده در سیل دو روز گذشته در این مناطق امدادرسانی شده است.

نیروهای بسیج و سپاه در امدادرسانی به مردم خسارت‎دیده ناشی از وقوع سیلاب در استان گلستان همراه و همگام با سایر نیروهای امدادرسان تلاش‎های بی‎وقفه‎ای داشتند.

حالا قرار است که روز دوشنبه 23 مرداد یک مسوول پایتخت‎نشین وارد استان گلستان شود تا برای این استان شمالی راه‎چاره‎ای بیاندیشد اما نسخه‎های تسکین‎دهنده دوای این درد نیستند و باید راه علاج آن را شناسایی کرد.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‎جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان سفر یک‎روزه به استان گلستان قرار است از مناطق سیل‎زده دهنه محمدآباد شهرستان علی‎آباد کتول، رامیان و آزادشهر بازدید داشته باشد تا در جلسه‎ای با مسوولان این استان به یک جمع‎بندی نهایی برسند.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار