مدیر کانون فرهنگی هنری گلشن گرگان تشریح کرد:

مدیر کانون فرهنگی هنری گلشن گرگان گفت: بعد از بیانات رهبری یکی از اهداف و برنامه ریزی های انجام شده کانون جذب جوانان بوده و بر اساس بیانات مقام معظم رهبری بار مسئولیت کانون گلشن چند برابر شده است.

اقدامات کانون گلشن در راستای تحقق بیانات رهبری

به گزارش گلستان 24؛جواد طبرسا، مدیر کانون فرهنگی هنری گلشن گرگان در آستانه 19 مهر، سالروز بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کانون های مساجد با اشاره به نقش کانون های مساجد در جذب جوانان به مساجد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند یکی از مصادیق استفاده بهینه از مساجد در فرهنگ سازی باشند.

 

وی افزود: این کانون ها با محوریت ائمه محترم جماعات بهترین مکان برای رشد فرهنگی جامعه هستند که می تواند الگوهای صحیح را در موارد متعدد به مخاطبین خود آموزش دهند و ارزش های اسلامی را همراه با رشد و بلوغ فکری در اذهان مخاطبین خود ایجاد کند والگوی مناسبی برای ترویج فرهنگ  اسلامی – ایرانی باشند.

 

طبرسا تصریح کرد: اگر ما برنامه ریزی صحیح و درک درستی از فضای فرهنگی جامعه داشته باشیم و همچنین در راستای بهره مندی از ابزارهای فرهنگی هنری جدید با محتوای غنی اسلامی گام برداریم قطعاً نقش بسزایی در جذب جوان به مساجد خواهیم داشت.

 

هنر باید روح لطافت خاص را به صورت فراگیر به جامعه تزریق کند

وی ادامه داد: نکته ای که باید در این برنامه ها بدان توجه داشت این است که به دنبال جذب مخاطب خاص نباشیم؛ هنر باید روح لطافت خاص را به صورت فراگیر به جامعه تزریق کند، در هنر نباید سیاه نمایی وجود داشته باشد. پیام اصلی هنر در جنبه تربیتی آن است و یک سری عبرت ها را می توان در آن لحاظ کرد مثل پیام ها و قصه های قرآنی.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری گلشن گرگان اظهارداشت: در این امر کانون ها بسیار موفق بوده اند زیرا با هدف جذب و مشارکت جوانان قدم هایی در زمینه های مختلف اعنقادی، فرهنگی و ... برداشته اند. 

 

وی در خصوص تحقق فرمایش رهبری از سوی کانون، گفت: همان طور که یکی از اهداف و برنامه ریزی های انجام شده جذب جوانان بوده بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری بار مسئولیت چند برابر شده و باید خاطر نشان کرد که کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن نیز در همین راستا اقداماتی را انجام داده است مانند برگزاری نشست های جوانان استان با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان، برگزاری اردوهای فرهنگی تفریحی ویژه اعضای کانون، برگزاری مسابقات هنری مانند چهار دوره مسابقه ملی عکاسی نگاه سرخ، مسابقه استانی کتابخوانی، مسابقات ورزشی و... است.

 

طبرسا با اشاره به مهمترین نقاط قوت و ضعف کانون های مساجد، افزود: از نقاط قوت می توان به بها دادن به جوانان و مشارکت آنها در امورات فرهنگی مذهبی مربوط به مسجد، تلفیق هنر و فرهنگ با مسائل دینی و از نقاط ضعف می توان به موارد زیر اشاره کرد که اساسا از هر کار فرهنگی خوب و فاخر باید حمایت شود به اعتقاد بنده هر مقدار در این حوزه کار شود جای کار بسیاری خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: توجه به این حوزه باید بیش از گذشته  شود و در دستور کار و اولویت نهادهای مرتبط قرار گیرد. همچنین امکانات و بودجه لازم در اختیار فعالین و دستگاه های فرهنگی قرار گیرد. و از سویی بسیای از طرح هایی هم که برای رشد بخش فرهنگ در نظر گرفته اند و نیمه کاره رها شده اند. احیا شوند. و از فعالین این حوزه مهم، حمایت شود تا انگیزه و رغبت برای فعالیت هایی در سطح کلان پیدا کنند.

 

مساجد امروز بیشترین تأثیر فراگیر را در جامعه اسلامی داشته باشند

مدیر کانون فرهنگی هنری گلشن گرگان با اشاره به مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای تقویت بسیج و کانون های فرهنگی هنری، گفت: باید در ابتدا به نقش بی بدیل مسجد در فرهنگی اسلامی اذعان داشته باشیم و در ادامه، تلاش نماییم تا مساجد امروز، مانند مساجد صدر اسلام، بیشترین تأثیر فراگیر را در جامعه اسلامی داشته باشند.

 

وی افزود: اهمیت جایگاه مسجد در دین اسلام مثال زدنی است تا آن جا که مسجد و منبر در صدراسلام مرکز فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بوده است. بنابراین ارزش مسجد به کارایی آن است یعنی اگر قرار باشد مسجدی به جای وحدت و همدلی تفرقه و جدایی ارزش والای مسجد بودن را ندارد. پس لازم است راهکارهای جذب جوانان و هدایت آنان به مساجد شناسایی شده و  مورد اهتمام قرار گیرد تا رفته رفته زمینه های حضور فعال تر جوانان در مساجد فراهم و با این حضور قطعاً تقویت بسیج و کانون های فرهنگی هنری را شاهد خواهیم بود.

 

طبرسا اظهارداشت: فضای مناسب و ظاهر خوب آن (احداث و زیباسازی مساجد و نمازخانه ها)، تأمین بودجه جهت برگزار کردن برنامه های مرتبط با مسجد و مخاطبین، ابتکار خلاقیت، رویکرد جوان گرایی در مسجد و برنامه ها، نداشتن تعصب بی مورد را می توان از عوامل جذابیت بر فضای مسجد و افزایش تعداد مخاطبین دانست.

 

وی افزود: قدم برداشتن در مسائل فرهنگی با رویکرد مذهبی می تواند در آگاهی بخشی و شناساندن اسلام حقیقی به جوانان موثر باشد اگر بتوانیم کلیه مباحث فرهنگی را با رویکرد مذهبی ارائه دهیم، اسلام حقیقی را تببین کرده ایم که برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان بسیار نافع است. و به تقویت کردن این دو نهاد یعنی بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد  کمک کرده ایم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار