معاون محیط زیست طبیعی:

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: استان گلستان دارای محیط‌زیست حساس و شکننده است که مسائل حاشیه‌ای به آن بیش‌ازپیش آسیب وارد می‌کند.

گردشگری بی ضابطه و بیشتر از توان به محیط زیست ما آسیب زده است

به گزارش گلستان 24؛ حمید ظهرابی ظهر پنج شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان یکی از مهم ترین استان ها و نقاط دنیاست از نظر تنوع اکوسیستم و محیط زیست در خشکی و آب است که باید نسبت به حفاظت آن بیش از پیش حساس باشیم.

وی با یادآوری اینکه گلستان دارای تنوع اکوسیستم تالابی، رودخانه، اراضی جنگلی و دشت است و در شمال استان تغییر اکوسیستم به خوبی مشاهده می شود، افزود: این تنوع در زیستگاه ها اهمیت بسیاری زیادی را ایجاد کرده و از نظر محیط زیست مهم است و از اینرو انتخاب مدیریت حفاظت محیط زیست به صورت ویژه انتخاب شد.

ظهرابی با تاکید بر اینکه محیط زیست گلستان بسیار حساس و شکننده است، ادامه داد: قبول کنیم در مرحله خدمت فراز و نشیب وجود دارد و امکان اشکال و اشتباه برای همه ما وجود دارد.

وی تصریح کرد: باید تلاش همه مدیران را ارج نهاد و نباید خدمات ها و کارهای خوب مدیران قبلی گلستان را تحت الشعاع یک مسئله قرار داد و آن ها را از بین برد.

وی خطاب به مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: محیط زیست برای حفاظت نیازمند همدلی بیشتر است و مدیر جدید باید همدلی را در این استان ترویج دهد.

حاشیه ها به محیط زیست آسیب می زند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: محیط زیست کشور در حاال حاضر تحت فشار است مسائل حاشیه ای بیش از پیش به آن آسیب می زند.

وی با تاکید بر ایجادعبدوس وفاق و همدلی در جهت حفظ محیط زیست گلستان و بزرگ نکردن اشکالات و ایرادات، گفت: از مسئولان گلستان انتظار داریم با محیط زیست همکاری و همراهی داشته باشند تا در این حوزه موفق باشد.

وی به چالش های پیش روی محیط زیست کشور اشاره کرد و افزود: چاه های غیرمجاز و برداشت بیش از حد آب باعث خشکیدن تالاب ها و رودخانه ها شده و تالاب و به ویژه تالاب های ساحلی گلستان باید در این حوزه مدیریت شوند.

ظهرابی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست بسیار حائز اهمیت است، گفت: معتقدیم مناطق حفاظت شده و محیط زیست را باید با مشارکت مردم حفاظت کنیم اما این مهم در پیچ و خم اداری و تنگ نظری ها تاکنون محقق نشده است.

وی تاکید کرد: مردم به عنوان صاحبان اصلی محیط زیست باید در حفاظت از آن مسئولیت بپذیرند.

وی حریق و فرسایش خاک را یکی از چالش های اصلی محیط زیستی در استان های شمالی دانست و خواستار اقدام پیشگیرانه در این حوزه شد.

وی همچنین از زباله به عنوان چالش دیگر نام برد و اضافه کرد: گردشگری بی ضابطه و بیشتر از توان به محیط زیست ما آسیب زده است و هرچند در مدیریت پسماند انسانی در گلستان اتفاقات خوبی افتاده اما بازهم انتظار می رود این مهم ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه پراکنش زباله در محیط زیست گلستان  نابسامانی ایجاد کرده، ادامه داد: معیشت پرسنل یکی از دغدغه اصلی در حفاظت محیط زیست گلستان است و پرسنل استان کمترین دریافتی ها را دارند و امیدواریم مدیریت جدید در این حوزه پیگیری ویژه داشته باشند.

وی به حاشیه های ایجاد شده در ماه های اخیر در حوزه محیط زیست گلستان هم اشاره کرد و گفت: شفاف کردن امور در این استان در مواجه با اتفاقات بسیار مهم است اینکه در موضوعات مختلف القاء پنهان کاری بشود شایسته گلستان نیست و امیدواریم دیگر شاهد آن نباشیم.

ظهرابی با یادآوری ماجرای توله خرس پارک ملی گلستان، اظهار کرد: اتفاقات در مدیریت این ماجرا اتفاق افتاده وقتی خرس حمله می کند خب طبیعی است که برای نجات جان انسان باید کاری انجام داد اما اینکه این کار چگونه مدیریت شود، نکته مهمی است.

وی با تاکید بر اینکه چالش ها شایسته گلستان نیست و محیط زیست گلستان نیاز به بازساماندهی دارد، متذکر شد: با دستور ویژه دکتر کلانتری از مدیریت جدید انتظار داریم عوامل خاطی در ماجرای مرگ توله خرس را شناسایی کرده و با آن ها برخورد شود.

/ مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار