پنجمین نشست تخصصی تهیه پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی 29 مهر 96 در استان گیلان آغاز شد.

جنگل های هیرکانی در یک قدمی ثبت جهانی

به گزارش گلستان24؛به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، پنجمین نشست تخصصی تهیه پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور تعدادی از متخصصان بنیاد سوکو آلمان، کارشناسان و صاحب‌نظران ایرانی از سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور و دانشگاه تربیت مدرس از روز گذشته و به مدت یک هفته در استان‌های گیلان و مازندران برگزار می‌شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره این پرونده که امسال با مشارکت دستگاه‌ها آماده و به دبیرخانه یونسکو ارسال می‌شود، گفت: کارشناسان و متخصصان ایرانی و آلمانی پس از بررسی تکنیکی محتویات پرونده به بازدید میدانی از سایت‌های طبیعی و ملی می‌پردازند.

وی افزود: در این نشست تخصصی قرار است از سایت‌های طبیعی لیسار، گشت رودخوان، سیاه رودبار در استان گیلان و اثر طبیعی خشکه‌داران، جنگل‌های حوزه 46 کجور نوشهر و پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران بازدید شود.

مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در این خصوص یادآور شد: در 21 تیرماه 1385 جمهوری آذربایجان درخواست ثبت جهانی جنگل کاسپینی- هیرکانی را به نام خود به یونسکو ارائه کرد. این اقدام با اعتراض ایران مواجه و اعلام شد که سهم جمهوری آذربایجان تنها 20 هزار هکتار از این جنگل‌هاست درحالی‌که سهم ایران از جنگل‌های هیرکانی 2 میلیون هکتار است و با این اعتراض قرار شد پرونده مشترک ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی توسط ایران و آذربایجان به یونسکو ارائه شود.

جنگل‌های هیرکانی یک زیست‌منطقه درزیست بوم جنگل‌های مختلط  پهن‌برگ حاشیه جنوبی دریای خزر به مساحت 55,000 کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران  و جمهوری آذربایجان است. این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا  استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی است. این جنگل با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار