رئیس سازمان صنعت و معدن استان گلستان:

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از افتتاح و بهره‌برداری از ۲۲ طرح صنعتی به مناسبت هفته دولت در استان گلستان خبر داد.

1.9 میلیون دلار ارزش صادرات توتون استان گلستان

به گزارش گلستان 24؛حسینقلی قوانلو صبح امروز در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته دولت اظهار داشت: این 22 طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری 56 میلیارد و 270 میلیون تومان احداث شده که 367 فرصت شغلی جدید را ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، این طرح‌ها در شهرستان‌های کلاله، علی آبادکتول، مینودشت، آق‌قلا و گنبدکاووس افتتاح می‌شود.

قوانلو با اشاره به بهره‌برداری از یک طرح صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی اترک گفت: واحد صنعتی لعل سقف هیرکان با سرمایه‌گذاری ارزی 2.5 میلیون یورویی در هفته دولت در شهرک هزار هکتاری اترک تولید خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به برخی از طرح‌های صنعتی که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، بیان کرد: افتتاح تولید بتن سبک، مواد و پودرهای شوینده، تولید ورق‌های پلی استایلن و غیره از جمله طرح‌های قابل بهره‌برداری در این هفته است.

1.9 میلیون دلار ارزش صادرات توتون استان گلستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به مشکلاتی که برای توتون‌کاران ایجاد شده بود، گفت: شرکت دخانیات در چند سال اخیر مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده بود. امسال نیز میزان قرارداد خرید توسط این شرکت محدود شده و سهمیه بیش از 2 هزار تن را اجازه امضای قرارداد را نداده بود.

قوانلو بیان کرد: چندماه تلاش کردیم تا این مشکل را برای توتون‌کاران حل کنیم، توتون از فصل کاشت تا زمان برداشت و فرآوری به ویژه در شهرستان‌های علی آبادکتول و مینودشت حدود 11 ماه اشتغال ایجاد می‌کند، برای همین حل مشکل توتون کاران یکی از دغدغه‌های جدی است.

وی با اشاره به صادرات 1.9 میلیون دلاری صادرات توتون استان گفت: استان گلستان تولیدکننده 55 تا 65 درصد توتون کشور است که ظرفیت صادراتی خوبی دارد. در حال حاضر توتون استان به روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان اظهار کرد: با اختیاراتی که برای انعقاد قرارداد تولید به سازمان صنعت تفویض شده است، انتظار داریم سال آینده سطح زیر کشت به 2 برابر افزایش پیدا کند و طی برنامه ششم توسعه بتوانیم میزان تولید را به 5 برابر افزایش دهیم.

قوانلو این را هم گفت: پیگیری‌ها و تلاش هایی که برای حل مشکلات توتون‌کاران می‌شود، برای افزایش مصرف دخانیات نیست بلکه به دنبال حذف واردات هستیم. در حال حاضر 80 درصد توتون مصرفی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به رایزنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو شرکت بین المللی برای آموزش به توتون کاران اظهار کرد: قرار شد این شرکت ها بحث آموزش به توتون‌کاران از مرحله داشت، کاشت و برداشت تا زمان فرآوری را آموزش دهند و هم چنین مباحثی برای خرید محصول هم با این شرکت‌ها مطرح شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از ساخت دو کارخانه فرآوری توتون هم در استان خبر داد و گفت: یکی از مشکلات در استان نبود صنایع فرآوری این محصول است. تاکنون روال بر این بود که توتون تا مرحله نخ‌کشی در استان انجام می‌شود که پس از آن برای فرآوری به گیلان فرستاده می‌شود که بخشی از آن دوباره به استان بر می گردد  و در قرق تبدیل به سیگار می شود.

به گفته وی، این 2 کارخانه ظرفیت عمل آوری یک‌هزار و 200 تن توتون را دارند که تا فصل برداشت سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار