رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان گفت: ۳۰ پروژه تحقیقاتی و اجرایی در بحث کشت سویا در مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان در حال اجراست.

طرح مشارکتی کشت سویا در گلستان در 7 مرکز در حال اجرا است

به گزارش گلستان24؛ابوالفضل فرجی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های تحقیقاتی در این مرکز اظهار داشت: مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان برای رونق کشت سویا در استان و کشور طرح‌های زیادی را در حال اجرا دارد که 30 پروژه تحقیقاتی و اجرایی در حال اجرا داریم.

وی با اشاره به اینکه سویا یکی از محصولات استراتژیک کشور و استان گلستان است که می‌تواند کشور را از واردات دانه روغنی بی‌نصیب کند، تاکید کرد: طرح‌های تحقیقاتی با توجه به مشکلات این محصول در کشت و زمان غلاف‌بندی و بیماری‌ها انجام می‌شود.

فرجی تصریح کرد: چند سال گذشته کشت سویا در استان گلستان به حدود 60 هزار هکتار هم رسید اما به علت افزایش دمای هوا وازلین کشت شالی این روزها سطح کشت آن پایین آمده است.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی گلستان افزود: برای افزایش سطح زیر کشت معرفی 4 لاین امید بخش سویا را دربرنامه داریم که با توجه به کشت سویا بعد از کشت گندم و به عنوان کشت دوم امیدواریم ارقام جدید مورد استقبال کشاورزان قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: همچنین 8 پروژه تحقیقاتی برای مشکل غلاف‌بندی سویا را در دست بررسی داریم چرا که یکی از مشکلات 30 ساله کشت سویا علفی‌شدن این محصول است.

فرجی اظهار داشت: ارقامی از سویا در مرحله غلاف دهی به جای به بار نشستن علوفه‌ای می‌شوند که کشاورزان با مشکل مواجه می‌کنند برای حل این مشکل طرح‌های در دست است که خوشبختانه امیدهای هم در این زمینه بدست آمده است که امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم یا کمتر کنیم.

رئیس مرکزتحقیقات کشاورزی گلستان همچنین از اجرای طرح مشارکتی با فایل خبر داد و افزود: این طرح مشارکتی در کشت سویا در ایران در استان‌های گلستان و خوزستان اجرا می‌شود که در گلستان در 7 مرکز در حال اجرا است. 3 مرکز در مرکز تحقیقات گرگان، 3 مرکز در مرکز تحقیقات گنبدکاووس و یک مرکز هم در زمین یک کشاورز در حال اجراست.

/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار