گرگان مرکز استان گلستان باوجود قرار گرفتن در شمال ایران به سبب برخی مسائل طی سالهای اخیر با کم آبی مواجه شده است بطوریکه توسعه کمی و کیفی این شهر را در شاخص های جمعیتی و اقتصادی با تهدید جدی روبرو کرده است.

شهر گرگان نیازمند برنامه تامین آب شرب !!

به گزارش گلستان24،به هم ریختگی چرخه هیدرولوژیکی، کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر زیاد، مصرف بی رویه و افزایش برداشت از سفره های زیرزمینی از جمله عواملی است که استان گلستان به مرکزیت گرگان را با معضل تامین آب مواجه کرده است. 
اینک که در فصل تابستان قرار داریم آهنگ کم آبی و در پی آن قطعی آب در ساعتی از شبانه روز برای شهروندان گرگانی به صدا درآمده و نگرانی ها را برای تامین آب در آینده نیز افزایش داده است. 
گرگان با بیش از 330 هزار نفر جمعیت در بخش جنوبی گلستان واقع است این شهر به عنوان مرکز استان از شمال به شهرستانهای آق قلا و ترکمن و از جنوب به استان سمنان و از شرق به شهرستان علی آباد و از غرب به شهرستان کردکوی محدود می شود. 
یک مدرس دانشگاه های مرکز استان گلستان در این پیوند گفت: مدیریت منابع آب در گلستان به ویژه در شهر گرگان با توجه به رشد جمعیت و قرار گرفتن در وضعیت کم آبی و خشکسالی ضروری است تا مسئولان دستگاه های مرتبط جدی و با برنامه برای مدیریت این معضل اساسی وارد عمل شوند. 
مجید دهنوی خلجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه مدیریت درحوزه مصرف آب شرب در شهر گرگان وجود نداشته به طوری که در آبیاری فضای سبز، شستشوی خودرو، حیاط منزل و استحمام از آب شرب استقاده می شود در حالی که باید برنامه ریزی و اقدام عملی برای تفکیک و مصرف آب شرب و غیر شرب انجام شود. 
وی با بیان اینکه اجرای طرح پهنه بندی استفاده از آب نه تنها برای گرگان بلکه در حوزه سایر شهرهای استان با توجه به تهدید کم آبی و خشکسالی ضروری است، گفت: در این راستا باید سند راهبردی تدوین و آن را در جامعه عملیاتی کنیم. 
به گفته وی؛ فرهنگ سازی در مصرف آب شرب در میان خانواده ها، اجرای زیرساخت ها برای بهره مندی از آب های غیرمتعارف و بهره برداری از آن در بخش خدمات و صنعت، مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در بالادست شهر گرگان به منظور نفوذ پذیری آب باران و استفاده از منابع آبی سطحی از جمله راهکارها در نجات شهر گرگان از خشکسالی و بحران تامین آب است. 
دهنوی خلجی به وضعیت کنونی تامین آب شرب شهروندان گرگانی اشاره کرد و گفت: گرگان بیشترین جمعیت شهری استان را در خود جای داده است و برای تامین آب شرب آن باید برنامه ریزی از سوی دستگاه های مرتبط صورت گیرد تا با چالش در آتی مواجه نشود. 
به گزارش ایرنا در این پیوند و در راستای کمک به رفع چالش تامین آب شرب در گرگان آب منطقه ای گلستان، مطالعات ایجاد سد شصت کلاته را از محل آب های این رودخانه از 10 سال قبل در دستور کار قرار داده و هم اینک در پی دریافت مجوزهای زیست محیطی آن است. 
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به طرح مطالعاتی سد شصت کلاته، گفت: در صورت اجرای این طرح، سالیانه 10 میلیون متر مکعب آب شرب شهرهای استان گلستان تامین خواهد شد.
داود گیلک افزود: هدف این طرح، تامین بخشی از نیازهای آب شرب شهر گرگان و شهرهای کردکوی، بندرگز و گمیشان تا سال 1420 است. 
وی اضافه کرد: طرح مطالعاتی این سد از سال 1386 تا سال 95 انجام شد و اکنون مراحل دریافت مجوز زیست محیطی را طی می کند. 
به گفته وی؛ با اجرای این طرح آب رودخانه شصت کلاته به میزان 18 میلیون متر مکعب تنظیم می‌شود. 
وی افزود: از اهداف دیگر این طرح، تامین آب حوزه صنعت، کنترل سیل و بهبود کشاورزی منطقه است. 
به گزارش ایرنا محل ایجاد سد شصت کلاته در بالادست روستای سید میران و در فاصله حدود پنج کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان است. 
رودخانه شصت کلا به طول تقریبی 43 کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های کوه جوزبند و سیراب نمودن روستای سید میران به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره‌سو می‌ریزد. 

*نگرانی از اثرات خشکسالی در میزان آبدهی رودخانه شصت کلاته 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به تاثیر خشکسالی در میزان آبدهی رودخانه شصت کلاته گرگان، گفت: خشکسالی آورد سالیانه را در این رودخانه آسیب پذیر کرده است. 
ابوطالب قزلسفلو در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: خشکسالی در منطقه باعث شده تا آورد سالیانه در این رودخانه از سال 86 تاکنون کاهش 40 درصدی داشته باشد به طوری که از 18میلیون و 65 هزار متر مکعب آورد آب اکنون به 11 میلیون و 15 هزار متر مکعب رسیده است. 
به گفته وی؛ بیشترین روند کاهش میزان آبدهی در رودخانه شصت کلاته گرگان طی سال های اخیر بوده و علت اصلی آن استمرار خشکسالی است. 
وی با ابراز نگرانی از تداوم خشکسالی در گلستان و از جمله منطقه شصت کلاته گرگان، گفت: با توجه به کاهش بارندگی، تبخیر زیاد و افزایش دما در گلستان باید نگران آینده آب استان باشیم و برای برون رفت از این معضل اساسی، برنامه ریزی و عملیاتی کردن برنامه های حفظ منابع طبیعی و آبی یک ضرورت محسوب می شود. 

* شهر گرگان نیازمند برنامه تامین آب شرب 
معاون اقتصادی استاندار گلستان نیز معتقد است: در شهر گرگان برای اینکه درتامین آب شرب از رشد جمعیت عقب نمانیم نیاز مبرم به برنامه ریزی در ایجاد زیرساخت های تامین آب شرب داریم. 
محمود ربیعی افزود: علاوه بر ایجاد زیرساخت ها، توجه و سرمایه گذاری در تفکیک آب شرب و مصرفی خانوارها ضروری است. 
به گفته وی؛ متاسفانه تفکیک آب شرب و مصرفی برای شهر گرگان نداریم و این معضل علاوه بر هزینه بالا، تامین آب شرب برای این شهر را مشکل ساز کرده است. 
معاون استاندار گلستان ادامه داد که باید در خصوص مشکلات تامین آب شرب و توجه به مصرف بهینه به جامعه آگاهی داده شود. 
کارشناسان و مسئولان مرتبط با حوزه تامین آب در گلستان معتقدند سرمایه گذاری در مدیریت منابع آب با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در بالادست و ایجاد و حفاظت از پوشش گیاهی، ترویج فرهنگ مصرف درست منابع آبی، تفکیک آب شرب از مصرفی، بازچرخانی آب فاضلاب و استفاده از آن در بخش خدمات شهری و صنعت برای مقابله و برون رفت از تهدیدهای کمبود آب شرب در شهر گرگان ضروری است. 
هم اینک آب مورد نیاز مردم گرگان تنها از منابع زیرزمینی تامین می شود. 

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار