مدیر امور منابع آب گنبدکاووس، مینودشت و گالیگش:

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گنبدکاووس، مینودشت و گالیگش گفت: در استان گلستان ۳۵ هزار حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۴ هزار الی ۱۵ هزار چاه غیرمجاز است.

وجود ۱۵ هزار چاه غیرمجاز در گلستان

به گزارش گلستان24؛حسین قنبری امروز در گفت و گو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: در استان گلستان ۳۵ هزار حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۴ هزار الی ۱۵ هزار چاه غیرمجاز است بر اساس قانون تعیین تکلیف برخی از جاها که تعیین تکلیف می شوند.

وی در خصوص چاه‌های غیرمجاز در سطح استان گلستان تصریح کرد: بر اساس اصل قانون اساسی ماده ۴۵ تمامی آب‌های موجود در رودخانه‌ها، دریاها، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی، فاضلاب‌ها چشمه‌سارها و راه‌آبه‌ها جزو مشترکات است و در اختیار حکومت اسلامی قرار دارد که به مصالح عامه از آن بهره‌برداری می‌شود.

*2.5 میلیارد متر مکعب منابع آب در سطح استان گلستان وجود دارد

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گنبدکاووس، مینودشت و گالیگش ابراز کرد: بر اساس ماده ۳ قانون توزیع عادلانه آب، حکومت تخصیص این منابع آب را به وزارت نیرو در شرکت‌های آب‌منطقه‌ای در استان‌ها به نمایندگی از وزارت نیرو این مهم را بر عهده دارد.

قنبری با اشاره به اینکه استان گلستان جزو استان‌های نیمه‎‌خشک در کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: منابع آب در سطح کشور و استان گلستان محدود است.

وی با اشاره به اینکه 2.5 میلیارد متر مکعب منابع آب در سطح استان گلستان وجود دارد، یادآور شد: از این مقدار منابع آبی تقریبا به شکل ۵۰ درصد آب سطحی و ۵۰ درصد آب‌های زیرزمینی در اختیار استان گلستان قرار دارد.

*حدود ۱۴ هزار الی ۱۵ هزار چاه غیرمجاز در گلستان وجود دارد

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گنبدکاووس، مینودشت و گالیگش افزود: حدود 2.5 میلیارد متر مکعب منابع آبی در اختیار استان گلستان است و به تعبیری در اختیار منابع تجدیدپذیر استان گلستان است که این منابع باید در بخش کشاورزی، صنعت و شرب مورد استفاده قرار گیرند.

قنبری بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌هایی که در استان گلستان حادث می‌شود ما همه ساله در میزان نزولات جوی در کاهش داریم و از طرف دیگر قطعا نیاز ها بالا می‌رود و برای رفع این مشکل، راهی جز استفاده و برنامه‌ریزی بهینه برای مصرف آب نداریم.

وی اذعان کرد: در استان گلستان ۳۵ هزار حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۴ هزار الی ۱۵ هزار چاه غیرمجاز در گلستان وجود دارد که بر اساس قانون تعیین تکلیف برخی از چاه‌ها تعیین تکلیف می شوند.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گنبدکاووس، مینودشت و گالیگش افزود: متاسفانه در استان گلستان بیش از ۹۰ درصد از آب‌های زیر زمینی استفاده می‌شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار