رئیس جهاد کشاورزی گلستان گفت: در بهترین زمان بارش باران در گلستان میزان ۵۴۰ میلی ‌متر است و این در حالی است که تبخیر آب در گلستان بیش از ۲ هزار میلیمتر است.

کاهش بارندگی و فقر سفره‌ های زیرزمینی

به گزارش گلستان 24؛ مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، در جمع خبرنگاران استان گفت: در پی کاهش بارندگی و فقر سفره‌ های زیرزمینی بیش از 25 تا 30  درصد زمین‌های شالی گلستان یا خشک ‌شدن یا در تنش خشکی شدید قرار دارند.

 

وی افزود: در گذشته کشاورزان با مدیریت خود از 15 هزار زمین‌های نسق تنها نیمی را کشت می‌کردند تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

 

مهاجر اظهارداشت: در بهترین زمان بارش باران در گلستان میزان  540 میلی ‌متر است و این در حالی است که تبخیر آب در گلستان بیش از 2 هزار میلیمتر است.

 

وی تصریح کرد: کشت 80 تا 90 هزار هکتار شالی با توجه به مصرف زیاد آب 3 تا 5 برابر حق‌آبه مصرف آب دارد که نتیجه آن فقر سفره‌های زیرزمینی و نفوذ آب دریا و شوری آب‌های سطحی می شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کشت شالی در کوتاه مدت از سود خوبی برخوردار است، گفت: این موضوع در درازمدت باعث خواهد شد تا به سفره‌های آب زیر زمینی آسیب وارد کند و با  بحران کم ‌آبی مواجه شویم.

 

مهاجر با اشاره به اینکه کشاورزان از کشت‌های جایگزین همچون سویا، پنبه و ذرت علوفه‌ ای باید استفاده کنند، افزود: با تغییر کشت هم ‌زمان کوتاه شده و هم در مصرف آب صرفه ‌جویی خواهد شد.

 

وی از وجود 6 هزار چاه در گلستان خبر داد و اظهارداشت: در چاه‌های عمیق 250 تا 300 میلیون تومان و در چاه‌های نیمه عمیق 30 تا 80 میلیون تومان برای کف ‌کشی و جابجایی هزینه می‌شود که این در مقابل سود دهی شالی هزینه بسیاری به شمار می آید.

/ شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار