رئیس شورای اسلامی شهر گرگان:

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: از «صادقلو» حمایت کردم و انکار هم نمی‌کنم اما این دلیل نمی‌شود در ادامه فعالیت نیز اگر خطایی را دیدیم بی‌تفاوت باشیم.

از صادقلو حمایت کردم ولی از خطایش چشم پوشی نکردم

به گزارش گلستان24، پس از شکل گرفتن پنجمین دوره شورای اسلامی شهر گرگان بر اساس قانون یکی از موضوعات دارای اولویت و در دستور کار شورا موضوع تعیین وضعیت مسئولیت شهردار گرگان بود که با وجود آنکه انتظار می‌رفت اعضای شورا که با عنوان حامیان «صادقلو» موفق شدند در کرسی‌های شورا بنشینند دوباره «حسین صادقلو» را به عنوان شهردار برگزینند.

اما خلاف انتظار و افکار شهروندان، اعضای شورا به ادامه مسئولیت وی رای نداده و چهار سال فعالیت پر چالش و پرحاشیه وی به پایان رسید و «صادقلو» کرسی شهرداری گرگان را ترک کرد.

پس از این موضوع و تعیین سرپرست شهرداری گرگان، اعضای شورا بر این تصمیم استوار شدند که با انتشار فراخوان، افرادی را که تمایل دارند این جایگاه و مسئولیت را قبول کنند ثبت‌نام لازم را انجام داده تا در جلسات ارائه برنامه بتوانند رای اعتماد اعضای شورا را جلب کنند.

در همین راستا از روز دوشنبه هفته جاری جلسات ارائه برنامه 19 نفر از افراد ثبت نام کننده در هیات رئیسه شورا و با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران آغاز شد.

اما از روزهای گذشته انتقادها مختلفی به صورت رسمی و غیر رسمی درباره نحوه انتخاب شهردار گرگان بیان شد و حتی اخبار غیرموثقی مبنی بر انتخاب افرادی خاص در محافل به گوش می‌رسد.

در همین راستا گفت‌وگوی کوتاهی را با فائزه عبداللهی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان انجام دادیم که مشروح این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید.

 

فارس: خانم عبداللهی سپاس از وقتی که گذاشتید و با توجه به فشردگی فعالیت شما در این روزها و برای استفاده از زمان بی‌مقدمه از شما می‌پرسم که به طور قطع انتقادهای مختلفی را در خصوص نحوه انتخاب شهردار گرگان شنیده‌اید، نظر شما در خصوص این انتقادها چیست و چرا با توجه به اینکه شما در چند دوره در شورا حضور داشتید، در این دوره سنت‌شکنی کرده و روش انتخاب شهردار را اینگونه انتخاب کردید.

عبداللهی: سپاسگزارم از اینکه شما و همه خبرنگاران در راستای شفاف‌سازی اتفاقات شورا و شهرداری در تلاش هستید اما نکته مهم در این سوال این است که تا جایی که بخاطر دارم در گذشته نیز این اتفاق می‌افتاد و اعضای شورا نشست‌هایی را با گزینه‌های مدنظر برگزار می‌کردند اما این نشست‌ها علنی نبوده است.

در این دوره نشستی را در هیات‌ رئیسه برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه مردم خیلی دقیق و با ریزبینی ما را قضاوت می‌کنند و مورد نقد قرار می‌دهند، روند انتخاب شهردار را به صورت علنی برگزار کنیم و بگذاریم مردم از طریق رسانه‌ها در جریان موضوعات قرار بگیرند.

یکی دیگر از دلایلی که تصمیم گرفته شد نشت‌ها علنی باشد و اجازه دهیم هر فردی که احساس می‌کند در اداره شهرداری گرگان توانمندی لازم را دارد بیاید و برنامه‌های خود را ارائه دهد، این بود که می‌دیدیم متاسفانه بلافاصله پس از برگزاری جلسات غیرعلنی ریز گفت‌وگوها و اطلاعات و حتی عکس صورت جلسات و آراء ارائه شده به سادگی و به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شد، بنابراین تصمیم گرفتیم که جلسات علنی و همه‌چیز شفاف باشد.

 

فارس: با این روند و نگاهی که عنوان می‌کنید، آیا جلسه نهایی رای‌گیری و انتخاب شهردار گرگان نیز به صورت علنی و با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران برگزار خواهید کرد؟

عبداللهی: این موضوع را باید شنبه در شورا مطرح کنیم و درباره آن تصمیم‌گیری کنیم چون به تنهایی نمی‌توانم در خصوص این موضوع نظر دهم و باید جمعی تصمیم بگیریم.

نکته مهم در این مرحله این است که هر کدام از نامزدها که در شورا حاضر می‌شوند نکاتی را عنوان می‌کنند که به خوبی می‌توان برای آینده از آن استفاده کرد و حتی برخی از نکات می‌تواند قابلیت اجرای کشوری داشته باشد.

 

فارس: خبرهایی از منابع مختلف به دست ما رسیده که شورا بر گزینه‌ای خارج از لیست 19 نفره به اجماع رسیده و قرار است آن گزینه مطرح و انتخاب شود، این موضوع را تائید می‌کنید و آیا این امکان وجود دارد که فردی خارج از لیست 19 نفره انتخاب شود؟

عبداللهی: تا به این لحظه حداقل از همکاران شورایی خودم چنین موضوعی را نشنیده‌ام و به نظر من این امکان وجود ندارد که فردی خارج از این لیست انتخاب شود.

من نظرم این است که ما زمان گذاشتیم و افراد ثبت‌نام کردند و به شورا و شهروندان گرگان احترام گذاشتند و ما نیز باید به حضور این افراد احترام بگذاریم و از بین همین افراد شهردار گرگان را انتخاب کنیم.

 

فارس: برخی بر این اعتقادند که شورا بر انتخاب گزینه غیربومی تاکید دارد و حتی در دفاعیات انجام شده از سوی برخی از اعضا در دو روز گذشته نیز می‌توان این برداشت را تا حدودی تائید کرد، نظر شما چیست؟

عبداللهی: من اعتقادی خلاف این اصل دارم و فکر می‌کنم در شرایط مساوی به طور قطع گزینه بومی انتخاب می‌شود.

 

فارس: یکی از موضوعاتی که در دوره گذشته شورا با آن روبرو بودید موضوع عدم اجرای حسابرسی اقدامات مالی شهرداری گرگان بوده است، نتیجه اقدامات و پیگیری‌های شورا و سرنوشت حسابرسی شورا چه شد؟

عبداللهی: در خصوص حسابرسی سال 1393، شورای چهارم اقداماتی را انجام داد ولی از طرف برخی از اعضای شورای دوره گذشته روندی که باید پیش گرفته می‌شد، شکل نگرفت و در این دوره نیز موضوع را به یکی از اعضای حقوقدان شورا واگذار کردیم و قرار شد روز شنبه گزارشی از روند پیگیری‌ها توسط این عضو انجام شود.

حتی به طور اختصاصی با حسابرس مورد نظر تلفنی صحبت کردم و قرار است حضوری در شورا حاضر شود و موضوعات را بررسی کنیم.

موضوع حسابرسی یکی از موضوعات مهمی است که من به عنوان عضو شورا در جایگاه نظارتی وظیفه دارم پیگیری کنم زیرا اگر در آینده در موضوع حسابرسی به موارد خاصی برخورد کنم دیگر نمی‌توانم به عنوان عضو شورا بی‌تفاوت باشم و باید اقدامات قانونی خود را پیگیری کنم.

به همین دلیل اگر روند انتخاب حسابرس قانونی و بدون اشکال نباشد به طور قطع نمی‌توانم به مواردی را هم که حسابرس به شورا گزارش می‌دهد استناد کرده و موضوعات را پیگیری کنم.

در همین راستا شورای فعلی به این نتیجه رسیده که روند گذشته را اصلاح کنیم و بلافاصله و با فوریت، حسابرسی سال‌های 1394 و 1395 را نیز در دستور کار قرار دهیم و این موضوع اولویت کاری شورا و دوره زمان ریاست من در یک سال پیش رو است.

 

فارس: بدهی شهرداری گرگان چقدر است؟

عبداللهی: بدهی شهرداری گرگان طی مکاتبه‌ای از شهرداری وقت خواستیم و شهرداری‌ها همیشه یک میزان بدهی را دارند اما بدهی شهرداری گرگان قابل توجه نیست و شهرداری گرگان در مجموع حدود 300 میلیارد ریال به پیمانکاران و طرف‌های قرارداد بدهی دارد.

متاسفانه دو پروژه اجرای عملیات ساختمان شهرداری منطقه سه و پروژه فرهنگسرای گرگان بدون مصوبه شورا توسط شهردار گذشته اجرا شد که امروز شهرداری گرگان در مجموع بیش از 4 میلیارد ریال به پیمانکاران این پروژه بدهکار است.

متاسفانه قبل از اینکه شهردار از شورا مصوبه اجرای پروژه‌ها را اخذ کند به پیمانکار دستور اجرای پروژه را می‌دهد و این اتفاقات و مشکلات برای شهرداری رقم می‌خورد و حتی برخی از پروژه‌ها با همین رویکرد در سال جاری نیز انجام شده است.

نکته مهم این است که آگهی برای این پروژه‌ها انجام شده و یک پیمانکار شرکت‌کننده داشته و همان یک پیمانکار برنده مناقصه شده است.

 

فارس: شهرداری گرگان در بسیاری از اجرای پروژه‌ها، شرایط اجرای پروژه با پیمانکار را به صورت تهاتر با املاک شهرداری اجرایی می‌کرده و در جلسه دومین روز ارائه برنامه‌های نامزدهای اخذ کرسی شهرداری گرگان نیز یکی از اعضای شورا بر کاهش شدید تعداد املاک شهرداری اشاره داشته است، سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که امروز شهرداری گرگان چه تعداد ملک به عنوان پشتیبان مالی در اختیار دارد و با طی این روند در سال‌های گذشته آیا اصلا ملکی برای شهرداری باقی مانده است؟

عبداللهی: شهرداری در حال حاضر املاکی دارد و آنقدر هم بی‌سرمایه نیست و ما نیز لیست املاک را هم در اختیار داریم.

تنهای در یک لایحه اجرای پروژه در گرگان، در حال حاضر 150 باب مغازه در مجتمع تجاری هیرکان برای شهرداری گرگان است و این تنها یکی از املاک شهرداری گرگان است.

املاک بیهوده هزینه نشده و تمام تهاترها و فروش املاک در راستای اجرای پروژه‌ها بوده و به نوعی این املاک هدر نرفته است.

 

فارس: یکی از نکات و سوالاتی که به شدت در اذهان عمومی نقش بسته و مطرح می‌شود این سوال است که چرا اعضای شورا در زمان تبلیغات با عنوان حامیان «صادقلو» به میدان رقابت انتخاباتی آمدند و امروز رای به عزل وی دادند؟

عبداللهی: با تمام احترامی که برای آقای صادقلو و تلاش‌های ایشان قائل هستم ولی معتقدم شهردار زمانی می‌تواند از سوی هر شورایی به رسمیت شناخته شود که ایشان شورا را به رسمیت بشناسد.

شما دقت کنید در فاصله انتخاب اعضای دوره پنجم تا آغاز به کار شورا چه اتفاقاتی افتاد و عملکرد ایشان چگونه بود.

دو پروژه فرهنگسرا و ساختمان شهرداری ناحیه سه که بدون مصوبه شورا اجرایی شد نمونه‌ای از اقداماتی بود که ایشان بدون در نظر گرفتن جایگاه شورا آنها را اجرایی کرد و بعد در شورا آمده و موضوع را مطرح کرده است.

موضوع اجرای پروژه نیز آنقدر حیاتی نبود که بتوانیم توجیه کنیم به دلیل اهمیت بالا و محدودیت زمانی اجرای پروژه نیاز بود شهردار بدون مصوبه پروژه را اجرایی کند.

من به عنوان عضو شورای اسلامی شهر گرگان، محور ناهارخوران را به عنوان محور اصلی گردشگری می‌دانم و نمی‌توانیم این محور را دستخوش و قربانی نظرات و تفکرات شخصی خودمان کنیم و نظر شخصی خودمان را به شورا و نظرات کارشناسی تحمیل کنیم.

زمانی که هر لایحه‌ای از سوی ایشان به شورای اسلامی شهر گرگان آورده می‌شد و اعضاء نظر بر عدم تصویب لایحه داشتند ایشان در جواب مطرح می‌کرد که اشکال ندارد که رای ندادند و لایحه را کنار بگذارید و اعضای دوره بعدی باید رای دهند در حالی که من بایدی به عنوان نماینده مردم در تصویب لایحه نمی‌دیدم و مصالح مردم را فدای هیچ چیزی نمی‌کنم.

وقتی ایشان می‌رود در ناهارخوران بدون مصوبه شورا تجهیز کارگاه انجام می‌دهد و در پاسخ به پیگیری‌های اعضاء می‌گوید من نمی‌دانم، پیمانکار خودش رفته و تجهیز کارگاه کرده است، شما چگونه انتظار دارید من به عنوان عضو شورا از این مسائل بی‌تفاوت عبور کنم.

من باز هم می‌گویم در زمان فعالیت چهار ساله آقای صادقلو از ایشان حمایت کردم و نمی‌توانم این موضوع را تکذیب کنم و در زمان تبلیغات نیز همین موضوع را مطرح کردیم و موضوعی خلاف واقع نیز نگفته‌ایم اما این دلیل نمی‌شود در ادامه فعالیت نیز اگر خطایی را دیدیم بی‌تفاوت باشیم.

 

فارس: از همراهی شما بخاطر پاسخ شفاف به سوالات سپاسگذارم و اگر نکته خاصی وجود دارد که لازم می‌دانید مطرح کنید حاضر به شنیدن آن هستیم.

عبداللهی: تشکر می‌کنم و امیدوارم در اجرای رسالت خبری و اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و صحیح خود موفق و سربلند باشید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار