مجری طرح کشت پنبه وزارت جهادکشاورزی:

مجری طرح کشت پنبه وزارت جهادکشاورزی با اشاره به کشت بیش از ۷۶ هزار هکتار پنبه در کشور، گفت: امسال کشت پنبه در کشور ۶ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز بیشتر شود.

افزایش 6 درصدی سطح زیر کشت پنبه در گلستان

به گزارش گلستان 24؛ ابراهیم هزارجریبی  ظهر امروز در بازدید از مرمز تحقیقات کشاورزی گلستان اظهار داشت: از سال 80 شاهد نزول کشت پنبه در کشور و گلستان بودیم اما در 2 سال اخیر شاهد رونق کشت پنبه در کشور هستیم.

وی تاکید کرد: امسال با کشت بیش از 76هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه توانستیم نسبت به پارسال 6 درصد افزایش سطح زیر کشت را داشته باشیم که با سیاست‌های حمایتی امیدواریم این سطح افزایش داشته باشد.

هزارجریبی با اشاره به روزگار طلایی کشت پنبه در گلستان تاکید کرد: کشاورزان با تجربه در کشت پنبه و کارشناسان خبره در گلستان از امتیازهای گلستان است که می‌تواند عامل برگشت به دوران طلایی پنبه باشند.

مجری طرح کست پنبه کشور اظهار داشت: دولت برای برگشت به این عصر طلایی و خودکفایی سیاست‌های حمایتی را در نظر گرفته است که از جمله آن خرید تضمینی با افزایش قیمت است که امسال با قیمت تضمینی 3200 تومان خریداری می‌کند و اگر کیفیت بالاتر باشد تا 3400 هم خریدار می‌کند.

هزارجریبی خاطر نشان کرد: پنبه اثر مثبت روی زراعت‌های دیگر دارد و نقش تناوبی خوبی به خصوص قبل از کشت گندم دارد و همچنین در مصرف آب هم صرفه‌جویی می‌شود و می‌توان با نگاه مثبت به پنبه آب را برای نسل‌های آینده حفظ کرد.

وی درباره کشت پنبه برای سال آینده هم گفت: برای سال آینده برنامه‌ریزی کشت 90 هزار هکتار با میانگین برداشت 2500 کیلوگرم در هکتار شده و برای استان گلستان 20 هزار هکتار پیش‌بینی شده، البته کشت در گلستان به بارش باران و آب پشت سدها بستگی دارد.

مجری طرح کشت پنبه کشور درباره بذور جدید هم اظهار داشت: در بخش بذور،علاوه بر بذور قبلی، انواع جدید با خاصیت زودرسی و افزایش تولید در اختیار کشاورزان قرار گرفته و همچنین علاوه بر توانمندیهای داخلی از بذور خوب خارجی هم استفاده خواهیم کرد.

وی درباره خرید تضمینی در کشور هم گفت: کار برداشت وش پنبه از سطح 75 هزار هکتار هنوز به صورت کامل آغاز نشده و تنها در گلستان و سرخس برداشت آغاز شده است.

/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار