تربتی‌نژاد:

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کشورهای اروپایی برای واردات استانداردهای خاص خود را دارند و کیفیت محصولات ما منطبق با استانداردهای آنها نیست.

قیمت گندم صادراتی کشور بیست درصد بیشتر از قیمت بازار جهانی است

به گزارش گلستان24؛ نورمحمد تربتی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص پرداخت یارانه‌های صادراتی به محصولات کشاورزی، اظهار داشت: هرنوع حمایتی در بخش کشاورزی به کشاورزان کمک می‌کند تا تولید آنها دارای صرفه اقتصادی باشد و آنها را تشویق می‌کند.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یارانه‌های پرداختی در بُعد صادرات به کشاورزان کمک می‌کند تا محصولات مازاد خود را به کشورهای دیگر صادر کنند، گفت: به تدریج براساس تولیدات دانش بنیان که نیاز به یارانه نداشته باشد باید به سمتی حرکت کنیم که کشاورزان روی پای خود بایستند و نیازی به حمایت‌های دولت نداشته باشند.

یارانه صادراتی باید منتج به صادرات و تولید دانش‌بنیان شود

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعتقاد ندارم در دراز مدت به همه محصولات یارانه صادراتی پرداخت شود، اضافه کرد: باید ساز و کارهایی توسط وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین امر طراحی شود تا کمک‌های یارانه‌‌ای منتج به تولیدات دانش‌بنیان، با صرفه اقتصادی و دارای مشتری خارجی شود و بتوانند درآمدهای بهتری داشته باشند و به رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

با تغییر دولت‌ها و وزرا نباید برنامه‌ها تغییر کند

وی در خصوص اینکه اقدامی در راستای تولید دانش‌بنیان و با صرفه اقتصادی در کشور صورت گرفته است، اظهار داشت: باید برنامه‌ای وجود داشته باشد تا با تغییر وزرا و معاونین برنامه‌ها دستخوش تغییرات نشود، اگر در یک یا دو برنامه توسعه با برنامه‌ریزی منسجم هدف‌گذاری دقیق صورت بگیرد به نتایج مطلوبی دست پیدا می‌کنیم.

قیمت گندم صادراتی کشور بیست درصد بیشتر از قیمت بازار جهانی است

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در صادرات اضافه تولید گندم کشور به دیگر نقاط جهان به‌عنوان یک کالای استراتژیک با مشکل مواجه هستیم زیرا قیمت ما بیش از قیمت جهانی آن است، عنوان کرد: اگر در دو برنامه توسعه صرف نظر تغییرات دولت‌ها با هدف‌گذاری مناسب می‌توانیم به تولید محصولات دانش بنیان دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه تولید دانش بنیان یعنی تولیدی که در درجه اول مشتری و سپس صرفه صادراتی داشته باشد ، گفت: به صورت مثال قیمت گندم صادراتی تولید کشور 20 تا 30 درصد از قیمت این محصول در بازارهای جهانی بیشتر است.

صادرات محصولات کشاورزی فراگیر نیست

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا میزان صادرات محصولات کشاورزی رضایت بخش است، گفت: صادرات کشور در برخی از اقلام رضایت بخش است اما صادرات ما فراگیر نیست، صادرات کشور بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه است.

محصولات کشاورزی ما استاندارد لازم برای صادرات به اروپا را ندارند

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای اروپایی برای واردات استانداردهای خاص خود را دارند و کیفیت محصولات ما منطبق با استانداردهای آنها نیست، تصریح کرد: در این زمینه باید بیشتر فعالیت کنیم تا محصولات ما از تمام کشورهای دنیا سفارش داشته باشد.

تمامی کشورها خواستار خرید مرغ ایرانی نیستند

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان با تاکید بر اینکه تمامی کشورها خواستار خرید مرغ ایرانی نیستند، عنوان کرد: وزن مرغ‌های ایرانی دارای وزن بالایی است که کشورهای دیگر علاقه به مرغ با وزن کمتر دارد و همچنین کشورهایی که به میزان سلامتی مردم توجه می‌کنند کیفیت گوشت و میزان چربی در اندام‌های مختلف مرغ را بررسی می‌کنند استانداردهای مختلف خود را دارند.

لزوم رعایت استانداردهای لازم در بعد کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با خاطرنشان کرد: اگر به‌خواهیم در سطح بین‌الملل موفق باشیم و صادرات ما پایدار باشد، در بعد کمی و کیفی نیز تولیدات ما باید استانداردهای لازم کشورهای هدف را داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار