استاندار گلستان:

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه بر اساس سند آمایش سرزمینی، گردشگری یکی از محورهای توسعه گلستان است از احیای بخشی از دیوار تاریخی گرگان در آینده نزدیک خبر داد.

دیوار تاریخی گرگان احیاء می شود/ حمایت از سرمایه گذار پتروشیمی

به گزارش گلستان 24 ؛هرچند مدت زیادی از انتخاب هیئت وزیران و آغاز به کار دولت دوازدهم نمی گذرد، اما استاندار گلستان در این مدت کوتاه با کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور دیدار کرد.

نخستین دیدار حسن صادقلو با اعضای کابینه دوازدهم زمینه گفتگو با استاندار گلستان را فراهم کرد اما این گفتگو فقط حول این دیدار نبود بلکه موضوعات مختلف اقتصادی، گردشگری و ... مطرح شد.

استاندار گلستان با بیان اینکه در خصوص برخی از پروژه های استان پیگیری ها و اقدامات زیادی انجام شده و همچنان دغدغه ماست، اظهار کرد: یکی از دغدغه های ما منطقه آزاد اینچه برون است که دولت ماموریت خود را در این پروژه به پایان رسانده است.

حسن صادقلو بیان کرد: امیدواریم پس از پایان انتخابات و چینش کابینه در آینده نزدیک لایحه منطقه آزاد در مجلس مطرح و مصوب شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده دغدغه های استان در بخش زیست محیطی است به دیدار خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هفته جاری اشاره کرد و افزود: آشوراده یکی دیگر از دغدغه های ماست که به دلیل سفر رئیس جمهور و برخی دیگر از مسائل به مطالبه عمومی تبدیل شد.

توسعه گلستان را به آشوراده گره نمی زنم

استاندار گلستان ادامه داد: هرچند تاثیرات توسعه ای و تحرک زایی طرح طبیعت گردی آشوراده را قبول دارم اما تمام توسعه و تحول استان را به آن گره نمی زنم.

نشست خبری استاندار گلستان

وی با بیان اینکه پیگیری های زیادی برای مصوب شدن طرح طبیعت گردی آشوراده انجام شده، تصریح کرد: این طرح نیاز به مطالعه متناسب با اقتضائات زیست محیطی منطقه داشت و پس از بررسی‌ های کارشناسی بسیار توانستیم طرح گردشگری و بوم گردی آن را مصوب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این طرح هم اکنون در شرایط نهایی مسئله است و آماده کمیسیون تبصره ماده دو کشوری است.

صادقلو با یادآوری اینکه نجات خلیج گرگان موضوع دیگری بود که به معاون رئیس جمهور مطرح کردیم، گفت: از محیط زیست انتظار داشتیم با وجود وضعیت بحرانی خلیج گرگان، مطالعات آن را به مرحله اقدام بکشاند که انتظارات ما انجام نشد.

 اگر در گلستان سد نباشد به دلیل وحشی بودن رودخانه‌ها و شیب‌ های تند، ایجاد سیلاب شاهد تخریب های سنگین در استان خواهیم بودوی بیان کرد: بودجه لازم برای اجرا و اقدامات مناسب نجات خلیج گرگان در سفر دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مصوب شد اما اقدامات و راهکارهایی که سازمان حفاظت محیط زیست باید ارائه می‌ کرد، انجام نشد.

استاندار گلستان با بیان اینکه برای نجات خلیج گرگان پنج میلیارد تومان دستور گرفتیم، گفت: ۳.۵ میلیارد تومان آن از از تبصره ۳۶ است و حساسیت داریم که آن را جذب کنیم و نجات خلیج گرگان را به سرمنزل مقصود برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه باید با سرعت کانال خوزینی و چاپاقلی را لایروبی کنیم، افزود: گلستان آمادگی اجرای راهکارها و اقدامات اولیه برای نجات خلیج گرگان را دارد و در دیدار با دکتر کلانتری این اجازه را اخذ کردیم.

سد زدن در گلستان گریز ناپذیر است

وی به موضوع دیگر این دیدار هم اشاره کرد و افزود: هرچند عده ای از کارشناسان سد سازی را علیه مسائل زیست محیطی می دانند اما احداث سد در گلستان یک ضرورت است و ما اعتقاد داریم سد زدن در استان گریز ناپذیر اشت.

صادقلو با یادآوری اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید مجوز سدسازی را صادر کند، گفت: گلستان بر خلاف سایر استان هاست و اگر در گلستان سد نباشد به دلیل وحشی بودن رودخانه‌ها و شیب‌های تند، ایجاد سیلاب شاهد تخریب های سنگین در استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته بیش از ۱۱۰ سیل در گلستان اتفاق افتاده است، تاکید کرد: هر سال سه سیل در استان گلستان رخ می ‌دهد که یکی از خسارات سایه و پنهان در حوادث سیل، مانداب ‌هایی است که در استان باقی می‌ ماند و آسیب زیادی را به استان می ‌زند.

۴۷۰ هزار هکتار از اراضی شمالی استان قابل کشت نیست

وی ادامه داد: مانداب ها ۴۷۰ هزا هکتار از اراضی شمالی استان را غیر قابل کشت کرده است و این زمین ها از کاربری لازم برای کشاورزی برخوردار نیستند.

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه گلستان نیازمند احداث حداقل سه سد است، اضافه کرد: در حال حاضر مطالعات زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان انجام شده است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۷ زهکشی ۵۲ هزار هکتار را به پایان برسانیم.

وی متذکر شد: اگر خلیج گرگان نجات نیابد و زهکشی اراضی شمالی انجام نشود ریزگردها استان را تهدید می کند و برخی از آلارم های آن شروع شده است.

وی همچنین به دغدغه های خود در حوزه توسعه گردشگری استان اشاره کرد و گفت: در دومین دیدار با هیئت دولت، از رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت ملاقات گرفته ایم و چند موضوع جزو سرفصل های این دیدار خواهد بود.

وی با بیان اینکه دیوار تاریخی گرگان یکی از برندهای آینده کشور و استان خواهد بود، اظهار کرد: این دیوار تاریخی از چند شهرستان می گذرد و امیدواریم بتوانیم  با همکاری فرمانداران و اعتبارات ملی بخشی از این اثر تاریخی را که با پدیده های مردمی مواجه نیست، احیاء و رونمایی کنیم.

صادقلو با تاکید بر اینکه امسال بخشی از دیوار تاریخی گرگان احیاء می شود، بیان کرد: حتی برای احیاء دیوار و تقویت گردشگری آن از ظرفیت خیرین در این حوزه کمک خواهیم گرفت.

وی به تکمیل پروژه موزه روستایی قرق اشاره کرد و ادامه داد: به غیر از چند خانه ای که در حال انتقال است، هشت خانه دیگر برای انتقال شناسایی شده است.

شناسایی ۵۴ خانه تاریخی برای انتقال به موزه روستایی گلستان

وی  از شناسایی ۵۴ خانه تاریخی برای انتقال به موزه روستایی گلستان خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با بهره برداری از این موزه  بخش قابل توجهی از ۱۸ میلیون مسافر عبوری در گلستان اسکان یابد و استان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود.

صادقلو با بیان اینکه سند آمایش سرزمین استان تدوین شده و قطعا نقشه راه اقتصادی داریم، تصریح کرد: اگر روزی در خصوص دغدغه‌ها و کمبودهای استان در چهار سال گذشته زبان باز کنم صحبت‌ های زیادی دارم، گاهی سال‌های تاریک مالی داشتیم و گاهی به دنبال این بودیم بدون ورود دولت ظرفیت‌ های توسعه اقتصادی را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه از یک هزار و ۱۵۰ واحد اقتصادی گلستان برای دریافت تسهیلات ۹۰۰ واحد اقدام کردیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۷۳۰ میلیارد تومان برای ۵۲۳ واحد تسهیلات بانکی را پرداخت کردیم و رتبه ششم کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی را کسب کردیم.

اهرچند به تاثیرات توسعه ای و تحرک زایی طرح طبیعت گردی آشوراده را قبول دارم اما تمام توسعه و تحول استان را به آن گره نمی زنمستاندار گلستان بیان کرد: در حالی اصفهان و تهران را در رتبه اول و دوم قرار دادند که شاخص استان گلستان در حوزه اقدام و عمل با منابع و ظرفیت بسیار کمتر اما عملکرد بسیار بالاتری را داشته است.

وی یادآور شد: همچنین در سال گذشته در کارگروه تسهیل مشکلات ۲۰۰ واحد تولیدی و اقتصادی استان را حل کردیم و مجوز اختصاص۶۵۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۳۶ را کسب کرده ایم که قطعا بخش قابل توجهی از آن در تامین زیرساخت های اقتصادی هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حل معضل بیکاری در استان یک دغدغه اصلی است، گفت: در دولت تدبیر و امید تا سال قبل ۵۶ هزار شغل ایجاد کردیم و نرح بیکاری استان را کاهش داده و از ۱۳.۷ درصد در ابتدای این دولت به ۱۱.۸ درصد رساندیم.

صادقلو با بیان اینکه گلستان در اشتغال ناقص وضع خوبی ندارد و نیازمند راه اندازی واحدهای اقتصادی بزرگ در استان هستیم، گفت: یکی از نقدهای ما به ارزیابی و رتبه بندی همین موضوع کمبود منابع مالی و عدم توازن منابع با واحدهای اقتصادی در استان‌ ها به ویژه استان گلستان است که در جلسات مختلف آن را مطرح کرده ایم.

صادقلو گفت: امسال به دنبال آن هستیم که ۱۴ روستای بدون بیکار را پیگیری کنیم و پیش ‌بینی می‌ کنیم تا پایان سال آینده به این توفیق دست پیدا کنیم.

عملیات اجرایی احداث بندرخشک آغاز شد

استاندار گلستان به اجرای پروژه احداث بندر خشک اینچه برون و نقش آن در رونق اقتصادی گلستان هم اشاره و تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه انجام شده مقرر شد ایستگاه بندرخشک توسط راه آهن در استان احداث شود که اجرای پروژه آغاز شده است.

صادقلو گفت: روزی وجود بوژی در داخل کشور مورد بحث بود اما امروز ریل عریض در استان نصب شده و تمام بارگیری و بارگذاری در اینچه ‌برون باید از طریق ایستگاه‌های بارگیری داخل استان انجام شود که برای گلستان ارزش افزوده خواهد داشت.

وی در خصوص سرنوشت پتروشیمی در استان گلستان گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلات این پروژه عدم اشتیاق و استقبال سرمایه‌ گذاران و بانک ‌ها برای مشارکت در این پروژه است.

صادقلو گفت: هر فردی اگر می ‌تواند سرمایه‌ گذاری را برای این پروژه مشارکت دهد ما با تمام توان در کنار سرمایه‌ گذار خواهیم بود و از سرمایه‌ گذار حمایت خواهیم کرد.

استاندار گلستان در خصوص حجم مطالبات از استاندار تاکید کرد: باید مطالبه‌ گری از هر مسئول را در اندازه مسئولیت و توان آن مسئول در نظر گرفت.

صادقلو در پایان بیان کرد: در برخی موارد و موضوعات مشکلات قانونی و موانع قانونی داریم که باعث طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ ها و سرمایه ‌گذاری‌ ها در استان شده است.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار