معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان:

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان گفت: کشورهای قزاقستان و ایران دارای مناسبات بسیار مستحکم از نظر اقتصادی، فرهنگی و تاریخی هستند و در شهر گرگان سال‌هاست که هزاران نفر از شهروندان قزاق را به‌عنوان همشهری خود داریم.

صادرات بیش از 5/3 میلیون دلاری استان گلستان به کشور قزاقستان

به گزارش گلستان24؛به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، محمود ربیعی در این نشست که با حضور استاندار قزل اوردای کشور قزاقستان، سفیر جمهوری قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران و جمعی از تجار و بازرگانان استان قزل اوردای این کشور و فعالان اقتصادی گلستان در محل هتل شهاب گرگان برگزار شد، اظهار کرد: نشست‌های سالانه همکاری بین دو کشور باعث شده تا استان‌های مختلف ایران من جمله استان گلستان بیشترین حجم روابط تجاری را با قزاق‌ها داشته باشند.
وی میزان صادرات استان گلستان به کشور قزاقستان در سال گذشته را بیش از 9 میلیون دلار و در شش ماهه اول امسال بیش از 5/3 میلیون دلار عنوان کرد.
به گفته ربیعی، مقدمات ایجاد و انعقاد قرارداد رفت و آمد بین مقامات دو کشور و هم تجار و بازرگانان دو کشور فراهم است و انشاالله پس از بازدید هیات تجاری قزاقی از توانمندی‌های استان گلستان تفاهم‌نامه‌هایی بین استانداران دو استان گلستان ایران و قزل اوردای قزاقستان، اتاق‌های بازرگانی و تجار و بازرگانان دو استان منعقد خواهد شد.
معاون استاندار گلستان گفت: شرایط آب و هوایی، اقلیم و نیازمندی‌های دو طرف طوری است که هم ما می توانیم از توانمندی‌های قزل اوردا در زمینه تامین گوشت قرمز و دام زنده بهره ببریم و هم طرف قزاقی از توانمندی‌های گلستان در زمینه میوه و تره بار، مصالح ساختمانی و سایر نیازمندی‌هایش بهره بردارد.
ربیعی گفت: در ابتدای سالجاری شمسی تفاهم‌نامه‌ای بین مدیران کل کشاورزی منگستائو و گلستان و قزل اوردا و گلستان انجام شد که امیدواریم در ادامه شاهد اجرایی شدن آن تفاهم‌نامه ها باشیم.
وی افزود: در مباحث گردشگری به‌طور عموم و گردشگری سلامت آمادگی داریم که مراکز درمانی و پزشکی خود را در اختیار گردشگران سلامت استان قزل اوردا قرار دهیم.
ربیعی خاطرنشان کرد: در مورد کشت های فرا سرزمینی و خدمات فنی مهندسی بین دو استان این آمادگی وجود دارد که کشاورزان ما و شما به تقویت حوزه کشاورزی دو استان کمک نمایند.
بنا به اظهار ربیعی، سند تجاری بین دو اتاق بازرگانی گلستان و قزل اوردا می‌تواند به ایجاد یک مرکز برای  حل و فصل مشکلات و موارد اداری تجار و بازرگانان دو کشور و دو استان کمک کند.
 استاندار قزل اوردای کشور جمهوری قزاقستان نیز گفت: ما با نیت دوستی و توسعه مراودات تجاری به استان گلستان آمده‌ایم .
کریم بیگ کوشربایف افزود: استان قزل اوردا از لحاظ حمل و نقل شرایط بسیار خوبی دارد.
وی افزود: استان ما به دریای خزر نزدیک است و از طرفی به خط ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران نیز نزدیک بوده و می‌توانیم محصولات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ایران و استان گلستان صادر کنیم.
کوشربایف گفت: ما نفت و گاز داریم و معادن بسیار زیاد و فلزات زیادی در استان ما وجود دارد که زمینه توسعه روابط در این زمینه ها فراهم است .
به گفته وی در زمینه همکاری های کشاورزی توانمندیهای بالقوه زیادی در استان قزل اوردا وجود دارد .
وی اظهار داشت: ما با همکاری شما کشت برنج طارم هاشمی را در استان خود آغاز نموده ایم و با توجه به واردات سالانه 3 میلیون تنی برنج توسط ایران، ما می توانیم سالانه یک میلیون تن از برنج مورد نیاز شما را تامین نماییم .
بنا به اظهار استاندار قزل اوردای قزاقستان، در زمینه گوشت قرمز امسال 10 هزار راس گوسفند وارد ایران شده و با توجه به این که ما با همکاری تجار گلستانی تاسیس دو کشتارگاه را در استان قزل اوردا آغاز کرده ایم ، آمادگی صادرات گوشت قرمز به ایران را داریم.
وی گفت: همچنین مرکبات و سیفی جات استان گلستان برای ما خیلی با اهمیت است و ما امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل شما بخوبی استفاده نماییم .
استاندار قزل اوردای قزاقستان گفت : 812 کیلومتر از جاده در حال احداث چین – قزاقستان – روسیه که با هدف اتصال چین به غرب اروپا در شرف بهره برداری است ، از استان قزل اوردا می گذرد که پتانسیل بسیار خوبی برای ماست .
وی توان بالقوه توریستی و پایگاه فضایی بایکونور را از جمله پتانسیلهای این استان برشمرد .

ارسال نظر

آخرین اخبار