امام‌جمعه گرگان:

جمعی از علمای اهل سنت و شیعه استان گلستان فاجعه کشتار مسلمانان میانمار را محکوم کردند و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر جوامع بین‌المللی به این امر شدند.

صدای حقوق بشر آمریکایی به گوش نمی رسد

به گزارش گلستان24؛در پی کشتار مسلمانان میانمار به دست بودائیان این کشور علمای اهل تشیع و تسنن استان گلستان این جنایت را محکوم کردند.

عبدالجلیل فرهمند، رابط فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در شرق گلستان که هم‌اکنون در مراسم پرفیض حج به سر می‌برد، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با اندک تأملی در آیین بودا می‌توان باور کرد که گوهر این دین بزرگ جهانی برای درمان رنج‌های روحی انسان بناشده است و هدف بودا پس از رسیدن به نیروانا، ماندن در کنار انسان‌ها بود تا از اندوه آن‌ها بکاهد و اصولی را برای آدمیان بیاموزد که از طریق بکار بردن آن اصول، انسان‌ها از رنج رهاشده و احساس روشنایی و آرامش کنند.

وی افزود: این مقصود و مقصد نهایی آیین بوداست که آدمیان به‌دوراز تقسیم‌بندی‌های عقیدتی و نژادی و جغرافیایی، از طریق به دست آوردن بینش درست، معیشت درست، گفتار درست و ارتباطی سازنده به یک زندگی پاک دور از خشونت دست یابند و با نفی انانیت و خودپرستی و دوری از تمایلات نفسانی، عشق و دوستی را در میان خود ترویج و چراغ جنگ و خشونت را خاموش کنند.

فرهمند ادامه داد: دریغ و صد دریغ که آیینی بااین‌همه جذابیت، در میانمار به دست و به تفسیر انسان‌های متعصب خشک‌مغز بی‌شرمی افتاده که بنام بودا، آتش جنگ و خشونت را شعله‌ور کرده و انسان‌های مظلوم و بی‌دفاعی را از خانه و کاشانه خودشان آواره می‌کنند و بابی رحمانه ترین و وحشیانه‌ترین رفتارها بر زندگی و جان و مال افرادی می‌تازند که جرمشان مسلمان بودن و راهشان متفاوت از راه معلمان متعصب حاکم بر آن ناحیه است.

 

مذهب آمیخته با جهل و تعصب موجب بروز جنایت می شود

رابط فرهنگی شرق گلستان گفت: این حادثه تلخ و دردناک نشان می‌دهد که مذهب اگر آمیخته به تعصب و جهل و نادانی متولیان و معلمان دینی شود بجای ترویج اخلاق و صلح و مروت، تبدیل به ابزاری می‌شود که می‌تواند زندگی را به جهنمی سوزان تبدیل کند.

وی تصریح کرد: به نظر من متن دین همواره باید فهمیده شود و برای یافتن فهمی درست در معرض نقد و نظر عالمان و متفکران قرار گیرد و راه فهم‌های غلط و خشونت‌بار آن مسدود شود.

فرهمند گفت: اگر فهم متون دینی انحصاری شود وعده‌ای بنام مرشد معنوی و عالم دینی درک خود را بر دیگران تحمیل کنند و مخالفان خود را گمراه و بی‌هویت اعلام کنند، بشر با پدیده‌های شومی همچون داعش و یا تسویه‌حساب‌های خونین و وحشتناکی همچون حادثه میانمار و نسل‌کشی مسلمانان روبرو می‌شود.

وی افزود: آنچه امروز دین‌داران را به جان هم انداخته و بنام مذهب که هدف اصلی‌اش گسترش صلح در جهان و تقویت مناسبات سالم اخلاقی در میان انسان‌هاست جنگ و ویرانی و خشونت را ترویج کرده، بی‌محتوا دانستن متون دینی و نفی زحمات پیامبران و انسان‌های معنوی نیست؛ بلکه نقد مغزهای خشک و تهی از عقل برخی مفسران متون دینی است که به خاطر روح ضعیف و خالی از فضیلت خود تصویری از دین ارائه می‌کنند که پیروان خود را به تعصبات جاهلانه و رفتار خشونت‌بار دعوت می‌کنند.

فرهمند ادامه داد: ما در میانمار با استادانی روبرو هستیم که گرفتار جهل و وجود تاریکی هستند که از آیین بودا، نه کاهش رنج انسان بلکه افزایش تنازع و کشمکش را آموخته‌اند و از مشرب و مرامی پاک که با میلیون‌ها پیروان متین و سلیم خود در سراسر جهان نقش مهمی در گسترش اخلاق و فرزانگی داشته‌اند فقط تاخت‌وتاز و کشتن آدمیان بی‌دفاع و سوزندان خانه‌های افراد مظلوم و بی تکیه‌گاه را فراگرفته‌اند.

رابط فرهنگی شرق گلستان گفت: من ضمن محکومیت این فاجعه انسانی از تعصب خام و جهل مردمان و روح خشونت خواه برخی آدمیان حقیر و پست که کام انسان‌های دیگر را تلخ وزندگی آنان را تباه کرده‌اند به خداوند شکایت می‌کنم و از جوار خانه خدا با برادران و خواهرانم چه آن‌ها که در سوریه آواره و بی‌خانمان هستند و چه آن‌ها که در برمه و میانمار با قساوت و بی‌رحمی از خانه و کاشانه خود فراری شده‌اند همدلی می‌کنم.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان هم ضمن محکوم کردن کشتار مسلمانان میانمار اظهار کرد: اتفاقاتی که این روزها در میانمار رخ می‌دهد دل هر انسانی را به آتش می‌کشد و ساده نمی‌توان از کنار آن عبور کرد.

آیت‌الله سید کاظم نور مفیدی افزود: مسائل مربوط به میانمار از سال ۲۰۱۲ در این کشور آغازشده است که تعداد زیادی از انسان‌ها را آتش می‌زنند و ارتش و دولت میانمار با بهانه اینکه این افراد شهروندان خارجی هستند عده زیادی را از خانه و کاشانه خود بیرون کردند و این در حالی است که این افراد صدها سال بوده در آنجا زندگی می‌کند.

صدای حقوق بشر آمریکایی به گوش نمی رسد

امام‌جمعه گرگان با گلایه‌مندی از برخورد جوامع مختلف با این فاجعه انسانی گفت: اگر در ایران چند قاچاقچی اعدام شود سریع صدای جوامع مختلف بلند می‌شود و این در حالی است که این‌همه آدم به آتش کشیده می‌شوند ولی هیچ صدای شنیده نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: این مردم برای حفظ جان خود از میانمار به سمت بنگلادش می‌روند اما آنجا را هم مین باران کردند و به آنجا هم نمی‌تواند بروند.

امام‌جمعه گرگان با تأکید بر این‌که جوانان ما باید آمریکا و حقوق بشر آمریکایی را بشناسند، افزود: صدای حقوق بشر آمریکا درباره جنایات میانمار شنیده نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان بابیان این‌که مسلمانان باید فکری به حال این حادثه کنند، خواستار توجه کشورهای غیر اسلامی به کشتار مسلمانان میانمار شد.

امام‌جمعه اهل سنت «پیرواش» آق‌قلا و مدرس حوزه علمیه این روستا هم در خصوص جنایات هولناک میانمار گفت: کشتار، سرکوب و کوچ اجباری ده‌ها هزار نفر از مسلمانان در کشور میانمار، روح هر انسانی را به درد می‌آورد.

حاج آخوند سن سبلی بابیان اینکه تصاویر هولناک کشتار روزانه زنان، مردان، کودکان و سالخوردگان بی‌دفاع نشان دهنده وقوع فاجعه‌ای بزرگ انسانی است، افزود: شاهد سکوت مدعیان حقوق بشری هستیم که در برابر این کشتار لب به سخن نگشوده و هیچ اعتراضی نمی‌کنند.

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در رابطه با کشتار مسلمانان میانمار تشکیل شود

امام جمعه اهل سنت پیرواش آق‌قلا خاطرنشان کرد: ما از سازمان ملل خواستار ورود هیئت حقیقت‌یاب برای بررسی اوضاع و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و رسیدگی فوری به وضعیت موجود هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن محکوم کردن کشتار مسلمانان در میانمار اظهار کرد: حادثه‌ای که در میانمار شکل گرفت بسیار تلخ و ناگوار و زجرآور است چراکه شاهدیم در این کشور مسلمانان توسط عده‌ای که بویی از انسانیت نبرده‌اند و از شرافت بی‌خبر هستند قتل‌عام می‌شوند.

حجت‌الاسلام نورالله ولی نژاد افزود: سازمان حقوق بشر برای برخی موارد جزئی فریاد بلند سر می‌دهد و گاهی یک مجرم یا تروریستی که زندانی می‌شود مجامع بین‌المللی و سازمان حقوق بشر همه عالم را تحت تأثیر حرف‌های خود قرار می‌دهد و ماجرا را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهد که گویی کل جهان تحت تأثیر قرارگرفته است.

ولی نژاد گفت: سکوت جوامع بین‌المللی در برابر این نسل‌کشی مسلمانان انسانیت را به زیر سؤال برد و نشان داد جوامع بین‌المللی که مدعی حقوق بشر هستند بیشتر طرفدار استکبار هستند تا مستضعفین.

حاج امان گلدی آخوند حنفی، امام‌جمعه خواجه نفس گمیشان هم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک اظهار کرد: ما مسلمان چه شیعه چه سنی باید در مقابل این جنایت به پا خیزیم و اجازه ندهیم برادران و خواهران مسلمانمان در میانمار دچار چنین شرایط بحرانی شوند.

وی افزود: ما مسلمانان باید با زبان و گفتارمان این جنایات را محکوم کنیم و با راهپیمایی‌ها در خیابان‌ها حمایت خود را به جهانیان نشان دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار