مدیرکل استاندارد گلستان خبرداد:

مدیر کل استاندارد گلستان با تاکید بر اهمیت نقش آسانسور در امنیت ساکنان ساختمان ها گفت: با بازرسی های انجام شده آمار آسانسورهای ناایمن در گلستان کاهش یافته است.

پلمپ آسانسورهای ناایمن در گلستان

به گزارش گلستان24؛ اندیشه تشکیل سازمان بین‌المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ در نشست رؤسای موسسه‌های استاندارد ۲۵ کشور در لندن شکل گرفت و ایران نیز از سال ۱۳۴۳، به عضویت این سازمان درآمد. امروزه استفاده از استاندارد به یک اجبار تبدیل شده اما دلیل آن ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و با دوام به جامعه است. 

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعت ایران وظیفه تدوین استاندارد ملی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، ارتباطات مواد غذایی و... را بر عهده دارد. با این حال و علی رغم تلاش های انجام شده برای کیفی سازی محصولات شاهد مشکلات فراوان در حوزه تولید و نارضایتی مردم از برخی کالاهای داخلی و خارجی ارائه شده در بازار هستیم.

در همین رابطه با مدیر کل استاندارد گلستان در خصوص هفته استاندارد، طرح ها، اقدامات و برنامه ها، به گفتگو نشستیم. محمود فرمانی به خبرنگار مهر اظهار کرد: استاندارد معادل انصاف است، وقتی تولید یا خدمتی مناسب ارائه شود، رضایت مندی را به دنبال دارد.

وی با تأکید بر این که استاندارد با فطرت انسان ها انطباق دارد، متذکّر شد: همه دوست دارند حقوقشان رعایت شود بنابراین باید حقوق سایر افراد را نیز در نظر گرفت و استاندارد چیزی جزء احقاق حق نیست، استاندارد یعنی معیارهایی را در نظر بگیریم که رضایت مندی مردم و مشتری را در پی داشته باشد.

فرمانی تصریح کرد: اداره استاندارد حوزه های وظیفه گسترده ای دارد، تمام حوزه های آن به سلامت، بهداشت و ایمنی مردم فکر می کند و چیزی مهم تر از آن برای ما وجود ندارد.

وی با یادآوری این که اداره استاندارد در تضمین استانداردهای ملی با معیارها، الزامات و چهارچوب مشخص کار می کند، ادامه داد: ۳۰ هزار استاندارد ملی در سراسر کشور تدوین شده و در حوزه نظارت بر اجرای استانداردها فعالیت می کند.

فرمانی تشریح کرد: کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند، توسط کارشناسان خبره، به طور تصادفی نظارت و بازرسی می شوند تا تولید به نحو احسنت انجام شود.

مدیر کل استاندارد گلستان در خصوص کالاهای موجود در استان که مشمول استاندارد اجباری هستند، چنین گفت: حدود ۴۰۰ واحد تولیدی در استان گلستان مشمول استاندارد اجباری هستند، همه کالاها مشمول استاندارد اجباری نیستند؛ به موجب قانون، کالا یا خدمتی مشمول استاندارد اجباری می شود که پروسه قانونی خود یعنی تصویب در شورای عالی استاندارد را طی کنند.

وی افزود: از ۴۰۰ واحد تولیدی در سطح استان حدود ۶۰۰ پروانه استاندارد صادر شده که ۹۵۰ فرآورده در این پروانه ها جای دارند که نشان دهنده تنوع تولید برخی از واحدهای تولیدی است.

شرکت های کارشناسی استاندارد تأیید صلاحیت می شوند

مدیر کل استاندارد گلستان توضیح داد: با این همه حوزه عملکردی و نظارت هایی که در سطح بازار، خدمات، تولید و غیره وجود دارد، شاید جای سوال باشد که چگونه با تعداد معدود و محدود کارشناسان این کار انجام می شود.

وی اذعان کرد: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی از شرکت های کارشناسی و فنی تخصصی که توسط سازمان ملی استاندارد ایران و اداره کل استاندارد تأیید صلاحیت می شوند، استفاده می کنیم.

فرمانی با بیان این که صلاحیت این شرکت ها که دارای پروانه کارشناسی هستند، باید تأیید شود، افزود: این شرکت ها بازوهای کمی ما در بازرسی ها تخصصی هستند و از نیروی آن ها استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۲ شرکت بازرسی و آزمایشگاه فعال در سطح استان داریم که تعدادی از آن ها در راستای سیاست های کلان دولت دانش بنیان هستند.

مدیر کل استاندارد گلستان به برنامه سال ۹۶ گریزی زد و گفت: در برنامه های امسال، ۱۰ هزار بازرسی از واحدهای صنفی استان که توسط شرکت های بازرسی و کارشناسان اداره کل انجام می شود را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از برنامه های دیگر، خرید ۵۰۰ نمونه کالا به صورت تصادفی از سطح بازار است و باید طوری عمل شود که بازار برای حضور کالاهای نااستاندارد و کالاهایی که استاندارد با کیفیت پایین دارند، ناامن باشد.

فرمانی توضیح داد: از محل اعتبارات سازمان ملی استاندارد، تعدای کالا از سطح بازار خریداری می شود و ممکن است این کالا تولید استان های دیگر باشد، هیچ تولیدکننده ای از حوزه نظارتی تصادفی سازمان نمی تواند خارج شود.

وی بیان کرد: هزار و ۵۰۰ مرتبه آزمون از نازل های عرضه سوخت مایع در سطح استان اعم از بنزین و گازوئیل را نیز در برنامه های خود داریم.

آسانسورهای ناایمن پلمپ می شوند

مدیر کل استاندارد گلستان در زمینه خدماتی که مشمول استاندارد اجباری است، اظهار کرد: آسانسورها یک دسته از این خدمات هستند، زیرا با جان مردم سروکار دارند، در سال های گذشته آسانسورهای بی کیفیت و آسیب های ناشی از آن، به علت پیگیری های اداره استاندارد، کمتر شده است.

فرمانی با تأکید بر این که هر سال بر تعداد تأییدیه های استاندارد آسانسور در استان اضافه می شود، ادامه داد: این رشد نشان می دهد، رویکرد مردم در حوزه آسانسور به سمت اخذ تأییدیه استاندارد گرایش پیدا کرده است که این امر ناشی از همکاری دستگاه های مختلف، از جمله شهرداری ها و همین طور اطلاع رسانی ها و تبلیغات توسط رسانه ها است، سطح اطلاعات عمومی و آگاهی مردم بالا رفته است. 

وی همچنین گفت: آمارهای ما نشان می دهد که هم در صدور اولیه تأییدیه ها و هم بازرسی های ادواری افزایش را شاهد هستیم، این اقدامات در جهت حفظ ایمنی مردم انجام می شود و ذی نفعان خود ساکنین منازل و آپارتمان ها هستند، مردم همه روزه از آسانسور در سطح وسیعی استفاده می کنند.

فرمانی تصریح کرد: در اداره کل استاندارد از سال گذشته به آسانسور اماکن عمومی از جمله هتل ها، بیمارستان ها، درمانگاه ها، پاساژها، سینما و سایر دستگاه های اجرایی توجه ویژه ای شده و بعد از تذکّرات اگر توجه ای نشد، پلمپ صورت خواهد گرفت.

 

نظارت بر تجهیزات شهربازی بسیار دقیق صورت می گیرد

مدیر کل استاندارد گلستان در خصوص استاندارد شهربازی و پارک ها اظهار کرد: نظارت بر شهربازی ها بسیار مهم است زیرا خانواده ها به ما اعتماد می کنند، درحوزه پارک ها و تجهیزات سالن های بازی چه عمومی و چه خصوصی در کل شهرها، بازرسی دقیق انجام می شود.

وی با بیان این که در حوزه تجهیزات بازی با هیچ کسی تعارف نداریم، افزود: به محض شناسایی تجهیزات فاقد تأییدیه استاندارد آن را پلمپ می کنیم و در حال حاضر تجهیزات استان مجاز هستند و تأییدیه استاندارد دارند.

فرمانی تصریح کرد: خانواده ها از این مراکز بازی تأییدیه ها را مطالبه کنند و بر آن سالن و آن مراکز تکلیف است که تأییدیه را در جایی نصب کنند که دیده شود.

آموزش استاندارد از سنین پایین شروع می شود

مدیر کل استاندارد گلستان درباره اقدامات صورت گرفته برای فرهنگ سازی آشنایی مردم با استاندارد چنین گفت: اعتقاد ما بر این است که استاندارد یک بستر فرهنگی می خواهد تا در سطح جامعه نهادینه شود، اگر آحاد جامعه کیفیت و استاندارد را مطالبه کنند، قطعاً تولیدکنندگان و ارائه کنندگان خدمت به سمت استاندارد حرکت می کنند. 

وی تصریح کرد: باید پیوست های فرهنگی استاندارد در سطح جامعه فعال شود و در همین راستا اعتبارات و واحدهایی در نظر گرفته شده که در حوزه ترویج و اطلاع رسانی استاندارد فعالیت می کنند.

فرمانی با بیان این که فرهنگ سازی از سنین پایین شروع شده، افزود: سازمان استاندارد آموزش هایی را در سطح مهدکودک ها، مدارس و دانشگاه ها برگزار می کند و متناسب با جوامع سنی مختلف، آموزش وجود دارد.

وی توضیح داد: در راستای پیوست فرهنگی، متناسب با شعار سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» پویش «کالای استاندارد ایرانی می خرم» راه اندازی شد و باید به سمت خرید کالای ایرانی حرکت کنیم اما باید کیفیت و استاندارد نیز در آن کالا لحاظ شده باشد.

فرمانی اذعان کرد: دو مؤلفه و محور در حوزه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با عناوین «برون گرایی» و «درون سپاری» وجود دارد که در هر دو این موارد تولید داخلی و نگاه به بازارهای بیرونی است، توان صادرات محصولات بدون توجه به کیفیت و استاندارد میسّر نخواهد بود.

مدیر کل استاندارد گلستان گفت: استاندارد از الزامات و زیربناهای لازم در حوزه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

 

رتبه اداره استاندارد گلستان از میانگین کشوری بالاتر است

مدیر کل استاندارد گلستان اظهار کرد: از نظر امکانات موجود در اداره استاندارد در حد مطلوب نیستیم و همچنان به اعتبارات مناسب، نیروهای کارشناسی متخصص مناسب و متعهد، امکانات زیربنایی، لجستیکی و آزمایشگاه های مناسب نیازمندیم، البته از شرایط مطلوب بسیار دور نیستیم.

وی گفت: شاخص های مختلفی برای رتبه بندی استان ها وجود دارد، اداره کل استاندارد استان گلستان برای اولین بار در سال ۹۶ در جشنواره شهید رجایی در بین کل دستگاه های اجرایی کشور رتبه اول را کسب کرد.

فرمانی با بیان آن که ۶۰ الی ۷۰ درصد نیروی انسانی در گروه های کارشناسی، امسال به اداره استاندارد اضافه شدند، تصریح کرد: رتبه اداره استاندار گلستان از میانگین کشوری بالاتر است و جزو ۱۰ استانی هستیم که در سطح کشور در شاخصه های نفوذ ضریب مشارکت استاندارد فعالیت می کنیم.

مدیر کل استاندارد گلستان در خصوص راه های ارتباطی اداره استاندارد چنین گفت: در راستای مباحث مشتری مداری و احترام به ارباب رجوع سامانه تلفنی ۱۵۱۷ راه اندازی شد که مردم می توانند انتقادات و پیشنهادت و گزارش و نظرات خود را از این طریق به ما اعلام کنند، همچنین از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۵۱۷ می توانند پیام های خود را برای ما ارسال کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار