در صحن شورای شهر گرگان تصویب شد

شورای شهر گرگان بعد از پنج ماه تاخیر سرانجام در مردادماه سالجاری افزایش 14 درصدی نرخ کرایه تاکسی را به تصویب رساند.

نرخ کرایه تاکسی در گرگان 14 درصد افزایش می یابد

به گزارش گلستان 24 ، نرخ کرایه تاکسی در شهر گرگان همیشه با تاخیر و به دنبال اعتراض رانندگان تاکسی مورد بررسی قرار می گیرد. قشر زحمتکشی که متاسفانه کمتر در جامعه امروز به عنوان شهروندان این جامعه دیده می‌شوند.

اوایل سالجاری بود که مصوبه افزایش 14 درصدی نرخ کرایه تاکسی در صحن شورای شهر گرگان به تصویب رسید و بعد از تصویب، برای تایید نهایی به فرمانداری گرگان ارسال شد.

اما فرمانداری گرگان با افزایش 14 درصدی نرخ کرایه تاکسی در شهر گرگان موافق نبود به همین منظور مصوبه شورای شهر گرگان مورد قبول واقع نشد.

بر طبق قانون، اعضای شورای شهر گرگان چنانچه نسبت به تصمیم فرمانداری معترض باشند، می‌توانند ظرف مدت 10 روزاعتراض خود را به شورای حل اختلاف اعلام کنند.

از سویی، زمان رسیدگی و پیگیری این مصوبه متقارن شد با انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر و روستا که به همین دلیل اعضای شورای شهر از پیگیری این مصوبه غافل شدند و رانندگان تاکسی همچنان با نرخ گذشته به کار خود ادامه دادند.

هرچند که رانندگان تاکسی در شهر گرگان به تصمیم فرمانداری معترض و خواهان رسیدگی دوباره به این مصوبه بودند اما این اعتراضات به جایی نرسید.

*تصویب مجدد افزایش 14 درصدی نرخ کرایه تاکسی

مردادماه سالجاری بنا به اعتراض‌ها و درخواست مجدد رانندگان تاکسی مبنی بر افزایش نرخ کرایه‌ها، بحث تعیین نرخ کرایه تاکسی مجددا در دستور کار شورای شهر گرگان قرار گرفت و پس از بررسی از سوی اعضای شورای شهر دوباره افزایش 14 درصدی کرایه تاکسی (که چند ماه پیش مورد مخالفت فرمانداری قرار گرفته بود) تصویب و برای تایید نهایی به فرمانداری ارسال شد.

اعضای شورای شهر گرگان این بار معتقد بودند که با گذشت بیش از پنج ماه از سال، این بار فرمانداری با افزایش نرخ 14 درصدی موافقت خواهد کرد به همین منظور افزایش 14 درصدی نرخ کرایه تاکسی به تصویب رسید.

*شورای شهر گرگان، همه ساله با تاخیر برای افزایش نرخ کرایه تاکسی اقدام می‌کند

محمدی یکی از رانندگان تاکسی است که با توجه به تورم و هزینه‌های سنگین زندگی، نرخ کرایه‌ها را منطقی ندانست و گفت: شورای شهر گرگان هر ساله بعد از اعتراض رانندگان تاکسی نسبت به افزایش نرخ کرایه‌ها اقدام می‌کنند این در حالی است که آنها باید در ابتدای سال نرخ جدید کرایه تاکسی را مصوب می‌کردند.

وی ادامه داد: نزدیک به پنج ماه از سال می‌گذرد و تاکنون نرخ جدید به رانندگان تاکسی اعلام نشده است این در حالی است که در تمامی مشاغل در ابتدای سال افزایش حقوق و مزایا در نظر گرفته می‌شود.

*افزایش 200 تا 300 تومان کرایه تاکسی در سال، ظلم است!

رحیمی یکی دیگر از تاکسیرانان شهر گرگان نیز گفت: افزایش 14 درصدی که فرمانداری در ابتدای سال موافقت نکرد در مقابل هزینه‌های استهلاک، نگهداری خودر، خرید لوازم و ... مبلغ قابل توجهی نیست .

وی افزود: مسوولان شورای شهر و فرمانداری گرگان باید با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها، نرخ  کرایه تاکسی را افزایش دهند.

به گفته وی با افزایش قیمت اجاره مسکن، گوشت، مرغ و ... کسی اینگونه مقابله نمی‌کند اما به رانندگان تاکسی که می‌رسد برای افزایش 200 تا 300 تومان کرایه تاکسی، همه مخالفت می‌کنند که این ظلم بزرگی به این قشر است.

*افزایش نرخ کرایه تاکسی قابل مقایسه با تورم نیست

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با دفاع از افزایش 14 درصدی نرخ کرایه تاکسی گفت: از نظر برخی از مسوولان، افزایش سالانه نرخ کرایه ‌تاکسی‌ها در راستای تضییع حقوق شهروندان است اما آنها غافل از این هستند که رانندگان تاکسی و خانواده‌های آنها هم از شهروندان محسوب می‌شوند.

احمد سالاری افزود: افزایش نرخ کرایه تاکسی در سالجاری، بر حسب مسیرهای موجود، تنها معادل 10 تا 14درصد است که قابل مقایسه با تورم، چند برابر شدن بهای بسیاری از کالاها و حتی خدماتی نیست که متولی اصلی آنها دولت محسوب می‌شود.

به گفته وی در حالی این انتقادها از سوی برخی از متولیان مدیریت شهری مطرح می‌شود که دولت بر اساس قانون مصوب مجلس، موظف بوده شرایطی را در دو مرحله فراهم کند که افزایش کرایه‌های تاکسی در هر سال، فشاری را به حمل ‌و نقل عمومی شهرها وارد نکند، اما تاکنون این تعهدات اجرایی نشده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان معتقد است افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهر گرگان با تاخیر پنج ماهه در حال بررسی است این در حالی است که افزایش نرخ کرایه تاکسی باید در ابتدای سال صورت می‌گرفت.

سالاری گفت: در دوره‌های گذشته با توجه به اینکه رانندگان تاکسی و مسافران به منظور تهیه پول خرد دچار مشکل می‌شدند به همین منظور در این دوره، یکی از دلایل افزایش 14 درصدی نرخ کرایه تاکسی، حل معضل پول خرد بود که سعی شد نرخ کرایه تاکسی‌ها به گونه‌ای تعیین شود که رانندگان و مسافران با مشکل پول خرد مواجه نباشند.

هر ساله اعضای شورای شهر و فرمانداری گرگان، در هنگام تصویب لایحه افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی وعده می‌دهند نرخ ها به گونه‌ای تصویب شود که هم حقوق مسافران و هم رانندگان لحاظ شود، این در حالی است که نرخ های مصوب، نه رانندگان و نه مسافران را راضی می کند.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار