مدیرکل هواشناسی استان گلستان:

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: متوسط بارش ایستگاه‌های استان گلستان از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان شهریور ۹۶ برابر ۳۸۱.۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش بارندگی در استان

به گزارش گلستان24؛نوربخش داداشی صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره شرایط آب‌و‌هوایی و پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی فصلی استان اظهار داشت: در شهریور ماه 96 در ایستگاه‌های گنبدکاوس، هاشم‌آباد، مراوه‌تپه و اینچه‌برون بارشی رخ نداده و در مجموع در کل استان نسبت به دوره آماری میزان بارندگی 76 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: متوسط بارش ایستگاه‌های استان گلستان از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان شهریور 96 برابر 381.6 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 و نسبت به میانگین بلندمدت 25 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان تصریح کرد: بیشترین کاهش مربوط به بندرگز به میزان 53 درصد نسبت به دوره آماری و 64 درصد نسبت به سال زراعی گذشته است و میانگین بارش در ایستگاه‌های سینوپتیک استان در شهریور 96 برابر با 7.5 میلیمتر بوده که نسبت به دوره آماری و سال قبل حدود 76 درصد کاهش داشته است.

داداشی گفت: در ایستگاه‌های هاشم آباد، گنبدکاووس، مراوه تپه و اینچه‌برون در شهریور ماه سال‌جاری بارشی رخ نداده است.

وی درباره تغییرات دما در استان افزود: میانگین دمای ایستگاه‌های سینوپتیک استان گلستان در شهریور 96 برابر با 29 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال قبل 1.7 و نسبت به دوره آماری 2 درجه افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان اظهار کرد: بیشترین افزایش دما مربوط به هاشم آباد گرگان به میزان 2.8 درجه نسبت به دوره آماری است و بیشترین دمای ثبت شده در این ماه در گنبدکاووس و بندرترکمن به میزان 45 درجه سانتی گراد استد.

داداشی درباره میزان رطوبت، تبخیر و ساعات آفتابی گلستان هم گفت: میانگین رطوبت نسبی ایستگاه‌های سینوپتیک استان گلستان در شهریور ماه برابر 52 درصد است که 11درصد نسبت به دوره آماری  و 7 درصد نسبت به سال قبل کاهش که بیشترین کاهش مربوط به مراوه تپه و گنبدکاووس بوده که نسبت به متوسط بلندمدت به ترتیب 19 و 17 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: تبخیر نیز میانگین آن در ایستگاه‌های سینوپتیک استان در شهریور 96 برابر با 245.4 میلیمتر بوده که نسبت به دوره آماری و سال قبل حدود 19 درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش تبخیر مربوط به علی‌آبادکتول و گنبدکاووس به ترتیب 42 و 31 درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته‌اند.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: میانگین مجموع ساعت آفتابی در ایستگاه‌های سینوپتیک استان در شهریور 96 برابر با 317.5 ساعت بوده که نسبت به دوره آماری 19 درصد و نسبت به سال قبل13 درصدافزایش داشته است.

وی درباره پیش‌بینی فصلی بارش و دمای استان در پاییز 96 گفت: براساس خروجی مدلهای پیش بینی مقدار بارش در ماه مهر1396 در سطح استان گلستان در حد نرمال با نوسان 5 درصد نسبت به متوسط بلند مدت پیش‌بینی می‌شود.

داداشی گفت: مقدار بارش در ماه آبان در سطح استان با کاهش 5 تا 20 درصدی ومجموع بارش در 3 ماهه مهر تا آذر 96 در غرب استان در حد نرمال و در دیگر نواحی با کاهش 10 تا 20 درصدی پیش‌بینی شده است.

/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار