مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری استان گلستان 386 میلیارد تومان نیاز است.

برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری گلستان 386 میلیارد تومان نیاز است

به گزارش گلستان 24 ؛ ابوطالب قزلسفلو صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان که با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا چیزی به عنوان کنترل سیل مطرح نیست باید تلاش برای کاهش خسارت و مدیریت حوادث غیرمترقبه متمرکز شود.

وی از مهمترین دلایل وقوع سیلاب را در شیب زیاد برخی حوزه‌های آبخیز عنوان و تصریح کرد: در حوزه تاویر شیب حوزه بالای 80 درصد بود گاهی برای حرکت ابرها و بارش ها شدت سیل را تعیین می‌کند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به شرایط توپوگرافی استان گفت: 96 زیرحوزه کوچک از غرب به شرق استان کشیده شده است، بزرگترین زیرحوزه در استان مربوط به شهرستان مراوه‎تپه است.

قزلسفلو با اشاره به اینکه استان گلستان تراکم جمعیتی بالایی دارد، ابراز کرد: ما در خروجی‎ زیرحوزه‎های استان نگران هستیم بارش در هر نقطه‎ای که اتفاق بیفتد این نگرانی وجود دارد با توجه به اینکه خاک شرق گلستان لسی است ضریب خسارت بالایی را پس از بارندگی‎های شدید به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه زمان تمرکز کوتاهی برای تصمیم‎گیری وجود دارد، گفت: سه خروجی حوزه‎های آبخیز در هنگام بارش وضعیت نگران‎کننده‎ای دارد مناطق مسکونی و ابنیه‎ها در این نقاط با آسیب بیشتری مواجه می‎شوند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به تغییر اقلیم و تغییر الگوی بارش در استان تصریح کرد: تعداد روزهای بارندگی کاهش یافته و شدت بارش‎ها افزایش داشته است که این موضوع باعث شده تا استان گلستان سیلاب‎های زیادی را تجربه کند.

قزلسفلو افزود: در سال‎های 1370 و 1395 بیش از 120 سیل کوچ و بزرگ در استان گلستان به وقوع پیوست که این موارد نشان ازآگاهی و توجه بیشتری دارد.

وی گفت: در سال زراعی و آبی که اواخر آن را سپری می‎کنیم سه بلیه طبیعی را پشت‎سر گذاشتیم در آذرماه سرمازدگی غیرعادی دمای 15 درجه زیر صفر را پشت‎سر گذاشتیم از طرفی استان با خشکسالی شدید روبرو شد و 100 هزار هکتار از مزارع گندم برداشت نشد از سویی دیگر درگیر سیل هم شدیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به اینکه این شرایط تغییرپذیر نیست، افزود: باید با شرایط سازگار شویم و چاره‎ای نداریم جز آنکه خودمان را تطبیق دهیم در استان گلستان به شدت نیاز داریم که آب‎ها را مدیریت کنیم، سرانه آب به زیر هزار مترمکعب رسیده که این وضعیت نگران‎کننده است.

قزلسفلو با اشاره به سدسازه‎ای سنگی ملاتی در علی‎آبادکتول گفت: پشت این سد 18 هزار مترمکعب سنگ و رسوبات درشت دانه قرار گرفت که نشان می‎دهد ایجاد سد در جلوگیری از اتفاقات خسارت‎زا بسیار بااهمیت است.  

انتهای پیام/

منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار