رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان:

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: قیمت تضمینی خرید سویا نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته و در هر کیلو دو هزار و ۴۶۹ تومان است.

کشاورزان از بذر کلزا با کیفیت مناسب استفاده کنند

به گزارش گلستان24؛علی موسی خوانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: قیمت تضمینی سویا نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته و در هر کیلو دو هزار و ۴۶۹ تومان است.

وی افزود: کشاورزان برای برداشت سویا عجله نکنند و با توجه به بارندگی هایی که در پیش داریم سعی کنند دانه ای با رطوبت مناسب تحویل دهند.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان تأکید کرد: کشت سویا در استان سابقه ۵۰ ساله در دارد و در سنواتی بین ۶۰ تا ۶۵ هزار هکتار کشت سویا داشتیم.

وی با بیان این که در الگوی کشت زراعت، سویا بسیار مفید است زیرا باکتری های تثبیت کننده ازت دارد گفت: با کاشت آن می توان باعث حاصلخیزی خاک شد و برای زراعت بعدی مقداری ازت در خاک ذخیره می شود و سیستم خاک تهویه می شود.

موسی خوانی بیان کرد: به طور متوسط میانگین عملکرد ما دو تن و ۵۰۰ کیلو در هر هکتار است که البته این رقم تا پنج تن نیز می رسد.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: قرارداری با فائو منعقد شده برای بهبود وضعیت سویا تا ارقام پرپتانسیل معرفی شوند، امسال چندین رقم در مرکز تحقیقات در حال تست هستند تا از بین این ها ارقام، مناسب با منطقه و میزان عملکرد بذری به کشاورز معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد کشت سویا بعد از برداشت گندم اتفاق می افتد، با سیستم های نوین می توانند با کمترین هزینه سویا را کشت کرد و دستگاه های کشت مستقیم نیز در استان وجود دارد.

وی همچنین توضیح داد: هنگام خشکسالی به دلیل آفات مکنده شیره گیاهی غلیظ می شود و هراندازه سمپاشی شود اثر ندارد، باید تکنیک سمپاشی را در زراعت سویا به کشاورز آموزش داده شود.

موسی خوانی افزود: پرداخت پول کشاورزان در دانه های روغنی بی سابقه است، در سال قبل با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شد، پول سویا کمتر از یک هفته به کشاورزان پرداخت شد.

وی همچنین در مورد پرداخت پول آفتابگردان به کشاورزان اظهار کرد: دو هزار و ۵۲۵ تن آفتابگردان خریداری شده و بالغ بر پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به حساب کشاورزان واریز شده است، تنها بدهی ۷۳ میلیون است که به زودی پرداخت می شود.

کشاورزان از بذر کلزا با کیفیت مناسب استفاده کنند

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به پرداخت پول کلزا در کمتر سه روز در سال گذشته، تصریح کرد: به دلیل همین پرداخت زودهنگام استقبال کشاورزان برای کشت کلزا افزایش یافته است.

موسی خوانی افزود: برنامه کشت کلزا که از سوی وزارت خانه اعلام شده، ۶۵ هزار هکتار است، تا الان ۷۰ هزار هکتار قرارداد کشت منعقد کرده و بذر به کشاورزان داده ایم، چون این اندازه بیشتر از برنامه است اقداماتی انجام شده است.

وی با بیان این که تا پایان آبان برای کشت کلزا زمان مناسبی است، ادامه داد: بذر خارجی وارد کشور شده و در روز های آتی به استان ارسال می شود. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار