کارگردان نمایش روز واقعه:

کارگردان نمایش روز واقعه گفت: برای نخستین بار در کشور نمایش روز واقعه با محوریت عاشورا در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می شود.

نمایش «روز واقعه» در گرگان اجرا می شود/ مهجور ماندن تئاتر

به گزارش گلستان 24 ، فرشید مصدق، ظهر چهارشنبه، در نشست خبری نمایش «روز واقعه» اظهار کرد: برای نخستین بار نمایش «روز واقعه» با موضوع واقعه عاشورا از  ۱۰ تا ۲۹ آبان، ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به مدت ۱۱۱ دقیقه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه می رود.

کارگردان نمایش روز واقعه با اظهار تأسف از عدم حضور رسانه های در این نشست، افزود: این روزها شاهد نامهربانی های زیادی در عرصه هنر هستیم، شاید دغدغه ها چیز دیگری است.

وی تصریح کرد: سینما نامحدود است و رسانه ارتباط جمعی قدرتمندی است که جاذبه ای دیداری زیادی دارد و فریبنده است اما در تئاتر نمی توان به ترفند وابسته بود و دروغ گفت.

مصدق کارگردان روز واقعه

نمایش روز واقعه به القای صحیح فرهنگ عاشورا کمک می کند

کارگردان روز واقعه تصریح کرد: این نمایش براساس فیلم‌نامه روز واقعه اثر بهرام بیضایی تولیدشده و یک کار ارزشمند عاشورایی است که به القای صحیح فرهنگ عزاداری اباعبدالله حسین (ع) به شکل درست و متفکرانه کمک می کند.

وی بیان کرد: این نمایش با مشارکت مرکز موسسه فرهنگی هنری خیال که مدیر اجرایی آن هستند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هنرمندان برجسته گلستانی تولیدشده است.

وی همچنین گفت: در نمایش «روز واقعه» از ظرفیت ۳۵ الی ۴۰ هنرمند فعال استانی که برخی پیشکسوت و تعدادی هنرمند باتجربه جوان هستند، استفاده ‌شده است.

 مصدق گفت: جرقه ابتدایی کار از ۲۰ تیر شروع شد و چهار ماه برای این که اثر حرفه ای و در شأن و منزلت مردم تهیه شود، زمان برد.

وی با بیان این که این اثر تصویر واقعی از دنیای هنر ارائه می دهد و به دلیل این که نام استاد بیضایی بر آن بود، کار ما را سخت می کرد، یادآور شد: از ژانرهای تعزیه، اپیک، فاصله گذاری، کابوکی ژاپن و ... در این اثر استفاده شده است.

این هنرمند کشورمان اذعان کرد: ۱۱۱ دقیقه برای این اثر تلاش کردیم تا با تصاویر، دیالوگ و پدیده‎های نور، صحنه و طراحی گریم، لباس و غیره، تا برای دگرگونی شرایطی که به امام حسین (ع) و درک شرایط روز واقعه عاشورا کمک کنیم.

سخت شدن اثر به دلیل نگاه سنتی به عزاداری عاشورا

مصدق تأکید کرد: بیان تمام اندیشه ها، قهرمانی ها و آزادگی ها و آزادمردی های امام حسین(ع) و نشان دادن تمام خصلت‎ها و تعریف‎ها با وجود جریان سنتی و نگاه منتقدانه ای که به عزاداری است، کار را سخت می کند.

کارگردان نمایش روز واقعه با بیان این که تمام بازیگران و عوامل این نمایش‎ متعلق به استان هستند، تصریح کرد: جزء دو نفر که از گنبد و یک نفر از بندرترکمن هستند، سایر هنرمندان گرگانی با ما همکاری می کنند، پنج خانم نیز در این نمایش نقش آفرینی می کنند.

وی گفت: امروزه مردم ضرورت دیدن تئاتر را احساس نمی کنند، بحران ها و مسائل مالی سبب شده تا این هنر باارش از سبد فرهنگی خانواده ها جدا شود.

وی با بیان این که متأسفانه استقبال خوبی از این نمایش نخواهد شد، گفت: پایگاه طبقاتی، اجتماعی و سیاسی تماشاگران تئاتر تغییر کرده است، تئاتر از قشر کارگردان و فرهنگی به بورژوا رسیده و آن ها دغدغه این که در عاشورا چه گذشت را ندارد.

مصدق افزود: در پایگاه طبقاتی پایین جامعه نیز مردم به دلیل مشکلات اقتصادی توان پرداخت پول بلیت نمایش را ندارند.

وی گفت: ما حساس ترین نقطه عطف تشیع را روایت می کنیم اما اکنون دغدغه تماشاگر این نیست که برای تماشای آن بیاید، کار ما کار دل است.

کارگردان تئاتر روز واقعه تصریح کرد: تولیدکنندگان نیز برای تأمین نیاز قشر بالای جامعه به سمت آثار سخیف می روند و این باعث فاجعه آمیز شدن حال و روز تئاتر در تهران و در درجات پایین تر در شهرستان ها باشد.

وی توضیح داد: تئاتر ۹۵ سال پیش وارد ایران شد اما فرهنگ دیدن آن با آن نیامد.

تئاتر با روزنامه های زرد و سینمای مبتذل مبارزه می کند

مصدق با بیان این که ما امام حسین (ع) را گم کرده ایم، افزود: ما با شعار دادن نمی توانیم خود را حفظ کنیم، به جزء ۳۵۵ روز آینده به فکر آن نیستیم که امام کجای زندگی و جامعه ما است.

این هنرمند کشورمان تأکید کرد: علم، هنر و دین سه پدیده در جهان هستند که گاهی با هم و گاهی در برابر هم هستند و هویت بشری را می سازند، معلوم است که ما رسالت هنر را به درستی انجام نداده ایم که جایگاه ما این است.

وی بیان کرد: تئاتر، با موسیقی مبتذل، فوتبال، روزنامه های زرد، سینمای مبتذل برای پس گرفتن تماشاگر، مبارزه می کند و این یک مبارزه عادلانه ای نیست.

مصدق تصریح کرد: امروزه علیرغم گردش های مالی فراوان در تئاتر کشورهای خارجی، متولیان این امر در کشور از تئاتر حمایت نمی کنند و مبارزه نابرابر ما به یک کمدی تبدیل شده است.

وی گفت: این مسائل دغدغه اهالی تئاتر است و مبلغ بلیت را تنها به ۱۵ هزار تومان کاهش دادیم تا بتوانیم تماشاگران را به سالن بکشانیم.

کارگردان نمایش روز واقعه در پایان گفت: آمار جهانی می‌گوید یک تماشاگر تئاتر به اندازه ۲۰ هزار تماشاگر فوتبال ارزشمند است زیرا تئاتر تنها هنری است که هم زمان با تولید به نمایش گذاشته می‌شود، تئاتر بدون حضور بازیگر معنا ندارد.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار