استاندار گلستان:

استاندار گلستان با اشاره به ضرورت تعامل و همکاری فرهنگی و هنری با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان ایران اسلامی، گفت: جشنواره فرهنگ اقوام باید به معنای حقیقی بین‌المللی شود.

جشنواره فرهنگ اقوام باید به معنای حقیقی بین‌المللی شود/ جشنواره فرهنگ اقوام بسترساز وحدت منطقه‌ای خواهد شد

به گزارش گلستان 24 ؛ حسن صادقلو امروز در جمع دست‌اندارکاران جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گنبدکاووس بااشاره به اینکه در نخستین روز برگزاری جشنواره باید به مهم‌ترین سوال یعنی چرایی برگزاری آن بیاندیشیم، اظهار کرد: رسیدن به پاسخ این سوال می‌تواند ما را به مسیری هدایت کند که بهره‌مندی بیشتر و با کیفیت‌تری را از برگزاری این جشنواره شاد، پویا و پرنشاط ببریم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل و اهداف برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین شناخت اقوام و مذاهب از یکدیگر است، افزود: آشنایی با فرهنگ‌های مختلف اقوام و مذاهب ایران اسلامی در فضایی سالم، شاد و پرنشاط یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در این جشنواره دنبال می‌شود.

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه میراث اقوام ایران زمین سرشار و مملو از پیام‌های الهی و توحید، وحدت و یگانگی است، خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به صورت عملی بستر را برای دریافت و شناخت پیام هنرهای اقوام مختلف فراهم می‌کند تا این پیام‌های معنوی و عظیم مورد تبادل قرار بگیرد.

صادقلو ترویج مبادلات اقتصادی را در این جشنواره یکی از اهداف دیگر متولیان و دست اندرکاران داسنت و ادامه داد: امروز شاهد هستید که برگزاری این جشنواره چگونه توانسته است با عرضه و معرفی محصولات بومی به ویژه در حوزه صنایع دستی به احیا و بازتولید دانش بومی و تبدیل آن به ثروت موفق عمل کند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تولیدات بومی ما مشکلات مردم را حل میکردند، تصریح کرد: ما باید دوباره و با تمام تلاش و همت خود به مرحله‌ای برسیم که دانش و تولیدات حاصل از این دانش بتواند به نیازمندی‌های مردم ما در جامعه پاسخگو باشد.

استاندار گلستان تبادل مدل شادی میان مردمان دیارهای مختف کشور را یکی دیگر از اهداف جشنواره فرهنگ اقوام دانست و اضافه کرد: بنده معتقدم جامعه‌ای که مدل شادی نداشته باشد نمی‌تواند سرزنده بوده و به حیات اجتماعی خود با پویایی ادامه دهد و بنابراین باید یک مدل شادی و شادمانی را به درستی برای خود تعریف کند.

صادقلو با تاکید بر اینکه جشنواره‌های فرهنگ اقوام بسترساز معرفی و رخ نمایی مدل شادی و عرضه نماد شادی در جامعه نیز هستند، افزود: باید تلاش کنیم منطبق بر فرهنگ بومی و دینی خود مدلی از شادی را برای مردم ارائه کنیم که بتواند با استقبال همه اقشار مردم رو‌به‌رو شود.

وی با بیان اینکه نغمه‌های استان گلستان سرشار از نواهای اهل بیتی است، افزود: فقط با مدل طنز نمی‌شود جامعه را از غم تهی کرد و به طور قطع به مدل شادی نیز نیاز داریم که حضور مردم تقویت کننده مسوولان در این مسیر برای یافتن مدلی موفق از شادی است.

استاندار گلستان با شااره به اینکه جشنواره‌ها باید به معنای واقعی کلمه بین‌المللی شود، تصریح کرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در استان گلستان این مسیر را به خوبی شروع کرده است اما این حرکت هنوز تا اوج خود و حضور گروه‌های بزرگ و متفاوت از سرتاسر دنیا در جشنواره و انعکاس ظرفیت‌های اقوام ایرانی به دنیا فاصله دارد.

صادقلو جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین را یک راه بزرگ برای وحدت منطقه‌ای و جهانی دانست و گفت: اگر بتوانیم در طراحی و تدوین پیوست‌ها‌ی فرهنگی این جشنواره به موضوع وحدت منطقه‌ای به صورت جدی توجه کنیم بدون تردید خواهیم توانست از ظرفیت بزرگان جشنواره و حضور هنرمندان و صاحبان فکر و اندیشه از اقشار، اقوام و گروه‌های مختلف مردم در این حوزه بهره‌مند شویم.

گفتنی است در این مراسم که با حضور مسوولان ارشد استانی و شهرستانی از جمله مدیران کل ستادی و غیرستادی استان گلستان، فرمانداران شرق استان گلستان، میهمانان خارجی به ویژه سرکنسول سفارت پاکستان و جمع بی‌شماری از مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر برگزار شد به صورت رسمی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گنبدکاووس در چهار بخش موسیقی و هنرنمایی محلی و آئینی، سوغات، صنایع دستی و آداب و رسوم اقوام مختلف آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار