مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد؛

روستای فارسیان قانچی شهرستان آزادشهر بعنوان دومین بافت تاریخی روستایی استان گلستان به ثبت ملی رسید.

ثبت ملی دومین بافت تاریخی روستایی استان گلستان

به گزارش گلستان24؛ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: دومین بافت تاریخی روستایی استان گلستان روستای فارسیان قانچی شهرستان آزادشهر در فهرست آثارمیراث غیر منقول کشور ثبت ملی شد.

وی ادامه داد: این اداره کل دراجرای بند ج. قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و قانون حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ و با هدف حفظ و حراست از میراث ارزشمند گذشتگان، معرفی نوع معماری خاص و همزیستی مسالمت آمیز میان انسان و طبیعت و ترویج مقوله گردشگری فرهنگی در فهرست آثار میراث غیر منقول کشوربه ثبت رسانید.

روستای تاریخی فارسیان قانچی از توابع شهرستان آزادشهر بخش چشمه ساران و در مسیر جاده آزادشهر به شاهرود واقع است و با شهرستان آزادشهر ۳۵ کیلومتر و با شهرستان گرگان که مرکز استان است ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: فارسیان قانچی با توجه به نوع معماری و شکل گیری روستا بر اساس شرایط جغرافیایی و توپوگرافی منطقه به صورت پلکانی و همچنین دیگر ویژگی‌های منحصربفرد طبیعی، زیست محیطی، مولفه‌های اقلیمی، تاریخ و قدمت روستا، ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی، میراث فرهنگی ناملموس، ویژگی‌های اقتصادی، معیشتی، ویژگی‌های کالبدی و فضایی، نظام محله بندی و شکل گیری روستا، کیفیت ابنیه‌ها و فرم پلان بناها، شبکه ارتباطی و معابر، ارزش‌های معماری حائز شرایط ثبت در فهرست آثار ملی شده است.

کریمی گفت: کلیه ساخت و ساز‌ها، بهسازی و نوسازی در محدوده این روستا تابع مقررات و قوانین سازمان میراث فرهنگی شده و هرگونه اقدام بدون هماهنگی و استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان ممنوع است.

لوح ثبت اثر پس از طی تشریفات قانونی به استان ابلاغ خواهد شد.

/ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار