وبلاگ "حجاب تاج بندگی" منتشرکرد:

رسانه ها با روشهای متفاوتی می توانند، وجود یا عدم وجود حجاب را نهادینه کنند و یک جورایی مخاطبین را جذب و رابطه ی مناسبی را با آنها برقرار کنند.

ارتباط رسانه ها با مسئله حجاب و عفاف

از عملکردهای مهم رسانه ها، آگاه سازی و آموزش است، که توسط برنامه های متفاوتی صورت می گیرد.آموزش و آگاه ساختن نقش مهمی در الگو دهی و اثبات هنجارها دارد. بعد از پیروزی انقلاب بخاطر تغییر در مسایل سیاسی و فرهنگی ،تحولات مثبتی در زمینه ی فعالیت های رسانه ای بوجود آمد، طوری که در حال حاضر رسانه های ایران از مفیدترین و سالم ترین رسانه های جهانی به حساب می آیند. از جهتی هم جامعه ما به دلیل اینکه یک جامعه ای است که احکام شرعی و دینی در آن رعایت می شود، نمی توان جایگاه مهم رسانه ها را در ایجاد فرهنگ و پایه ریزی کردن هنجارهای دینی نادیده گرفت.

برای پیدا کردن روشها و راهکارهای مناسب به جهت پایه ریزی کردن مسئله حجاب و عفاف در جامعه اول باید عملکرد رسانه های دیداری (تلویزیون)به ویژه در سالهای بعد از انقلاب را بررسی کرد.

از عملکردهای مثبت که در ذیل به آن اشاره شده این است که:
1.حاضر شدن زنان با پوشش مناسب در برنامه های تلویزیونی و مراعات نسبی از نگاه فقهی آنان در اکثر برنامه ها  حکایت از رسیدگی و نظارت مسئولین نظام بر مسئله ترویج حجاب است.مراعات کردن در نوع پوشش و حجاب و نبود صحنه های غیر اخلاقی از رابطه میان زن و مرد در برنامه ها، تلویزیون کشورمان را نه تنها در جهان بلکه در بین کشورهای اسلامی منحصر به فرد قرار داده است.

2.در بعضی از برنامه ها و فیلم های تلویزیونی،خانم ها با حجاب و پوشش مناسب برخودار هستند. این بدین معناست که فرد با وجود داشتن حجاب هم می شود موفق و اثرگذار باشد و به موفقیت و پیشرفتهای اجتماعی دست پیدا کند، یا بعضی مواقع دیده می شود که مجریان خانم با داشتن حجاب (چادر) اجرای موفقی دارند،اجرا کردن و تاثیرگذاری گفتاری و رفتاری این افراد بر مخاطبان، برای گسترش فرهنگ حجاب موثر است.

اما متاسفانه نداشتن مدیریت درست در گسترش حجاب باعث شده است تا رسانه های داخلی که وظیفه ی تبلیغ و ترویج حجاب را به عهده دارند ، به حالت انفعالی برسند و آن طوری که شایسته است، تاثیر گذار نباشند.
رسانه های داخلی و حجاب
گسترش ارزش و غیر ارزش، یکی از توانایی های بیشمار رسانه است. در کشور، اکثر رسانه ها از نظر نوشتاری مثل روزنامه ها، و همچنین رسانه های صوتی مثل رادیو و تصویری مانند تلویزیون و همینطور رسانه های اینترنتی مثل سایت ها و غیره ،هیچ وقت نمی توانند در زمینه ی فرهنگی به ویژه حجاب ،نمره ی شایسته ای را بدست بیاورند.

مسئله عفاف که باید در کنار حجاب قرار بگیرد باید مورد توجه مدیران و اهالی رسانه قرار بگیرد اما این امر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.متاسفانه در عرصه های فرهنگ و رسانه مثل تئاتر ،سینما و موارد دیگر،به مراتب وضعیت نامناسبی دیده می شود.

 


در واقع، واقعیت این است که در مواردی نه چندان اندک،نه تنها از کوشش برای گسترش و اطلاع رسانی در زمینه حجاب در عرصه ای که به آن اشاره شد خبری نیست،بلکه باید تلاش کرد تا افرادی که در این زمینه(حجاب) فعال هستند ،حجابشان را مورد توجه قرار دهند.همچنین اوضاع روزنامه ها و سایت ها چندان مورد رضایت نیست.برخی از سایت های خبری که در حال حاضر وجود دارند به عمد و عملا دست به گسترش پوششی نامناسب و مدلهای خارج از محدوده ای که شرع تعیین کرده می زنند

ارسال نظر

آخرین اخبار