رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به آغاز برداشت پنبه از مزارع استان از کارشناسان و کشاورزان خواست نکات فنی هنگام برداشت وش را رعایت کنند.

نرخ خرید تضمینی وش مبلغ 3196 تومان تعیین شده است

به گزارش گلستان24؛مهندس علی موسی خانی در گفت و گو با خبرنگاران به پنبه کاران توصیه کرد از برداشت وش در صبح‌های زود و روزهای بارانی بدلیل وجود شبنم صبحگاهی و مرطوب بودن وشها خودداری کنند زیرا رطوبت زیاد در هنگام برداشت علاوه بر تخمیر روغن پنبه دانه و افت کیفیت آن سبب زرد شدن الیاف و کاهش قیمت آن می شود.

وی افزود: بهترین زمان برای برداشت وش پنبه زمانی است که با تابش آفتاب یعنی حدود ساعت 9 صبح رطوبت صبحگاهی وش از بین رفته باشد.

موسی خانی بیان کرد: وشهای جمع آوری شده تا قبل از این ساعت نیز باید در محلی خارج از مزرعه پهن شده و پس از خشک شدن جمع آوری و کیسه گیری شوند.

وی ادامه داد: وشهای استحصالی پس از برداشت نیز باید در محل خشک و سرپوشیده و به دور از ریزش باران تا حمل به کارخانه نگهداری شوند تا در صورت تاخیر در حمل دچار افت کیفیت محصول نشوند.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه باید از برداشت قوزه های نارس خودداری شود، گفت: قوزه های نارس علاوه بر افزایش درصد رطوبت و مواد خارجی در وش، بدلیل عدم رسیدگی کامل از کیفیت بسیار پائینی هم در بذر و هم در الیاف برخوردار بوده و بهای پایین تری نیز دارند.

موسی خانی عنوان کرد: در صورتیکه مزرعه آلودگی به آفت عسلک داشته باشد حتما باید قبل از برداشت سمپاشی شود زیرا ترشحات این آفت در زمان برداشت روی وشهای شکفته شده ریخته شده و باعث چسبندگی الیاف و در نتیجه افت کیفیت و قیمت شدید وش می شود.

وی در ادامه گفت: نرخ خرید تضمینی وش در سال 96 به طور میانگین مبلغ 31960 ریال برای رقم دو سفید تعیین شده است.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: امسال 5 مرکز خرید تضمینی پنبه در شهرستانهای گرگان، آق قلا، رامیان، علی آباد کتول و گنبد کاووس فعال هستند.

/ ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار