حدود 11 هزار تعاونی ثبت شده در استان گلستان وجود دارد که تنها 2 هزار و 650 تعاونی آن فعال هستند و این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی، از آنجایی که تعاونی‎ها می‎توانند در همه بخش‎ها ورود داشته باشند، به عنوان یک بخش مهم در محرک اقتصادی کشور محسوب می‎شود.

 انحلال 900 تعاونی غیرفعال در گلستان

به گزارش گلستان24؛یازدهم تا هفدهم شهریورماه به نام هفته تعاون نامگذاری شده است، دلیل اهمیت این موضوع، علاوه بر توصیه‎های دینی و اعتقادی ما به مشورت و تشویق کارهای گروهی، رسیدن به هدف مشترک اقتصادی در قالب یک کار گروهی است که می‎تواند به ایجاد اشتغال در جامعه کمک بسزایی داشته باشد.

در واقع هرگاه یک کارآفرین قادر به عملی ساختن طرح ذهنی خود نباشد بهترین اقدام برای انجام این طرح به صورت دسته جمعی و در قالب یک کار گروهی است که به این شیوه انجام کار به صورت سازمان یافته و دسته جمعی تعاون می‎گوییم. شرکت‎های تعاونی به منظور رفع نیازمندی‎های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا و برای دستیابی به منافع مشترک گرد هم می‎آیند، در واقع شرکت‎های تعاونی  با تجمیع وقت، انرژی، سرمایه انسانی اهداف اقتصادی مشترکی را دنبال می‎کنند و می‎توانند دستگاهی ایجاد کرده  که قادر به ارائه خدمات برای اعضا بوده و در نهایت نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد ایفا کنند.

 حدود 11 هزار تعاونی ثبت شده در استان گلستان وجود دارد که تنها 2 هزار و 650 تعاونی آن فعال هستند و این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی، از آنجایی که تعاونی‎ها می‎توانند در همه بخش‎ها ورود داشته باشند، به عنوان یک بخش مهم در محرک اقتصادی کشور محسوب می‎شود.

*تأثیرگذاری مشکلات اقتصادی کشور بر فعالیت تعاونی‎‎ها

یک کارشناس اقتصادی استان در خصوص عدم فعالیت بخش زیادی از تعاونی‎ها ثبت شده  استان در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه شرکت‎های تعاونی پس از تغییرات اقتصادی کشور نتوانستند خود را به روز کنند از اینرو  از قافله توسعه اقتصادی عقب ماندند.

راضیه مفتاح تصریح کرد: در سال‎های اخیر کشور با مشکلات و تحریم‎های اقتصادی مواجه بود این مشکلات زمینه‎ساز رکود در جامعه شد در واقع این رکود در شرکت‎های تعاونی نیز تأثیرگذار بود چرا که اقتصاد کشور بر سه پایه اقتصاد دولتی، اقتصاد خصوصی و تعاونی‎ها شکل گرفته است بنابراین تعاونی‎ها شکلی از اقتصاد مملکت هستند و چیز  جدای از آن محسوب نمی‎شوند و اگر در کشور شاهد نوسانات اقتصادی باشیم این امر نیز بر تعاونی‎ها تأثیر گذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه گلستان دارای ظرفیت‎های بیشمار برای ایجاد تعاونی و بهره بردن از آن در جهت توسعه اقتصادی است، گفت: گلستان یک استان مرزنشین محسوب می‎شود بنابراین با فعال شدن تعاونی‎های مرزنشین می‎توان در بخش صادرات و واردات فعال بود که این امر نیز  فعال شدن تعاونی‎های حمل و نقل در استان را به دنبال خواهد داشت.

کارشناس اقتصادی استان خاطرنشان کرد: از سویی دیگر گلستان یک استان کشاورزی محسوب می‎شود بنابر این در بخش کشاورزی، دامداری و شاخه‎های وابسته به کشاورزی می‎توان برای ایجاد تعاونی ورود پیدا کرد و می‎توان اشتغال پایدار را برای تعداد زیادی از مردم استان رقم زد.

مفتاح بیان کرد: متأسفانه عدم نهادینه شدن کار گروهی در کشور، کمبود نقدینگی، عدم شفافیت عملکرد که منجر به سلب اعتماد برای سرمایه‌گذاری‌های جدید می شود و اختلاف اعضا با مدیران پس از سودآوری، مهمترین مشکلاتی است که تعاونی‌ها در مسیر فعالیت خود با آن روبرو هستند که این امر موجب غیرفعال شدن تعداد زیادی از تعاونی‎های در استان شده است.

*تعاونی‎های غیرفعال تعیین تکلیف می‎شوند/ انحلال 900 تعاونی غیرفعال در گلستان

از سویی دیگر مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به ثبت 11 هزار تعاونی در استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در حال حاضر 2 هزار و 650 تعاونی با گرایش 21 گانه کشاورزی، صنعتی، عمرانی، مسکن، تعاونی مصرف، محلی و کارمندی در سطح استان فعال هستند.

ابوالقاسم یوسفی با بیان اینکه امسال تعاونی‎های غیر فعال تعیین تکلیف خواهند شد، افزود: تاکنون 900 تعاونی غیرفعال به اداره کل تعاون مراجعه و انحلال تعاونی خود را اعلام کرده‎اند.

وی در خصوص مشکلات مربوط به تعاونی‎ها و عدم فعالیت آنها ابراز کرد: در حالیکه تا پایان برنامه ششم توسعه سهم تعاون از اقتصاد کشور باید به 15 درصد برسد متأسفانه به دلیل عدم همکاری و حمایت‎های مناسب از بخش تعاون شاهد مشکلات عدیده‎ای در این  بخش هستیم.

مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان مشکلاتی از جمله عدم نظارت، عدم آگاهی و دانش مدیران تعاون به قوانین، عدم نقدینگی و اعتبار مناسب را از جمله مواردی عنوان کرد که تعاونی‎ها به سمت غیرفعال شدن و انحلال پیش می‎روند.

یوسفی در خصوص چگونگی ارائه تسهیلات به شرکت‎های تعاونی گفت: در مجموع در چند سال اخیر حمایت‎های اعتباری در تمام بخش‎ها کم بوده است اما یکسری اعتبارات از سوی وزرات متبوع به بخش تعاون اختصاص دارد، در واقع تعاونی‎ها هم‎چون سایر بخش‎های اقتصادی می‎توانند در سامانه بهین‎یاب برای جذب اعتبار ثبت نام کنند در همین راستا سال گذشته در بحث اعتباری بهین‎یاب با معرفی 52 طرح 74 میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشتیم.

*ایجاد 200 شغل از طریق طرح «روستا تعاون» در گلستان

وی در ادامه به اجرای  طرح ملی «هزار تعاونی در هزار روستا» در هفته تعاون اشاره کرد و افزود: 5 هزار شغل از طریق «روستا تعاون» تامین می‌شود، در همین راستا ایجاد 60 تعاونی در 60 روستای استان گلستان در این هفته کلید می‌خورد و 200 شغل از طریق روستا تعاون که تشکیل تعاون روستایی است در گلستان ایجاد می شود.

یوسفی در پاسخ به این سؤال که با وجود غیرفعال بودن بخش اعظمی از تعاونی‎های استان آیا برنامه‎ای برای ایجاد تعاونی جدید در دست اقدام دارید؟ گفت: ما بر اساس شرایط سیاست‎گذاری‎های کلان اقدام به تشکیل تعاونی می‎کنیم در واقع ابتدا به تعاونی‎های موجود در استان که به ثبت رسیده و غیرفعال هستند اعلام می‎کنیم وضعیت خود در خصوص فعالیت یا انحلال تعاونی را تعیین تکلیف کنند و از ظرفیت‎های که برای برخورداری از تسهیلات وجود دارد استفاده کنند در صورت عدم تمایل برخی شرکت‎های تعاونی برای فعالیت بر اساس سیاست‎گذاری‎های کلان اقدام به ایجاد تعاونی‎های جدید خواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، همسایگی گلستان با کشورهای حوزه سی‌آی‌اس، فعالیت بیش از نیمی از مردم استان با کشاورزی و شاخه‎های وابسته به آن، تنوع اقلیمی و فرهنگی می‎تواند در ایجاد و تعاونی‎هایی همچون تعاونی مرزنشین، تعاونی‎ صنایع دستی، تعاونی‎های شیلات و شاخه‎های وابسته به کشاورزی و به دنبال آن ایجاد اشتغال برای مردم به خصوص روستاییان نقش مهمی را ایفا کند، با این وجود آگاه نبودن به قوانین تعاونی‎ها، دانش اندک مدیران تعاونی، عدم حمایت‎های مناسب موجب شده تا تعاونی‎ها از کارکرد واقعی خود دور شوند و امروز با موجی از تعاونی‎های غیرفعال و به خواب رفته مواجه باشیم امید است با نگاه ویژه به بخش تعاون تا پایان برنامه ششم توسعه شاهد محقق شدن سهم 15 درصدی تعاون در بخش اقتصادی کشور باشیم.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار