این امکان با راه اندازی بخشی ویژه در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان ایجاد شده است

انجام دیالیز صفاقی در استان گلستان

در این نوع دیالیز، مراجعه مستمر بیمار به بیمارستان و بستری نیاز نیست، استقلال و آزادی عمل او بیشتر است و رژیم غذایی آزاد تری دارد.

به گزارش گلستان 24؛، عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: این امکان با راه اندازی بخشی ویژه در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان ایجاد شده است.


استاد و جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به اینکه پیوند کلیه(Kidney transplant) و دیالیز خونی (همو دیالیز) از روش های مرسوم و شناخته شده کنترل و درمان نارسایی های کلیوی در کشور ما محسوب می شود گفت: دیالیز صفاقی روشی بسیار بهتر اما کمتر شناخته شده بین بیماران و حتی پزشکان است که نخستین بار در سال 1346 هجری شمسی در ایران و در بیمارستان امام خمینی فعلی انجام شد.

امیر کشوری که برای آموزش دیالیز صفاقی به پزشکان و جراحان کلیه گلستان به گرگان آمده بود در تشریح این روش گفت: محلول مایع مخصوص دیالیز(Dialysis) از طریق لوله ای باریک و انعطاف پذیر با نام "کاتتر" داخل حفره شکم بیمار تزریق می شود و ضایعات خون، هنگام خروج با این محلول از همان راه کاتتر، به وسیله پرده "صفاق" که شکم را در بر می گیرد تصفیه می شود.

کشوری افزود: در این روش، پرده شکمی، تصفیه سموم، مواد زاید و آب اضافی خون را انجام می دهد.

وی افزود: دیالیز صفاقی می تواند دستی، با چهار تعویض محلول در شبانه روز و یا ماشینی، با تعویض های خودکار در طول شب انجام شود.

به گفته وی؛ در این روش برخلاف دیالیز خونی، مراجعه مستمر بیمار به بیمارستان و بستری نیاز نیست، استقلال و آزادی عمل او بیشتر است و رژیم غذایی آزاد تری دارد.

او همچنین گفت: هزینه دیالیز صفاقی، دو - سوم هزینه دیالیز خونی است.

سعید امیرخانلو رئیس بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان نیز گفت: همزمان با ایجاد امکان انجام دیالیز صفاقی، کاتتر مورد نیاز این نوع دیالیز هم در این بیمارستان در حال تعبیه است.

در گلستان 850 بیمار از نارسایی کلیه رنج می برند.

/ شفا آنلاین

ارسال نظر

آخرین اخبار