اترک، ظرفیتی برای توسعه گلستان

از آنجایی که گلستان در سال‎های اخیر با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شده و به نوعی در این سال‎ها از قافله توسعه عقب‌مانده و از سویی به دلیل آن که اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی آن هم از نوع سنتی شکل گرفته است منطقه ویژه اقتصادی «اترک» می‎تواند به عنوان ظرفیتی مناسب برای توسعه بخش‎های مختلف استان محسوب شود.

درهای منطقه ویژه اقتصادی «اترک» به روی سرمایه‎گذاران باز است

به گزارش گلستان 24 ، در سال‎های اخیر عدم ورود سرمایه‎گذارن داخلی و خارجی به پروژه‎های مختلف را می‎توان یکی از مشکلات اساسی در بن‌بست توسعه اقتصادی کشور و به تبع آن در گلستان برشمرد. بروکراسی‎های زائد اداری، دشوار بودن صدور مجوزات و نامناسب بودن زیرساخت‎های لازم از جمله عواملی بود که سرمایه‌گذاران چندان رغبتی به حضور در عرصه نداشتند اما در چند سال گذشته به دلیل ثابت شدن اهمیت حضور سرمایه‎گذاران، اقدامات مناسبی برای حضور آنها در فعالیت‎های اقتصادی کشور فراهم شده است.

در کنار ده‌ها ظرفیت تاریخی، طبیعی و اقلیمی گلستان که هر یک می‎تواند معبری برای ورود سرمایه‎گذاران در این حوزه‎ها باشد، نباید از ظرفیت‎های همچون همسایگی گلستان با کشورهای حوزه سی‌آی‌اس و وجود  مرزهای مشترک ریلی و زمینی با این کشورها غافل شد بدون تردید از این ظرفیت‎ها می‌توان در سایه استقرار صنایع بزرگ و ایجاد طرح‎های صنعتی در استان بهره کافی برد و برای گلستان محروم اشتغال و توسعه را رقم زد، در این میان یکی از ظرفیت‎های گلستان برای ورود سرمایه‎گذاران به این دیار، منطقه ویژه اقتصادی اترک است.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اترک به وسعت یک هزار هکتار در مرداد سال 1384 و با هدف توسعه طرح‎های صنعتی در کشور و نیاز گلستان به اشتغال پایدار و کمک به کاهش بیکاری به تصویب رسید عملیات زیرساخت‎های شهرک یک‌هزار هکتاری اترک از سال 1388 آغاز شده است.

از آنجایی که گلستان در سال‎های اخیر با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شده و به نوعی در این سال‎ها از قافله توسعه عقب مانده و از سویی به دلیل آن که اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی آن هم از نوع سنتی شکل گرفته است منطقه ویژه اقتصادی اترک می‎تواند به عنوان ظرفیتی مناسب برای توسعه بخش‎های مختلف استان محسوب شود.

*سهل بودن ورود سرمایه‎گذاران به مناطق ویژه اقتصادی

یک کارشناس مسائل اقتصادی استان گلستان در خصوص ویژگی‎های شهرک هزار هکتاری اترک برای  ورود سرمایه‎گذاران در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مناطق ویژه اقتصادی از حمایت‎ها، تسهیلات و تخفیفات قانونی برخوردار هستند که این امر ورود سرمایه‎گذران به این مناطق را سهل می‎کند.

راضیه مفتاح تصریح کرد: نزدیکی اترک به مرکز استان که در فاصله 40 کیلومتری از گرگان قرار دارد، وجود فرودگاه بین‎المللی، احداث راه آهن گرگان به اینچه‌برون و عبور خط آهن از مجاورت منطقه ویژه اقتصادی عواملی است که موجب رونق تجاری این منطقه خواهد شد.

وی گسترش تجارت خارجی، جذب سرمایه‎گذار داخلی و خارجی، افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال و افزایش نیروی انسانی متخصص، تنظیم بازار کالا و ارائه خدمات عمومی را از جمله اهداف شکل‎گیری منطقه ویژه اقتصادی برشمرد.

کارشناس مسائل اقتصادی استان با بیان اینکه به منظور تشویق تولید در مناطق ویژه اقتصادی معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده کالای تولیدی ارائه می‎شود، افزود: واردات ماشین‌آلات، خط تولید، ابزار و اثاثیه اداری در مناطق ویژه بدون عوارض گمرکی و صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان انجام می‎شود که این عوامل موجب رغبت سرمایه‎گذاران برای ورود به عرصه‎های اقتصادی خواهد شد.

*فراهم بودن زیرساخت‎ها برای حضور سرمایه‎گذاران در اترک

شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک یکی از پروژه‌های مهم شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان محسوب می‎شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان با بیان اینکه زمینه مساعدی برای ایجاد سرمایه‎گذاری در اترک فراهم است در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مساحت شهرک صنعتی اترک هزار هکتار است که برای قطعات آن سند تفکیکی وجود دارد از طرفی به دلیل قرار گرفتن اترک در منطقه محروم دارای معافیت مالیاتی است و زمین‎ها به قیمت مناسبی به فروش می‎رود.

حجت‌الله خلیل‌زاده تصریح کرد:امکانات زیربنایی مورد نیاز برای استقرار واحدهای صنعتی در این شهرک فراهم و تاکنون قراردادهایی با متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرک منعقد شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر آب و برق در اترک وجود دارد و عملیات گازرسانی و تلفن نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان گام بعدی در اترک را استقرار گمرک عنوان کرد و افزود: در شهرک صنعتی اترک 70 هکتار با شرایط گمرک فنس‌کشی شده است با این وجود معتقد هستیم باید شرایط بهتر از این شود.

خلیل‎زاده شهرک هزار هکتاری اترک را یکی پروژه‎های بزرگ استان برشمرد و گفت: سند مالکیت و تفکیکی برای این شهرک وجود دارد تا سرمایه‎گذاران برای ورود رغبت داشته باشند.

وی از عملیات آسفالت کردن ۲۵۰ هکتار از شهرک صنعتی اترک به عنوان یکی از اقدامات ضروری برای استقرار واحدهای صنعتی خبر داد و گفت:  پروژه آسفالت، گازرسانی، فیبر نوری و مخابرات برای شهرک هزار هکتاری اترک  با 40 میلیارد ریال انجام خواهد شد.

*زیر باز توسعه و ایجاد شهرک صنعتی جدید نخواهیم رفت

مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان در ادامه به افزایش هزینه‎های مختلف در شهرک‎های صنعتی استان اشاره کرد و گفت: شهرک‎های صنعتی هزینه‎های مختلفی از جمله نگهبانی، فضای سبز، ایجاد تصفیه خانه، آب، برق و گاز دارد در واقع هزینه نگهداری شهرک‎ها به شدت بالا رفته است از این‌رو توسعه شهرک‎ها در دستور کار قرار ندارد و متناسب با نیاز، سرمایه‎گذار و منابع مالی توسعه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

خلیل‌زاده با بیان اینکه زیر بار توسعه و ایجاد شهرک‎های صنعتی جدید در استان نخواهیم رفت، افزود: توسعه اگر بر مبنای منابع مالی و اقدامات کارشناسانه انجام شود از ان استقبال خواهیم کرد در غیر این صورت هیچ برنامه‎ای برای توسعه شهرک‎های صنعتی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ایجاد شهرک‎های صنعتی در تمام شهرها اقدام درستی نبوده است متأسفانه در ایجاد شهرک‎های صنعتی مسائل سیاسی دخیل بوده است از طرفی برخی نواحی و شهرک‎ها توسط جهاد کشاورزی ساخته شده است از سال 1386 بر اساس قانون انتقال نواحی، این شهرک‎ها از جهاد کشاورزی به شرکت شهرک‎های صنعتی انتقال یافت بنابراین در ساخت برخی شهرک‎هایی که بدون برنامه ساخته شده‎اند جهاد کشاورزی مقصر است.

بر اساس این گزارش، در حالیکه به دامنه مشکلات در حوزه کشاورزی استان هر روز افزوده می‎شود نمی‎توان به این بخش به عنوان تنها و مهمترین منبع درآمد اقتصادی استان نگاه کرد،  شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک به واقع می‎تواند گشایشی عظیم در حوزه اشتغال و رشد اقتصادی استان ایجاد کند بنابراین با فراهم کردن زیرساخت‎های لازم در  منطقه ویژه اقتصادی، می‎توان درهای بیشماری را برای حضور سرمایه‎گذاران در استان باز کرد.

 

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار