گسترش شهرنشینی در 2 استان مازندران و گلستان ، توسعه یافتن کشاورزی ، خطرات طبیعی رانش زمین و سیل ، تعرض و تجاوز به حریم نیز خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال را تهدید می کند.

جابجایی هشت کیلومتر خط لوله نفت از محدوده داخل شهر گرگان

به گزارش گلستان24،شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال با تحت پوشش قرار دادن 615 کیلومتر خطوط لوله ، روزانه ظرفیت انتقال نفت خام500 هزار بشکه و صدهزار بشکه فرآورده های نفتی را به پالایشگاه های کشور و ورود فرآورده های نفتی را به استان های شمالی دارد.
از آنجایی که جا به جایی و تامین فرآورده های نفتی شهرها ماموریت اصلی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال بوده و هست، مسیرهای خطوط لوله در حاشیه شهرها و روستاها و در عرصه های طبیعی جنگلی و کوهستانی اجرایی شد، ولی در یک دهه اخیر، گسترش شهرنشینی، ارزش بالای زمین و توسعه کشاورزی مکانیزه در روستاهای شمال سبب شد تا حریم خطوط لوله نفت در معرض تجاوز قرار گیرد.
بروز حادثه در خطوط لوله نفت منطقه شمال ،علاوه بر خسارت سنگین مالی از نظر آلودگی محیط زیستی نیز بسیار خطرناک است ،به همین دلیل لزوم رعایت مقولات حفاظت از حریم خط با همکاری کشاورزان ،مسئولان و پیمانکاران ضروری است.
**جابجایی هشت کیلومتر خط لوله نفت از محدوده داخل شهر گرگان 
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه شمال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل گسترش شهر نشینی هشت کیلومتر از خط لوله نفت در وسط سه شهرک دانشگاه آزاد، جامی و حافظ شهرستان گرگان قرار گرفته است که طرح جابجایی آن در حال اجرا است.
سید حمید حسینی با بیان اینکه شرکت برای ایجاد ایمنی خط برای خارج کردن خط لوله از محدوده داخل شهر گرگان سرمایه گذاری بیش ا ز60میلیارد ریالی را انجام داده است، ادامه داد: کنده کاری ها درحریم و عبور انواع خودروهای سنگین همواره شکستگی و نشتی خط لوله را تهدید می کند.
وی با اشاره به این نکته که جا به جایی و تامین فرآوردهای نفتی شهرها از ماموریت اصلی این شرکت است ، اظهار داشت: به نظر می رسد هنوز مسئولان دستگاه های دولتی 2 استان مازندران و گلستان به اهمیت رعایت حفاظت حریم لوله نفت پی نبرده اند. 
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال افزود: اگر لوله نفت به هر دلیلی شکسته شود و هزاران لیتر سوخت به طبیعت مازندران و گلستان سرازیر شود، علاوه بر هدر رفت میلیارد ها تومان ثروت ملی، درختان جنگل، مراتع، رودخانه ها و کشاورزی منطقه با خسارت جبران ناپذیری مواجه خواهد شد. 
سرمایه گذاری حدود38میلیارد ریالی برای ایمن سازی حریم خطوط لوله نفت منطقه شمال 
حسینی با اشاره به اینکه به طور میانگین ماهانه 262میلیون و 670 هزار لیتر فراورده های نفتی تحویل شرکت های پخش استان های مازندران و گلستان می شود ، اضافه کرد: از طریق این حجم از نفت و فرآورده نفتی توسط خطوط لوله، ماهانه از تردد 9 هزار تانکر نفتکش 30 هزار لیتری در این منطقه جلوگیری می شود.
وی تصریح کرد: به همین دلیل هر ساله طرح های مختلفی برای ایمن سازی خطوط لوله برنامه ریزی می شود ،بطوریکه سال گذشته، حدود38 میلیارد ریال برای ایمن سازی خطوط لوله و پروژه های مرتبط هزینه شد.
وی به ارزش بالای زمین و توسعه کشاورزی مکانیزه در روستاهای شمال اشاره کرد و ادامه داد : حریم خطوط لوله در تعرض و تجاوز کشاورزان نیز قرار گرفته است.
حسینی به عبور خط لوله نفت از بستر رودخانه های مختلف استان های شمالی مازندران و گلستان نیز اشاره کرد و افزود: برداشت غیر اصولی و بی رویه از بستر رودخانه و تغییر مسیر آن سبب می شود تا باران های سیل آسا خطر شکستگی لوله نفت را دوچندان کند. 
وی با گلایه از مسوولان محلی در بی توجهی به حفظ و حراست از بستر و حریم رودخانه ها ،گفت: برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه و بی توجهی به حفظ حریم سبب می شود تا در هر سیل بخشی از پوشش خطوط لوله نفت را بشدت از بین ببرد و سنگ های سنگینی روی خط لوله بیفتد. 
وی گفت : بدین منظور علاوه بر اجرای برنامه های فنی پیشگیرانه ، آمادگی و حضور بموقع در حوادث احتمالی ، بسیار مهم و ضروری است.
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال بر لزوم ایمنی مسیر خطوط لوله نفت تاکید کرد و گفت : بر اساس قانون حریم اختصاصی این خطوط حدود 15متر و حاشیه ایمنی آن در برخی نقاط تا 200 متر است.
وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل برای هرگونه ساخت و ساز در مجاورت حریم و حاشیه ایمنی خطوط لوله نفت باید از این شرکت استعلام شود. 
حسینی با بیان اینکه خطوط لوله نفت در منطقه کوهستانی و جنگلی البرز که اغلب صعب العبور نیز هستند ، کشیده شده است ، گفت : امروزه با حضور متخصصان و کارشناسان و با تجهیزات مدرن ، قادر به پیشگیری بموقع از بروز حوادث هستیم.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار